Hvad er der så smart ved Win 7?

Software d.  03. november. 2009, skrevet af cornerrage
Vist: 563 gange.

cornerrage
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2009 16:03:18
Svar/Indlæg:
3532/303
Jeps, nu har jeg endelig fået det. Installeret det og var først imponeret. Tog meget kort tid og så ganske pænt ud. Gik fra Win Xp og så til win 7, så den visuelle forandring må siges at være ret stor.
Indtil videre har jeg dog ikke haft de bedste erfaringer. Et par bsods, en geninstallation da den lige pludselig bare stoppede med at ville boote, efter en reboot. Ikke driver eller noget, ingen fejlmelding eller noget.
Har testet alt hardware og det kører bare, det gjorde det også under xp.
Nu har jeg så forsøgt at forene mig med to forandringer i windows 7.
Manglen på min quicklaunch der er erstattet med... En ting der skiftevis er ikoner, så en slags faner og som roder rundt nede i bunden. Hvorfor? Det irritere mig at det ikke er : Ikoner - derefter åbne programmer.

Samtidig bruger jeg msn, der måtte jeg manuelt sørge for at hvert vindue fik et faneblad. Ellers skal jeg først føre musen over msn for derefter at se om der er nogle der skriver? Jeg gider ikke høre på lyde, få popups etc hver gang folk skriver, derfor er det da bare en måde at gøre det mere besværligt?

Sidst, men bestemt ikke mindst: Hvad er det dog de har gjordt ved my documents? Nu kan den kun sortere efter filtyper etc. Man kan ikke bare få vist alt, uden at skulle igennem "computer" etc.? Pictures er det samme. Hvorfor kan det ikke bare være en ganske normal stifinder?
Jeg går op i fotografi og har derfor et utal af billeder, hvorfor skal måden jeg organisere det på så ændres fuldstændigt?

Er det mig der er håbløst bagud eller er det Microsoft der målrettet bare går efter 80+ brugeren der skal have det så visuelt så muligt førend det kan fungere?
Må indrømme jeg ikke forstår hvad hypen om Win 7 har været om? Det er jo det samme som vista?
tom81
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2009 16:29:13
Svar/Indlæg:
20170/383

Synes heller ikke springet er kæmpe stort fra Vista til Windows 7. Jeg har kørt Vista Enterprise 32 bit fra starten og være rigtigt glad for. Har aldrig oplevet andet end de sædvanlige småting man også oplevede med XP. Men kan godt mærke det er som om Win7 kører en tand hurtigere og det hele er lidt mere gennemtænkt.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2009 16:31:39
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Som jeg ser det, er Windows 7 den "Vista" vi har ventet på siden 2004/2005. Personligt har jeg ikke haft de store problemer. Samtlige drivere jeg skulle bruge i Windows 7, kunne jeg installere som Vista-versioner. Ingen problemer dér.

Men det jeg nok sætter allermest pris på er, at Windows 7 er "lettere". Det er "lettere" designet, det er mere intuitivt og sidst men ikke mindst, det er langt lettere for computeren at køre. Selv var jeg enormt glad for Vista, men alligevel er det som om, at Vista og Windows 7 er to vidt forskellige operativsystemer, bygget på samme kerne.

En slags "Home Premium" vs. "Business/Professional" 🙂


bamselinen
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2009 16:48:22
Svar/Indlæg:
2145/218
Du er håbløst bagud efter min mening ( no offense ) men det kræver tilvænning at skifte til andet interface og det er generelt for de fleste ting


Mads321
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2009 16:52:10
Svar/Indlæg:
3162/326
Pigerne ka' li' det... behøver jeg sige mere? 😛


OcDevil
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2009 16:56:08
Svar/Indlæg:
1262/95
#0 Det kræver tilvænning af skifte fra Windows XP til Windows Vista, ligesom det også kræver tilvænning at skifte fra Windows Vista til Windows 7.

Quicklaunch er skiftet ud med Superbar, som, når man han vænnet sig til den, faktisk er en ganske værdig efterfølger for quicklaunch, efter min mening.

Men, ligesom da XP udkom, vil der nok i en periode være problemer med leverancen af drivere, fra nogle producenter. Jeg vil dog sige at driver databasen i Windows 7 er imponrende og jeg har på både min bærbare og stationære ikke haft nogen problemer med det hardware jeg benytter mig af.

Jeg har dog en bror som umiddelbart ser ud til at have nogle problemer med et ældre nVidia chipset og AMD CPU og Windows 7.


Gylle
 
Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2009 17:00:20
Svar/Indlæg:
1704/19
#0

Forstår jeg det ret at det generer dig at du ikke har dine quick ikoner længere..

Har du det er det bare at tage det program du gerne vil ha liggende højreklikker på det og tilføj proceslinie.

Der er mange funktioner som gør det lettere og hurtigere at arbejde med men klart en fordel hvis man hopper ind på et site og ser alle de funktioner der er og ikke skal prøve sig frem.

Bruger selv meget den funktion at har jeg mange vinduer åbne men kun skal bruge 1 så holder nej musen venstre musetast nede i top på den side og ryster den.
Eller når jeg skal bladre rundt mellem alt der er åbent så trykker jeg på scrollhjulet på min mus og der kommer en rundell frem og bladre der.

Alle programmer jeg bruger meget har jeg tilføjet som hurtig genveje i proceslinien og kan flytte dem rundt så de ligge sammen i grupper.

Bruger også stifinder meget hvor alle de forskellige mapper er tilføjet . Eks jeg har musik liggende på flere drev externe som interne de er alle tilføjet musikmappen og bliver vist når jeg trykker på musik ikon.

Maximere en side jegtrækker den bare helt op og den er max..

To sider som skal fylde hver sin halvdel trækker den bare ned og fuld højde er på, prøv evt også at lave lidt ud til siden funktioner.

Har ikke selv haft Vista længe da den røg ud hurtigt så sammenligner med Xp i dagligt brug og når jeg roder grafik og der er Win7 meget mere overskuelig i mine øjne.

Tager dog tid at sætte sig ind i så tålmodighed er en dyd i start.

Nogle kan ikke lide måden det ser ud på i kontrolpanel , hvis man øverst til højre vælger store ikoner så ligner det det klassiske.

Har kørt med Win7 siden nytår og først de sidste måneder er jeg begyndt at udnytte det helt fornuftigt, forandring og gamle vaner skal lige flyttes lidt 🙂


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gylle d. 03-11-2009 17:02:27.


Annika
 
Overclocker
Tilføjet:
03-11-2009 22:00:47
Svar/Indlæg:
126/0
I betaen (og derfor sikkert også nu) kunne man på diverse tweak-sider se hvordan man får den gamle quicklaunch osv. frem for den nye..
Personligt er jeg superglad for den nye bar, ud til venstre side af skærmen med den og mine faste åbne programmer ligger klar :D (og tog ikke ½ dag her før det var succes)

Ja, mht. documents mm kan jeg ikke sige noget - kunne ikke falde mig ind at bruge det, for er altid på totalcmd :)


Gylle
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-11-2009 00:26:24
Svar/Indlæg:
1704/19
#7

totalcmd er også fint efter det er kommet i x64... bruger den dog selv kun til at omdøbe nogle fil typer idag.

#0 og andre her er et godt forum med oplysninger guides og hjælpsomme personer inc nogle ansatte fra det kære MS.

http://sevenforums.com/


cornerrage
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-11-2009 19:54:47
Svar/Indlæg:
3532/303
Jeg har brugt vista på mit arbejde det sidste år, så det er ikke der problemet ligger. Synes bare det virker til at der skal flere klik til at gøre de samme ting i win 7. Ved godt at man ikke kan blive ved med at dvælge i win xp, men helt ærligt : If it aint broken, don't fix it?


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
04-11-2009 22:20:26
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #9

Hvis udviklerne havde haft dén tankegang, havde vi aldrig haft PC'ere, spillekonsoller eller mobiltelefoner. Og set i det lys, så havde vi to aldrig snavet til julefrokosten... *hrm* Jeg kommer vist ud på et sidespor her.

Anywho.

Jeg vil gerne give dig ret i, at nogle ting kræver "flere klik" end i Vista og det samme for XP. Men når man får de rutiner ind under huden, så er 7 ret dejligt at arbejde med. Som tiden er gået, gider jeg ikke at "rode" så meget længere. Nu vil jeg bare gerne, at tingene fungerer fra det øjeblik jeg tænder grejet til når jeg slukker det igen.

Hermed skal der ikke herske tvivl om at det, i min optik, er et 'tie' mellem Mac OS X og Windows 7.

Skal man sætte det i et tidsperspektiv så er de fleste af brugerne herinde nok vokset op med Windows XP, på samme måde som "vi" voksede op med Windows 95/98/SE/Me, måske sågar Windows NT/2K.

Vi brokkede os en byld til, da Vista kom frem, præcist som da XP kom frem og da Me kom frem (den var så til gengæld berettiget), præcist som da SE kom frem (der jo kun var en forbedret USB tilføjelse) som da 98 kom frem som jo kun var bedre integreret med IE (hvilket vi også brokkede os over fordi 99,9 % af alle computerbrugere var SÅ vilde med Netscape) præcist som da 95 kom frem.

Og hver eneste gang sagde "man": "If it ain't broken, don't fix it". Hvis jeg skal være helt ærlig? Så er jeg ret positiv over den udvikling tingene er gået igennem. Hvem ved, om 8-9 år sidder vi sikkert også og brokker os over hvor meget bedre Windows Vista/7 er, end det operativsystem monopolsyndikatet Microsoft har presset ud... hvis altså Microsoft eksisterer efter d. 21. december 2012 😎