-> #0
Jeg skulle dog ikke til Kina, med stod i sin tid med omtrendt samme problem.
Jeg kiggede på:
MacBook Air
Toshiba Portégé R500
Zepto Notus A12
Og selvfølgelig et par andre der var langt over mit budget.
Zepto'en virkede som det mest oplagte valg, men så fik jeg øje på R500. Den eneste ulempe ved den er, at den "kun" har et GMA950 og at blæseren måske kan støje lidt. Derimod kan den trække op til 720p film og har en hæderlig batteritid på over 4 timer - ved 'løs brug' - og omtrendt det dobbelte hvis du virkelig piner den. 7 timer er ikke usandsynligt med al strømsparehalløj slået til. Men du kan sagtens se 1.5-2 DVD film på en opladning, uden problemer.
MacBook Air virkede også som en oplagt kandidat, men jeg kvigede mig lidt ved det manglende optiske drev. Efter at have haft R500'eren i et stykke tid kan jeg dog skrive under på, at jeg ikke har brugt det til så meget. Stort set kun til Windows-installationen, hvilket lidt er løgn, da jeg mestendels har kørt med Windows 7 og installeret fra en USB-stick.
Lenovo 3000 V200 var også indover, men den virkede mig bare en anelse for "bulky". Jeg tror, at man skal stå me R500 for at indse hvor forbandet fed en computer det er. Såfremt du skulle vælge at kigge lidt nærmere på den, kan det anbefales med en SSD. Den er med til at nedbringe varmeudviklingen fra håndledsstøtten samt mindske støjen fra blæseren.
Du må ikke spørge mig hvordan eller hvorfor, men min kærestes R500 støjer markant mindre end min egen, efter skiftet til SSD.
Fordelen ved de fleste subnotes er klart, at de er udstyret med fuldblods Core 2 Duo'er. Ikke sådan noget Atom-baseret hejs, men low-voltage udgaver af de gængse mobile CPU'er. Hvis ikke Toshiba Portégé R500 virker appelerende (jeg tænker her på design og funktionalitet - skærmstørrelsen), kan du med fordel kigge efter andre laptops med lign. konfigurationer og blot en større skærm.
Men pas på. 13" og 13.3" laptops har en tendens til at fylde det samme som en 14" eller sågar en 15" laptop. Prøv også at danne dig et indtryk af maskinens fysik, gerne vha. videoanmeldelser eller i en butik med noget hands-on.
PS.: Min kærestes R500 er hendes eneste computer. Min R500 er en slags "erstatsnings"-laptop eller løsning til når jeg har brug for en computer der ikke fylder så meget. Genial til togture, konferencer osv. hvor man har brug for en notesblok og en DVD-afspiller. Med en SSD i maskinen forlænger du også batterilevetiden vha. sidstnævnte, da man slipper for at have det optiske drev kørende. Yup. Du kan nemlig slukke helt for det optiske drev og andre dele af computeren du ikke bruger.
Oprigtig talt, er jeg noget kun overrasket over, at R500'eren ikke er mere udbredt som subnote eller studielaptop. Men hey, det er jo så også bare min ikke-upartiske-holdning 😳