Forstærkning af Wifi-signal, erfaring

Diverse d.  30. oktober. 2009, skrevet af AskerNedeFraGrillen
Vist: 2541 gange.

AskerNedeFraGrillen
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-10-2009 08:58:49
Svar/Indlæg:
444/74
Hej folkens.

Mine forældre har en lille ferielejlighed ved siden af deres gård. Lejligheden ligger cirka 40 m (i luftlinie) fra deres (eneste) wifi router. Nu vil de gerne have delt den trådløse forbindelse, så den også dækker ferielejligheden.

Jeg har INGEN what so ever erfaring med at forstærke et wifi signal, men jeg kan se at f.eks. SHG har en del antenneforstærkere.

F.eks. denne fra Edimax: http://www.edimax.eu/en/produc...

Er der nogle der har erfaring med forstærkning af ovenstående eller kan foreslå et andet produkt? Og skal sådan en antenne bare forbindes via et almindeligt netkabel til routerne eller hvordan? :'-(
xystos
 
Superbruger
Tilføjet:
30-10-2009 09:50:41
Svar/Indlæg:
293/5
En antenne kan ikke installeres vha et almindeligt netkabel. Routeren skal have et specielt stik til antenne hvis du skal kunne installere en anden antenne.

Det jeg gjorde i mit tilfælde var installere et accesspoint/router, med retningsorienteret antenne i det hus der skulle bruge signalet. Det skal siges at antennen kun skulle "bryde" igennem 2 vinduer ca 35-40 m fra hvor jeg installerede den.

Det er dog umuligt at garantere et sucessfuldt resultat da der er så mange lokale forhold der kan gøre sig gældende for hvor godt et signal du kan få, med det samme udstyr.

Men det siger sig selv at signalet har bedst chance for at nå igennem, des mindre forhindringer der er imellem de 2 antenner, såsom vægge og den blyarmeret atomsikre bunker 🙂

EDIT: Det kan være en god ide for dig at skaffe dig et accesspoint/router med 2 antennestik, hvis du vil forsøge dig med min løsning, så du også kan have en omnidirektionel antenne installeret ude i ferielejligheden. Jeg skulle ikke bruge et trådløst signal i det område jeg installerede accespointet i, så jeg har ikke nogen erfaringer med hvor godt et signal du kan få i selve ferilejligheden med kun den retningsbestemte antenne installret, som jo af gode grunde skal pege ind mod routeren dine forældre har installret på selve gården, men jeg kunne ikke forestille mig at det var ret god.


Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af xystos d. 30-10-2009 09:57:38.


bamselinen
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-10-2009 10:45:25
Svar/Indlæg:
2145/218
Bare køb en bedre antenne såfremt at routeren kan skifte antenne det vil med en bedre antenne der peger over imod der hvor den skal nå sagtens kunne lade sig gøre.

Jeg har sat en router op for en af mine venner i hans værksted som skulle kunne nå igennem 1 mur og ca. 50m over til en anden bygning som han selv sad i og med en væsentligt større antenne fik vi det til at virke fint.

Der vil altid kunne forekomme udfald og den slags men som regel fungerer det godt. Alternativt kan en god N router når ganske langt min dlink DIR-655 rækker fra midten af min lejlighed til ca. 40m nede i vores gård uden problemer dog kræver dette at jeg også bruger N standard netkort, på vejen skal den enten igennem en beton væg eller igennem en murstens væg altsammen ganske muligt.


AskerNedeFraGrillen
 
Elitebruger
Tilføjet:
30-10-2009 11:24:11
Svar/Indlæg:
444/74
Hm okay, tak for svarerne. Jeg må i tænkeboks.. 🙂


xystos
 
Superbruger
Tilføjet:
30-10-2009 11:35:10
Svar/Indlæg:
293/5
Blot at skifte din antenne med en stærkere omnidirektionel antenne er faktisk ikke nogen dum ide at prøve først, når jeg tænker over hvor meget min løsning vil koste dig.

Du kan få nogle der er forholdsvis billige. Denne er faktisk ret billig http://www.edbpriser.dk/Produc...

worst case scenario så har du brugt 300 kr inc forsendelse, uden at have signal i ferielejligheden, men under alle omstændigheder vil du have forbedret signalet på selve gården.


Den router dine forældre har nu skal dog som sagt stadig have et stik til antenne. De fleste ældre routere har dette, men nogle af de nye har indbygget antenne, og ikke nogen mulighed for at opgradere.

Det burde ikke være så svært at finde ud af, du kan evt. ringe til dem og få at vide hvad model det er, så kan du selv undersøge det, eller du kan poste fabrikant og model her i tråden, så kan vi andre hjælpe dig.


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af xystos d. 30-10-2009 11:36:32.


floppy
 
Overclocker
Tilføjet:
01-11-2009 03:05:22
Svar/Indlæg:
115/31
hej jeg har samme problem så jeg følger lige med her