3g, helt ude i skoven

Diverse d.  02. november. 2009, skrevet af Morten-[TB]-
Vist: 3042 gange.

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2009 12:59:36
Svar/Indlæg:
4310/364
Vi har nogle venner af familien, der bor langt ude i skoven i nordjylland. TDC, og lign firmaer nægter at levere bredbånd da de påstår deres forbindelse er for svag. Derfor vil jeg så se om det er muligt at få 3g derude. Jeg kan godt få forbindelse med min mors 3g usb moden derude. Men det er umuligt at loade en side. Derfor kom jeg til at tænke på om det er muligt at få nogle modemmer med bedre modtage forhold. For så tror jeg det kan lade sig gøre. Jeg har læst et sted at man kan installere 3g kort i mini-pci e porten, og så bruge WLAN antennerne, hvilket skulle give bedre forhold. Men er der nogen der kan give et bud?

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2009 13:39:39
Svar/Indlæg:
4018/217
Du skal have en ekstern 3G antenne sat til et modem der kan sende lidt kraftigere og så skal antenne og modemmet helst op på taget.

bamselinen

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2009 14:01:57
Svar/Indlæg:
2145/218
Det kommer ikke til at virke hvis det er inde i en skov træer snupper simpelthen for meget netværks styrke

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2009 14:10:31
Svar/Indlæg:
4310/364
#2 Det tror jeg bare ikke på. Hvis man kunne lave noget med en ledning op til antennen i loftet eller noget lign. Det skal bare kunne lade sig gøre.

krikke

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2009 14:23:02
Svar/Indlæg:
2335/16

Det hjælper jo et fedt at sætte en ledning op i loftet så længe du ikke kommer over træ højden,jeg går ud fra de træer er højrer end huset,så de spærrer jo stadig for signalet.

bamselinen

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2009 14:27:38
Svar/Indlæg:
2145/218
Jeg ville ikke satse alle mine penge på det.

Men send mig en PM med adressen så kan jeg tjekke dækningen for dig på 3s netværk

mfcods

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2009 14:44:12
Svar/Indlæg:
4222/223
3.dk

Anonym20180621

Superbruger
Tilføjet:
02-11-2009 15:55:41
Svar/Indlæg:
438/15
Hmm..hvad med at få gravet fiber ned ( ja det er en god slat til at starte med, men det betaler sig i enden) ? 🙂

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2009 17:44:45
Svar/Indlæg:
4310/364
Fordi der går op til 8 år før der kommer fiber derud. Og de skal ikk have en fiber til at tjekke sin mail.

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2009 19:37:52
Svar/Indlæg:
4018/217
#2 og #4 Nu siger #0 at der er signal men ikke nok til at bruge det. Så det må lige være på nippet til at det virker. Så derfor tror jeg at en større antenne plus en modem der kan sende kraftigere kan gøre det jo mindre hvis det signal som modemet fanger er 2G signal.

Som nogen siger så dækker 3 bedre end TDC men det gælder ikke alle steder.

Men vil en billig adsl forbindelse ikke være billgere end en trådløs forbindelse?

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2009 23:03:20
Svar/Indlæg:
4310/364
#9 jo problemet er bare at de påstår der ikk er knald nok på de gamle linjer til at der kan løbe bredbånd igennem. Men det er noget forbandet pis. Det er bare fordi de ikk kan få lirket en 10Mbit forbindelse på dem. Så gider de ikk spilde deres tid på det.

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2009 23:22:41
Svar/Indlæg:
4310/364
Har muligvis fundet en løsning nu. Hør det her:

Jeg køber en Huawei E156G usb fra 3, med abonnement selvfølgelig. Og så køber jeg den her forstærker ved: http://tele-online.dk/product....

Kunne det være en mulighed? Syntes bare den virker noget klein.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Morten-[TB]- d. 02-11-2009 23:23:01.

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2009 01:37:01
Svar/Indlæg:
4018/217
Kender du nogen inden for fem km fra hvor din mor bor der har internet. For så kan du lave en trådløs bro imellem dig og dem.
Du skal bare have to gode trådløse antenne på taget og noget sende/modtage udstyr. Fx sådan en antenne http://www.dealextreme.com/det... se andre sjove ting som wififorstærkere her http://www.dealextreme.com/pro...

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2009 01:42:23
Svar/Indlæg:
4018/217
Eller prøv at sætte den her til et modem, sæt den på taget og ret den imod den nærmeste mobilmast der sender på dit sendenet. Hvis den her ikke kan gøre det så kan intet gøre det desværre http://www.dealextreme.com/det...

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2009 10:49:41
Svar/Indlæg:
4310/364
Kan jeg koble den antenne i røven på det huawei modem jeg har fundet? Jeg ved intet om det 3g halløj.

Og tak for hjælpen indtil videe. Sætter stor pris på det.

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2009 13:56:33
Svar/Indlæg:
4310/364
Er virkelig ingen der døjer med deres 3g dækning der kan hjælpe mig lidt?

bamselinen

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2009 15:42:32
Svar/Indlæg:
2145/218
Der er generelt ikke ret meget at gøre som sagt, men som jeg tidligere skrev så send min en besked med adressen så skal jeg tjekke den og give dig et realistisk bud på om det vil fungerer.

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2009 17:12:25
Svar/Indlæg:
4018/217
#16 Der er faktisk meget at gøre. Problemet er at folk ikke ved noget om antenne og hvad der kan gøres.

Nu sidder jeg med et klasse A amatørradiocertifikat der giver mig ret til enhver tid at sende med en effekt på 1000W. Man skal vide meget om radioteknologi og elektronik for at få dette høje certifikat. Derfor kan jeg give et bud på hvad du kan gøre.

Enten kan du gøre antennen mere følsom. Det hjælper hvis du lige netop ikke kan modtage signalet fordi at den antenne du har ikke er følsom nok.
Ulemperne er bla. at du også får forstærket evt støjkilder.

Det andet du kan gøre er at bruge en retningsbestemt antenne. Den gør at du modtager kun fra et sted så du har mindre støj der kan forstyre, Du får en meget kraftig forstærkning og så sender du al din effekt i en retning. Det gør at hvis du har rettet din antenne mod mobilmasten vil det fremstå som om du sender med en kraftigere effekt iforhold til en rundstråle antenne.
Ulemperne er at du skal rette antennen mod en mobilmast, for hvis den ikke er det vil den ikke modtage noget signal.

Dog har Morten-[TB]- ret i en ting og det er træer og især blade dæmper signalet ret meget. Men en retningsantenne kan sadig have mulighed for at nå masten. Men du bør placere antenne så højt som muligt evt oppe ved siden at tv antennen.
Hvis du prøver det og det ikke virker vil du miste de penge du har brugt på en antenne men du kan gøre sådan at du ikke mister de penge du har brugt på et modem. Du skal bare sørge for at du kan levere det tilbage hvis det ikke dækker.

Ang det med stik skal du tjekke hvilket stik der er på et mobilmodem og se om det er det samme stik som på antennen. Ellers kan man få en adaptor eller hvis man kan finde ud af at lodde kan man lodde et andet stik på.

PS.: Nu når jeg har skrevet alt det her hvorfor prøver du ikke ice-net det er en helt ny måde man kan få mobilt internet på. Det fede ved det er de sender på 450mhz istedet for 2100mhz. Det gør at signalet kan nå meget længere og gå bedre igennem blade og andre forhindringer.
selskabet påstår at der er dækning helt op til 160km fra masten og det derfor dækker langt ud på havet. Det er også derfor de også henvender sig til lystbådsfolket.
Jeg kan tilføje at det er de gamle NMT frekvenser de nu bruger til 3G teknologi.
Ulempen ved at bruge 450mhz er at de ikke kan tilbyde en lige så høj hastighed som de andre selskaber der bruger 2100mhz. Det er også derfor du max kan få 3mbit hvilket er nok til at surfe og tjekke mails og evt se online tv.

Du kan se mere på http://www.ice-net.dk/

Her kan du se de modems du kan få. Dog gælder det samme jo højere modemmet er jo bedre signal. De tilbyder også ekstra antenner hvis den der er indbygget ikke er nok 😉

Se deres modems her http://www.ice-net.dk/products...
Magnet antenner http://www.ice-net.dk/node/32
Retnings antenner http://www.ice-net.dk/tilbehor...

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2009 17:44:49
Svar/Indlæg:
4310/364
Jeg vil gerne sige mange tak for hjælpen alle sammen. Især E2X for en meget fyldestgørende tråd om hvorvidt det kan virke eller ej. Og tak til bamselinen for at tilbyde at tjekke mulighederne for mig. 😎

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2009 17:55:18
Svar/Indlæg:
4018/217
Det var så lidt 🙂

Skal lige sige at de antenner jeg har linket til sidst i #17 kun kan bruges til ice bredbånd da de er til 450mhz.
Du kan prøve at se om ice bredbånd dækker hos dig her http://www.ice-net.dk/pages/13...

Du kan roligt bruge antennen i #13 til 3G (2100mhz) og antennen i #12 til Wifi. (2400mhz) Husk bare at stikne skal kunne passe sammen eller at du skal kunne få en adaptor til disse stik.

Du må meget gerne skrive her hvad du vælger når det bliver tid til det og hvordan det køre 🙂

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af E2X d. 03-11-2009 17:57:28.

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2009 18:21:15
Svar/Indlæg:
4310/364
Jamen jeg tror sådan set jeg vil vælge din løsning til dem. Altså det modem, med den laveste hastighed. Og så en retningsbestemt antenne til at sætte op på loftet ved siden af tv antennen. For deres dækning er jo ikke til at spøge med.

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2009 21:03:20
Svar/Indlæg:
4018/217
Cool nok. Syntes du skulle prøve med den indbygget antenne før du prøver med en retningsbestemt antenne 🙂

Men hvis du tager den retningsbestemte antenne skal du vide hvor den nærmeste mast står, regne kompasretningen ud og rette antenne i denne retning og fintune ved at rette på antenne imens du ser på signalmåleren så du får det højst mulige signal 😉

Hvilket af deres modemer vælger du?

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
04-11-2009 09:44:46
Svar/Indlæg:
4310/364
Jeg havde tænkt mig at vælge D10. Alså det modem der følger med til deres billigste abonnement? Der står bare på deres side at den bordantenne ikke giver meget. Og de skriver at man kan ringe ind for at få hjælp til indstilling af sin retnings antenne. Og eftersom den kun koster 400 kan jeg vel ligeså godt bestille den med, med det samme?

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
04-11-2009 18:22:13
Svar/Indlæg:
4018/217
#22 Nu tænkte jeg på den antenne der er i modemet fra starten af... Man behøver slet ikke at sætte en antenne til fordi der er en lille en indbygget i modemet ligesom et alm 2100mhz modem. Men som du selv siger så koster den kun 400kr så hvorfor ikke gøre det fra starten af.

Men har du tjekket om der er dækning?

En anden ting så vil jeg klart anbefale de lille usb modem for det skulle køre bedre efter hvad jeg har hørt. Dog er jeg slet ikke sikker på det. Så du burde måske snakke med deres kundecervice om hvad du skal købe 😉

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
05-11-2009 12:06:28
Svar/Indlæg:
4310/364
Der er ikke andet for, end at jeg må ringe til dem. Og af hvad jeg kan se på det kort, er der dækning i hele danmark og 100 km ud på vandet. Samt det meste af norge og sverige.

pth

Enthusiast
Tilføjet:
17-11-2009 12:37:07
Svar/Indlæg:
1/0
Hej jeg bor i Spanien men har venner i vestsahara som har samme problem / altsaa langt til en sendemast. Jeg fandt dette forum under min jagt paa at hjaelpe dem.
Jeg har ogsaa a/licens men erfaringerne fra hf baand kan ikke rigtig bruges her paa disse frekvenser.

Jeg har lavet en del wifi netwaerk og det kommer nok taettere paa disse frekvenser.

Naar du kan modtage et svagt signal er det en ide at finde et bedre standpunkt eller benytte eksterne antenner. Proev evt. foerst med et usb kabel paa et par meter saa modemet kommer vaek fra pc og til et evt. bedre modtagepunkt.

Proev evt. om du kan modtage et bedre signal hoejt paa huset. Hvis du kan saa skal du bare finde en forlaenger til dit usb kabel aktiv/passiv og montere 3g modemet i positionen. Antennekabler paa disse frekvenser har meget store tab saa hvis du ogsaa skal benytte en ekstern antenne saa er det vigtigt at modem og antenne placeres meget taet ved hinanden.

For at finde en passende boks til modemet check den foerst i mikroovnen, hvis den bliver brandvarm duer den ikke (mikroovne bruger 2.4ghz husk at fjerne evt. metal fra boksen inden). De fleste graa el monteringsbokse er ok / men check.

Jeg googlede lige http://www.google.dk/search?hl...
:
Jeg har proevet dette med wifi 2.4ghz og det virker saa det er jo let og billigt at proeve.

Find en gml. tv antenne, put dit modem i focal punktet, altsaa der hvor lnb hovedet normalt sidder, dit modem skal nok sidde lodret, tape det fast i foerste omgang og proev. Tv antennen giver en kraftig retningsvirkning saa du faar baade stor mund og bedre oerer. Husk paa at at parabolen ikke laengere skal pege op men naermest haeldes fremover. Virker det kan du jo gaa paa jagt efter en maaske godkendt antenne.

mvh Paul