FirstClass sutter kogle - so what?

Software d.  03. november. 2009, skrevet af Just
Vist: 452 gange.

Just

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2009 23:31:15
Svar/Indlæg:
576/64
Guderne må vide hvornår jeg først blev introduceret til FirstClass. På Uni i Århus bruger man det stadig, ligesom man trofast klamrer sig til dette klamme fortidslevn på diverse gymnasier og skoler.

Men, er så spørgsmålet, hvad er det der gør at institutionerne fastholder brugen af et så ringe kommunikationssystem? Usability og intuitivt design er ord som selv dem i 4. klasse kender, men når det kommer til FirstClass er der jo så mange andre gode ting man kan nævne at det ikke gør noget at brugervenlighed endnu ikke er blevet implementeret i en af de talløse produktopdateringer.

Hvorfor lever FirstClass? Købte skolerne i 90'erne en halvtredsårslicens for at opnå rabat?

Nej, nej, nej.
NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2009 23:39:09
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

På præcist hvilket fakultet gør de så enormt meget brug af FC?

Stamps

Elitebruger
Tilføjet:
03-11-2009 23:56:57
Svar/Indlæg:
4263/107
Jeg ved at min veninde der læser Engelsk bruger det.

Der er både fordele og ulemper ved FC. Langt hen af vejen vil jeg dog give dig ret 🤡

Just

Elitebruger
Tilføjet:
04-11-2009 00:11:31
Svar/Indlæg:
576/64
#1 det humanistiske. De æstetiske fag vil ikke slippe FirstClass selvom AU har deres eget værktøj (Aula) som er langt mere logisk (men langt fra fantastisk).

#2 det er jeg glad for at høre 🤡 Fordelene er dog så små at jeg ikke har fået øje på dem i de over 10 år jeg har brugt det.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
04-11-2009 00:50:31
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #3

Aula sutter numse. Big time. First Class er ikke et hak bedre... *suk*

Jeg boede sammen med en datalogistuderende som programmerede et eller andet hejs på en eftermiddags tid, der kunne løse samtlige opgaver nemmere end noget andet jeg har set. Men "AU" ville ikke købe det, fordi det var "open source" eller sådan noget.

Det var ellers pissesmart. Det kunne styre både korrespondance, tilmelding til eksaminer, fag og ikke mindst direkte udprintning af skema (evt. sammenkoblet med kalender/aftaler), direkte til PDF eller udskrift.

Jeg aner bjælde om den slags jeg ved blot, at lortet fungerede perfekt. First Class brugte vi i gymnasiet, eller det vil sige: "Vi" = et par lærere + mig. Det fungerede udemærket men blev hurtigt noget rod.

Aula er bare forvirrende bygget op - i hvert fald sidst jeg tjekkede.

Umiddelbart virker det mig ret så usandsynligt, at sådan noget styring er så komplekst, at en større institution som AU ikke kan finde ud af at gøre det intuitivt - når nu min tidligere roomie kunne lave det på en eftermiddag.

Det er nok dér min forargelse ligger...

Just

Elitebruger
Tilføjet:
04-11-2009 01:02:28
Svar/Indlæg:
576/64
#4 Kunne ikke være mere enig. Aula er langt fra fantastisk og efter et par semestre var jeg ved at få spat af det. Sammenlignet med FirstClass, som vil kunne ALT, og faktisk også gør alt bare MEGET dårligt, så mener jeg at Aula er klart det bedre alternativ at de to.

Encrazed

Overclocker
Tilføjet:
04-11-2009 09:26:09
Svar/Indlæg:
809/50
I skal bare være glade for, at i ikke har skullet stifte bekendtskab med Fronter som HF-C Efterslægten bruger. Det er da godt nok et skod program.