blu ray dårlig kvalitet ?

Media Center d.  31. oktober. 2009, skrevet af kennetz
Vist: 1454 gange.

kennetz

Elitebruger
Tilføjet:
31-10-2009 08:53:34
Svar/Indlæg:
549/118
hej alle..købte en samsung blu ray igår i prislejet 2500kr..køber samtidig oceans thirteen..kommer hjem sætter det til med hdmi og det optiske kabel til min aktive sub..
bliver ærlig talt ret skuffet over kvaliteten..bevares flotte billeder..men i flere scener hvor det er mørkt, er det direkte grynet og ligner noget der er brændt forkert ?? en scene hvor en kineser hopper rund i en stor elevator skakt, kan man næsten ikke se hans ansigt pga digital støj ??
nogen der har blu ray og oplever det samme, eller er jeg som sædvanlig bare heldig og har fået en defekt ?
ps. tv er phillips top model, full hd jeg købte for et halvt år siden "20,000kr"

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af kennetz d. 31-10-2009 08:54:17.
micma18

Elitebruger
Tilføjet:
31-10-2009 09:42:04
Svar/Indlæg:
4120/115
Når du benytter HDMI eller DVI, så er det jo lige pludselig dit TV der står for selve fortolkningen af signalet! Og det er desværre set mange gange, at dette tekniske punkt, ikke altid vægtes lige højt på alle tv modeller...

besse

Elitebruger
Tilføjet:
31-10-2009 09:42:08
Svar/Indlæg:
1326/83
Mener det hedder Edge-Enhancement. Prøv med en anden film.

red_martians

Moderator
Tilføjet:
31-10-2009 09:51:29
Svar/Indlæg:
7881/1165
hehe phillips... Gå ind slå alt det pixelplus, motion og hvad der er ellers er fra. Så skal du ha kaliberet din skærm. Det er ganske nekelt fordi der er for voldsomme farver og kontraster, og når der så kommer fine skygger ofte i det sorte brænder billedet ud. Det kaldes shadowdetails. Og netop phillips har jeg ret dårlige erfaringer med hvad angår dette.

Kan anbefale dig at købe DVE på blu ray,. Et kalibrerings værktøj der vil hjælpe dig et godt stykke tila t få bugt med de problemer.
Hvis du er rigtig uheldig har skærmen ikke en gang mulighed for at gengive det godt nok, og så må du desværre leve med det.
Det var præcis af den grund at jeg oprindeligt købte panasonic, da det er en af de få producenter der har ret godt styr på shadowdetails. Jeg gi'r hat og briller i 100hz, motion, pixelplus, støjfjerning osv. Bare farverne står korrekt. Selv min kæreste kunne se da jeg oprindeligt skiftede fra et alfaview til et panasonic (alfaview var kalibreret) og hun udbryd, det ligner jo nærmest et rigtigt billede 🤣

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
31-10-2009 09:54:06
Svar/Indlæg:
4120/115
EDIT: Fik ikke lige læst, at det er så stor og fin tv model du har... Men hvis det er tilfældet, så ligger problemet givetvis et andet sted...

Hvad sker der eks. når du slår pixeperfect til og fra?
Hvilket format udsender din blu-ray. (576, 720p, 720i, 1080p eller 1080i? Bør være 1080p)
Hvilket HDMI kabel benytter du?
Som Besse skriver, et det samme problem på alle film? Det kan jo skyldes elendig produktion og ringe upskalering?

FnaX

Elitebruger
Tilføjet:
31-10-2009 10:03:28
Svar/Indlæg:
4156/111
Så du den i et mørkt lokale?

Og som #3 skriver så har jeg heller ikke set det vildeste mht. philips fjernsyn omkring netop dette.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
31-10-2009 10:11:24
Svar/Indlæg:
20170/383

Panasonic Plasma ❤ hehe... 😉

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
31-10-2009 10:19:50
Svar/Indlæg:
4120/115
Vil nu stadig mene at framerate kompensationen er en ret væsentlig parameter, som i alt for mange år har været overset! Tænk på at et normalt PAL signal kun er 25fps. (24fps på mange blu-ray) Og det hakker altså helt ubeskriveligt ved panoreringer osv., hvis man ikke som ved Philips natural motion, går ind og danner kunstige mellemliggende billeder, til at fylde alle hullerne ud med.
Det er en teknik som Philips har brugt helt siden starten af 90'erne, og klart de markedsførende med den slags, og de sidste nye xxPFL9704 modeller er det altså imponerende kvalitet. Selv ikke Sonys motionflow teknik kan gøre dét efter!

Det er selvfølgelig rigtig, at plasma teknologien giver mulighed for helt at slukke hver pixel, og på den måde lave et mere sort/mørkt billede. Men kun i mørklagte rum, for overfladen på selve plasma panelet er altså helt grå, med en mørk film lagt henover, så hvis der er lysindvirkning på panelet, så falder kontrastniveauet jo i samme omgang! Og med de nyere LCD modeller med en dynamisk matrix af LEDs som backlight, der kommer LCD teknikken altså meget tæt på plasmas kontrastniveauer...

Men det vigtigste paramter i forhold til plasma, det er altså opdaterings frekvensen. For plasma flimre altså af natur, da hver pixel tændes og slukkes enkeltvis. Og der vil en højere opdaterings frekvens altså modvirke flimmer!!! Og de hersens 600hz. modeller er altså ikke helt for sjov, selvom det lyder som markedsførings junk.
Men en opdaterings frekvens på 600hz, betyder langt fra at der også genereres 600 enkelt billeder i sekundet. Det er altså kun et udtryk for opdaterings frekvens. Sammenlignet med 200hz. Sony motion flow, hvor der genereres 7 kunstige billeder for hver billede fra kilden.

At det er snyd og manipulation med billederne, er der nok ingen der vil modsige, men ved sammenligning der er det altså imponerende hvor meget liv og naturlige bevægelser det giver. 😉

kennetz

Elitebruger
Tilføjet:
31-10-2009 12:49:50
Svar/Indlæg:
549/118
hdmi kablet er et audioquest "hi-fi klubben"
afspilleren kører 1080p
der var lidt afdæmpet lys i stuen

jeg vil prøve med en anden film nu og prøve at slå pixel plus og diverse fra...vender frygtelig tilbage

kennetz

Elitebruger
Tilføjet:
31-10-2009 13:24:27
Svar/Indlæg:
549/118
købte en anden film og satte den i..MEGET bedre billede kvalitet denne gang
det hjælper intet at slå perfekt pixel eller noget af det andet fra..
men men.. kvalitetten er i top med den anden film..så jeg går ud fra at den første bare var lidt ringe

slp^

Superbruger
Tilføjet:
31-10-2009 19:54:38
Svar/Indlæg:
321/99
Ja, det er desværre lidt et problem med lidt ældre film. De gør ikke helt nok ud af det, så resultatet er ikke altid særlig godt.

kennetz

Elitebruger
Tilføjet:
31-10-2009 20:08:41
Svar/Indlæg:
549/118
ok.. troede bare der var suveræn kvali på alt hvad der hedder bluray 🤣

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
31-10-2009 20:49:42
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #11

Du er så endnu en i rækken af mennesker der har lært, at opløsning ikke er alt.

Langt de fleste nyere DVD-titler kan sagtens se flottere ud end visse Blu-ray titler. Bare fordi, at interpolerer sig frem til en opløsning på 12 megapixels, vil dit billede ikke nødvendigvis se pænere ud. Det hele afhænger af kildematerialet. De fleste producenter tænker bare: "Hey! Hvis nu vi smider det på en Blu-Ray skive, kan vi lokke folk til at købe denne lortefilm... igen" - I stedet for at tænke: "Hey! Hvis vi indscanner filmen igen, i høj opløsning og efterbehandler, har vi rent faktisk en legitim årsag til at tage kr. 200,- for den her film... igen".

Der er en verden til forskel.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
31-10-2009 21:21:44
Svar/Indlæg:
20170/383

Som fx Pans Labyrint på DVD. Den ser intet mindre end fantastisk ud 🙂

Sploink

Overclocker
Tilføjet:
06-11-2009 12:27:58
Svar/Indlæg:
14/2
Ja det kommer helt an på hvordan Blu Ray transferen er. Ikke alle er lige gode

Men det er ikke rigtig at ældre film ikke kan se gode ud på BD. Bare se på den ældre Casablance, og Wizard of Oz som lige er kommet ud. De står knivskarpe.

Heldigvis er de fleste film dog en forbedring. Ikke kun på billedesiden, men lydsiden for også et gevaldigt løft

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
06-11-2009 12:51:26
Svar/Indlæg:
5750/124
#14 nok fordi man har indscannet filmen igen, ikke bare opskaleret dvd-udgaven 😉

Sploink

Overclocker
Tilføjet:
06-11-2009 15:50:39
Svar/Indlæg:
14/2
Nu er der heller ikke nogen BD film som er skaleret dvd udgaver

korben

Elitebruger
Tilføjet:
06-11-2009 17:03:21
Svar/Indlæg:
1081/251
#4 hvorfor skriver du hvad for et HDMI kabel bruger du????

korben

Elitebruger
Tilføjet:
06-11-2009 17:05:37
Svar/Indlæg:
1081/251
#16 jow der er. og folk køber den sammen film igen fordi de tit tror de får noget der bedre. Men de får det samme som hvis det var en DVD i f.eks. en PS3 som laver upscale.

korben

Elitebruger
Tilføjet:
06-11-2009 17:07:33
Svar/Indlæg:
1081/251
copy paste fra et svar jeg har givet før.

ja 100% Mange film er jo ikke optaget på film men på noget SD udstyr og det har som også været fint til DVD men nu er de begyndt at lave penge på de samme film en gang mere og det er som bare noget SD som har få en upscale til et HD format. Dette ser jo på ingen måde bedre ud end noget som er optaget i rigtig HD. Så tænker du nok hvad så med starwars og mange af de andre film fra 197x- og frem. Ja de er jo opatget på analog film og dette giver en mulighed for at scanne dem og lave dem i næsten alle opløsninger og dem kan man godt kalde for FULL HD for de har opløsningen til det. Jeg kan ikke huske det. Men som jeg husker det så er de første 3 starwars film lavet på 35-70MM og dette kan laves om til en opløsning som er langt over 1080. Jeg gætter på at nogle af de blueray film du har set er været noget lowbudget SD upscale to HD money makeing shit. Du får som den samme kvalitet ved at købe filmen på DVD og så bare få din DVD afspiller til at upscale filem for dig. ( hvis den kan det. PS3 er god til det)