HDMI for the last time

Diverse d.  06. november. 2009, skrevet af korben
Vist: 745 gange.

korben

Elitebruger
Tilføjet:
06-11-2009 18:35:23
Svar/Indlæg:
1081/251
Jeg har også denne tråd på et andet forum men jeg vil MEGET gerne også have input fra jer folk her på siden..

Ok. Nu vil jeg en gang for alle gerne have svar på en ting. HDMI Kabel 50 kr vs 1200+

Jeg har har mødt folk i butikker som vil sælge HDMI kabler med guld maling og englestøv osv. Jeg har altid haft den opfattlese at et HDMI kabel er et data kabel og at enten dur det 100% eller også er det helt dødt og at der ikke er en mellem vej. Jeg tænker på når det nu er data hvordan skulle et kabel så kunne lave om på farver og Contrast osv. SÅ kan vi ikke en gang for alle komme frem til om man får noget ud af at købe et dyrt kabel vs lowcost kabel.

Jeg har set nogle test og der kommer de frem til at der er bedre stik på de dyre kabler så de kan bedre holde til at blive taget ud og ind af sin enhed. Og nogle af de dyre kabler kan bøjes en del flere gange får de går i stykker. Og så tænker jeg. mine stik kommer måske ind og ud 10 gange i løbte af dens levetid og jeg bøjer nok mit kable nogle få gange.

Men når jeg så læse denne test så ser det jo ud til at der er noget at komme efter. hvad siger i andre. Er der nogle af jer som har haft et billig kabel som ikke var så godt som et dyrt kabel eller på andet måde har kunne se at et dyrt kabel var et godt køb?

Jeg har kun en ting som jeg ville kunne forstå der ville kunne være forskel på og det er hvis det nu er et kabel som er over 5meter så ville der kunne være en forskel på hvor langt et kabel virker i meter. Og ja så er der vel en forskel på hvor godt et kabel er imod støj fra andet udstyr.

http://www.avreview.co.uk/news...

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af korben d. 06-11-2009 20:45:07.
Sploink

Overclocker
Tilføjet:
06-11-2009 19:45:18
Svar/Indlæg:
14/2
Et HDMI kabel smedet af elver folket, som du skal betale med din sjæl, er lige så godt som det du køber til 100kr af madam skrald.
Forskellen kan måske være bygge kvaliteten, men slet ikke billedet kvaliteten!

Det er digitalt og kan kun overføres på en måde. Enten, eller

Kan måske forekomme signal udfald over længere kabeltræk ved 10m+. Så der kan man måske foretrække dyrere skærmning.

Bims

Elitebruger
Tilføjet:
06-11-2009 19:56:54
Svar/Indlæg:
2599/378
Du skal bare være sikker på det understøtter HDMI 1.3v 😉

Mathis77

Elitebruger
Tilføjet:
06-11-2009 19:58:39
Svar/Indlæg:
6293/359
#1 LOTR FTW... fed kommentar der 😀

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
06-11-2009 20:00:19
Svar/Indlæg:
4018/217
Så vidt jeg ved er der flere udgaver af hdmi fx 1,3 lige ligesom netværkskavler fx 6e

Jeg er dog langt ude fra mit felt og jeg ved ikke så meget om HDMI men hvis du kun skal have et kort kabel fx imellem tv og ps3 på to meter så er det ligegyldigt hvilket kabel du bruger så lange det er over r1,3.

korben

Elitebruger
Tilføjet:
06-11-2009 20:41:21
Svar/Indlæg:
1081/251
Jamen indtil nu har i jo alle sammen givet mig ret. Men har i læst den test jeg linker til.. Men får jo lyst til at tro den er lavet af et firma der sælger kabler.

Og bare lige for at gør det helt klart. Så har jeg det selv på samme måde som #1

Men jeg ser bare rigtig tit også på dette forum at folk spørger om hvad for et kabel folk bruger når de ikke syntes deres nye Blueray eller HD modtager laver gode billeder.

Den anden dag var jeg i en sony butik for at købe et noname HDMI kable uden guld og engle støv på. Og jeg sagte at det bare skulle være noname osv. Så kom han med et kabel på 1,5 meter 399kr. Jeg sagte så at jeg ikke ville betale så meget for et kable som ikke kunne mere en det hama kable til 69kr. Hvor han så siger jamen det kable kan ikke det samme som hans sony highspeed guld power kable kan. Jeg bliver så nød til at høre hvad hans kable kan. Hans svar kommer her.

"Jamen jeg kan jo ikke stå og sælge et kable til 69kr som folk så kommer med igen fordi det ikke passer til deres udstyr og fordi den ikke passer til alle sony's ting."

Jeg siger så til ham om det nu også kan passe. og om han 100% vil sige at det kable bare er bedre. Hans svar var!

" Jamen hvis jeg viste noget om kabler så ville jeg jo også vide at der er bedre billede og lyd på et godt HDMI kabel og det er helt klart noget der kunne ses."

Jeg gik så i bauhaus og købte et HAMA kable til 69kr og var meget tæt på at køre tilbage til den sony butik og høre ham til om han ikke ville være sød at visse mig hvad hans kable kunne som dette kable så ikke kunne. ( gjore det nu ikke for det var nok lidt for lavt ) Jeg kan bare ikke have folk står og fylder kunder med mund lort for at tjene nogle ekstra penge til butikken. Men ok de tjener jo også en del mere på at sælge et kable end de gør på at sælge en Blueray afspiller..

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af korben d. 06-11-2009 20:45:36.

Sploink

Overclocker
Tilføjet:
06-11-2009 21:10:22
Svar/Indlæg:
14/2
Selvfølgelig kommer han hen med sit super deluxe extreme HDMI kabel og siger det er berde. Det tjener han mest på 🙂
Han lever af folk er i tvivl, og udnytter det på det groveste.

Du kan evt læse lidt mere inde på Recordere.dk og hifi4all.dk, der kan du finde lidt læsning omkring det om folks erfaringer.

Bare køb et billigt 1.3 kabel, så er du sikret 1080p overførsel og gennemgang til DolbyTrueHD og DTS HD MA

dMITIj

Elitebruger
Tilføjet:
06-11-2009 22:00:40
Svar/Indlæg:
1864/156
Nu er det sådan at ikke alle HDMI kabler kan klare mere en 720p, hvis man kigger på div. billige kabler fremgår det oftes at de er godkendt til 720p, skal man have et som 100% understøtter 1920x1080p skal man for det mest over 200-300kr.

i min verden er det lidt underligt at købe et tv til 5-10000kr + en PS3 til 2500kr eller anden blue-ray afspiller til xxxxkr for at udnytte sit fulde HD-tv, og så købe et HDMI kabel til 50kr, det hænger sgu da ikke sammen.
det er lidt som det med PSU'erne til computer, der spare mange folk os tit en skilling og må så efterfølgene opgradere PSU igen fordi den de havde købt ikke kunne klare mosten, et kabel til 300-500kr er da godt givet ud i sær når man lige har smidt 10x så meget efter det det skal bruges til for at få det mest optimale, så er det da ikke mange penge når man ved at det bare virker 110%.

det er bare min tanke.

Persondeligt køber jeg mine kabler her:
http://www.av-connection.dk/

korben

Elitebruger
Tilføjet:
06-11-2009 22:21:24
Svar/Indlæg:
1081/251
#6 Ja jeg ved godt hvordan det er. Jeg er her for at få input fra folk. Måske der var en som faktisk kunne fortælle om et kable der ikke var godt nok..

#7 Dine penge. Købe du bare noget som du ikke få noget ekstra ud af. Ud over at du ikke skal tænke over hvad du ellers kunne bruge de penge på.. Sorry men tror du at et kable til 300-500 kr er bedre??? Hvis dit svar er ja. vil du så ikke nok være sød at skrive hvad det kable kan som et til 69kr ikke kan??? plase

camperman

Elitebruger
Tilføjet:
06-11-2009 22:26:52
Svar/Indlæg:
437/24
Bruger selv det her:
http://www.compumail.dk/vare-o...

Gode kraftige stik. understøtter 1080p og koster ikke en bondegård 🙂

Har ihvertfald holdt fint til de snart 3-4 mediacenter der har været forbi stuen gennem tiden.

korben

Elitebruger
Tilføjet:
06-11-2009 22:28:00
Svar/Indlæg:
1081/251
EN lille copy paste" Expensive cables aren't worth it
If you walk into your typical electronics store to buy an HDMI cable, you're likely to see prices upward of $50 with promises of better performance and faster speeds. Do you really need to spend that much money on a single HDMI cable?

Absolutely not--those cables are a rip-off. You should never pay more than $10 for a standard six-foot HDMI cable. And despite what salesmen and manufacturers might tell you, there's no meaningful difference between the $10 cable and the $50 cable. Unless you see something obvious, such as dropouts or a flashing screen, the digital information transmitted by both cables is exactly the same--no cable can make the picture any better or any worse. We've used cables from many different companies in the past--such as Belkin, Accell, Monoprice, Monster, and SimplayHD--and have not run into any consistent issues with any brand of cable. With working cables and solid connections, we've seen no dropouts and "sparklies"--just consistent, dependable, high-quality audio and video. It's that simple.

The editors at CNET are so confident that cheap HDMI cables offer identical performance, we've been using inexpensive Monoprice HDMI cables in the CNET Home Theater Lab for more than a year with no issues. That's saying a lot, especially when you consider that our video experts are constantly swapping in new products and changing configurations, which means our cables take much more abuse than they would in a normal home theater. We're also accustomed to making long cable runs, and many of our cables from Monoprice are 15 feet long. We also use even longer 20-foot cables from a generic maker with no appreciable loss in video quality. If cheap HDMI cables are good enough for the eagle-eyed video professionals at CNET, we're betting they're good enough for your home theater.

And don't get hung about other cables that offer a lifetime guarantee, protecting you in case your cables are technologically obsolete in the future. If in a few years there are consumer video products that output higher-than-1080p video signals (an admittedly unlikely scenario), you can always buy another cheap $10 cable online that can handle more data. And you've still saved yourself $30 over that $50 cable in the store.

Jeg siger det IGEN. Dyre HDMI kabler har et formål og det er at være en vare som butikker gerne vil sælge fordi de tjener mange flere penge på kabler og forsikringer end de gør på at sælge et TV eller noget andet hardware..

red_martians

Moderator
Tilføjet:
06-11-2009 23:52:57
Svar/Indlæg:
7881/1165
Det eneste jeg ser som dårligt med billige HDMI-kabler er at de ofte kun har den kvalitet som en givet længde tillader. dvs. at bliver den længere, vil der opstå fejl. Dyre kabler tillader ofte at blive forlængere uden forstærkere, og kan loopes flere gange f.eks. i et surround-setup uden at skærmen går i sort. Dernæst er det meget svært at finde "billige" kable der kan runde 12meter af samme grund, mens flere dyre kabler kan nå 20meter uden forstærkning.
Men kommer der billede på dem begge, er det det samme du ser.

Funcky

Elitebruger
Tilføjet:
06-11-2009 23:53:48
Svar/Indlæg:
645/33
har 2 kabler (htpc til reciever og videre til tv). købte de billigste fra SHG til vistnok 50kr for 1m, og de virker perfekt. som andre har skrevet, så virker de enten eller, mht signalet. Køb de billigste hvis det er under 10m.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
07-11-2009 01:58:47
Svar/Indlæg:
4120/115
Det vigtigste er self. at kablet understøtter den HDMI version man ønsker at køre. Ofte 1.3, hvis man vil køre full HD osv. Men der ud over er der altså også andre parameter der tæller!

Og for lige helt grundlæggende at forklare hvordan HDMI fungere, så kan man sammenligne det med S/PDIF, ligesom digtial audio. Altså en bit streaming, der på ingen måder kan sammenlignes med ethernet og usb osv. som vi er vant til.
Dvs. der f.eks. ikke er checksum kontrol af de overførte data, datapakker der kan bufferes og reclockes, og ingen retransmission af ødelagte data. Og da et kabel af natur kan sammenlignes med et elektrisk lavpas filter, så vil der altid være noget afrulning af de digitale firkant pulser vi skal arbejde med. Det giver noget forvrængning i tids domænet, også kendt som Jitter, eller bare digital forvrængning.
Dvs. at signalerne kan afvige over tid, eller simpelthen bare komme ud af synk. med kilden. Det kan give sig til udtryk i alt fra enkelt fejl på værdierne i farve og intensitets signalerne, til at hele farvespektret hopper en langt ved siden af... (I har garanteret set eksempler på at billedet blev hel lilla eller blå eller sådan noget.)

Så digital, er ikke bare digital!

Lige så vel at der er forskel på S/PDIF kabler, så er der også forskel på HDMI kabler. Og jeg har engang for længe siden lavet en simpel udmåling af forskellige S/PDIF kabler, for at give et billede på, hvor stor forskel der rent faktisk er. Og selv med mit 25mhz. scop kunne jeg sagtens se forskellene.
Skal se om jeg ikke kan finde målingerne!

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
07-11-2009 02:00:12
Svar/Indlæg:
4120/115

ZnarF

Elitebruger
Tilføjet:
07-11-2009 02:23:43
Svar/Indlæg:
1058/59
#13+14: Super info 🙂

Men der må vel i standarden (fx hdmi v. 1.3) være nogle krav til hvor meget støj der må være på kablet - således at modtager kan tage højde for det?

FnaX

Elitebruger
Tilføjet:
07-11-2009 06:12:33
Svar/Indlæg:
4156/111
"Pictures appear smooth, pristine and noise-free, contrast and detail are superbly defined and the colours are gorgeous, rich and natural. Overall, it's a powerful route to near-perfect pictures."

Det redede lige min morgen! 🤣

red_martians

Moderator
Tilføjet:
07-11-2009 09:08:20
Svar/Indlæg:
7881/1165
1.3-standarden understøttet bl.a. bitstream-lyd, PCM 7.1 SACD og nogle andre småting.Det kræver i sidste ende mere båndbredde, og kræver derfor lidt mere af kablet. Men man kan jo bare væge at skrue ned for kvaliteten, hvis det er. Men ja, her vil et dyrt kabel nok kunne strækkes nogle flere meter inden det dør.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
07-11-2009 15:45:50
Svar/Indlæg:
4120/115
Firkant pulser kræver ideelt en uendelig høj båndbredde, og det er lige præcis problemet 😉