Hvilken kompakt laptop

Diverse d.  02. november. 2009, skrevet af KEFiR-
Vist: 357 gange.

KEFiR-

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2009 18:18:57
Svar/Indlæg:
274/69
Hej

Jeg skal til kina og arbejde det næste halve år, og har derfor brug for en laptop til og ordne mine private ting der nede på, og generalt og få tiden til og få med. Men når jeg kommer hjem ved jeg at den ikke kommer til og blive brugt særlig meget, så den skal ikke koste en formue. og da jeg skal have en firma computer med også skal den helst være rimelig kompakt.

Ting jeg skal bruge:
MSN, Skype, FTP program, Winamp, VLC player, VNC program, muligvis andre.

Så hvad siger folk, har selv kigget på 10" netbook, eller på 13" med Intel Low power CPU, nogle der har erfaringer med forskellige af disse modeller?

10"
+ Fylder ingen ting
+ Lang batteri tid
+Pris
- Lille skærm (til film)
- Low power

13"
+ 1,4ghz skulle køre ret godt.
+ Fin størrelse skærm til Film
- Batteri leve tid ikke helt så god som netbook
- Fylder lidt mere end en netbook

Hilsen

Henrik Jensen
NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2009 18:29:19
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Jeg skulle dog ikke til Kina, med stod i sin tid med omtrendt samme problem.

Jeg kiggede på:
MacBook Air
Toshiba Portégé R500
Zepto Notus A12

Og selvfølgelig et par andre der var langt over mit budget.

Zepto'en virkede som det mest oplagte valg, men så fik jeg øje på R500. Den eneste ulempe ved den er, at den "kun" har et GMA950 og at blæseren måske kan støje lidt. Derimod kan den trække op til 720p film og har en hæderlig batteritid på over 4 timer - ved 'løs brug' - og omtrendt det dobbelte hvis du virkelig piner den. 7 timer er ikke usandsynligt med al strømsparehalløj slået til. Men du kan sagtens se 1.5-2 DVD film på en opladning, uden problemer.

MacBook Air virkede også som en oplagt kandidat, men jeg kvigede mig lidt ved det manglende optiske drev. Efter at have haft R500'eren i et stykke tid kan jeg dog skrive under på, at jeg ikke har brugt det til så meget. Stort set kun til Windows-installationen, hvilket lidt er løgn, da jeg mestendels har kørt med Windows 7 og installeret fra en USB-stick.

Lenovo 3000 V200 var også indover, men den virkede mig bare en anelse for "bulky". Jeg tror, at man skal stå me R500 for at indse hvor forbandet fed en computer det er. Såfremt du skulle vælge at kigge lidt nærmere på den, kan det anbefales med en SSD. Den er med til at nedbringe varmeudviklingen fra håndledsstøtten samt mindske støjen fra blæseren.

Du må ikke spørge mig hvordan eller hvorfor, men min kærestes R500 støjer markant mindre end min egen, efter skiftet til SSD.

Fordelen ved de fleste subnotes er klart, at de er udstyret med fuldblods Core 2 Duo'er. Ikke sådan noget Atom-baseret hejs, men low-voltage udgaver af de gængse mobile CPU'er. Hvis ikke Toshiba Portégé R500 virker appelerende (jeg tænker her på design og funktionalitet - skærmstørrelsen), kan du med fordel kigge efter andre laptops med lign. konfigurationer og blot en større skærm.

Men pas på. 13" og 13.3" laptops har en tendens til at fylde det samme som en 14" eller sågar en 15" laptop. Prøv også at danne dig et indtryk af maskinens fysik, gerne vha. videoanmeldelser eller i en butik med noget hands-on.

PS.: Min kærestes R500 er hendes eneste computer. Min R500 er en slags "erstatsnings"-laptop eller løsning til når jeg har brug for en computer der ikke fylder så meget. Genial til togture, konferencer osv. hvor man har brug for en notesblok og en DVD-afspiller. Med en SSD i maskinen forlænger du også batterilevetiden vha. sidstnævnte, da man slipper for at have det optiske drev kørende. Yup. Du kan nemlig slukke helt for det optiske drev og andre dele af computeren du ikke bruger.

Oprigtig talt, er jeg noget kun overrasket over, at R500'eren ikke er mere udbredt som subnote eller studielaptop. Men hey, det er jo så også bare min ikke-upartiske-holdning 😳

Mads321

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2009 18:29:34
Svar/Indlæg:
3162/326
Acer Aspire Timeline 3810TZ, evt. 14" modellen til samme pris, hvis du vil ha' optisk drev også. Den afspiller fint 720p og har batterilevetid der overgår de fleste (5 timer + film-afspilning, 8 timers "kontor" arbejde), og så er prisen yderst rimelig.

Har den selv, så hvis der er noget du vil vide nærmere, så spørg endelig.

Mvh. Mads 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Mads321 d. 02-11-2009 18:30:13.

KEFiR-

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2009 18:43:57
Svar/Indlæg:
274/69
Toshiba Portege R500 er en fin computer, men til det jeg skal bruge den til er det over hvad jeg vil smide for en computer der skal bruges et halvt år og som formenteligt kommer til og stå på hylden meget af tiden der efter.

Vi har en 13,3" stående, og kan rigig godt lige størrelsen på den. men også lige så meget fordi det er med en low volteg CPU, så den er kun ca 2cm tyk, som er en lækker ting når jeg skal slæbe både firma computer og privat computer.

Ingdam

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2009 19:07:36
Svar/Indlæg:
1771/62
Jeg ville klart også gå efter acers timeline serie som #2 siger 😉

KEFiR-

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2009 19:35:14
Svar/Indlæg:
274/69
jeg kender bare mange der har haft dårlige erfaringer med acer, deres komponenter har i hvertfald tidliger ikke være de bedste.

Mads321

Elitebruger
Tilføjet:
02-11-2009 21:24:04
Svar/Indlæg:
3162/326

Tjah, man hører sgu så meget. For 2 år siden havde jeg heller ikke købt et AsRock bundkort, men tiderne skifter. Det samme med Gigabyte - de er verdens største pt. ligesom Acer er verden største laptop producent. Det kan vel også forklare hvorfor folk brokker sig mest over netop dem - fordi de har så stor en del af markedet.

Jeg har ikke en finger at sætte på kvaliteten af min timeline. Den er for mig en billig udgave af en MacBook, og det siger sgu ikke så lidt. Låget er f.eks aluminium, mens resten af "kroppen" er plastic, men af ligeså høj kvalitet som Mac's.

Til prisen er der ikke rigtig nogen konkurrenter til Timeline - det var hvad jeg konkluderede efter mine egne søgninger omkring på nettet, da jeg stod med samme dilemma som du gør nu.

Mvh. Mads 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Mads321 d. 02-11-2009 21:24:54.

JB:-)

Superbruger
Tilføjet:
02-11-2009 22:32:59
Svar/Indlæg:
207/50
Jeg har selv en LG X120, som jeg er rigtig glad for, endvidere skal det siges, at den er købt gennem et lønpakke program, og den er med igen i år, hvilket jeg ikke tror den havde været hvis ATEA, som har forhandleropgaven havde oplevet for mange problemer med den (selvfølgelig spiller avance også ind, jeg er ikke helt blind).
Havde dog nok selv hoppet på en Lenovo IdeaPad S10 i dag, hvis jeg havde brug for en ny - Lenovo har en historik med sig, som scorer nogle billige points ved mig 🙂

Link:
LG X120 - http://www.edbpriser.dk/Produc...
Lenovo IdeaPad S10 - http://www.edbpriser.dk/Produc...