Kan du ikke skrive præcis, hvad du skal bruge "dyret" til? Gør det noget nemmere 🙂
Ang. cpu, ville jeg meget gerne kunne sige AMD (man skal jo altid støtte den "lille"), men helt klart intel nu. De preformer bedre og bruger typisk mindre strøm.
Til spil ville jeg gå efter en en fornuftig dual core (E6300+gigabyte GA-G31M-ES2L = ca. 850 kr. Kan oc ret voldsomt og er energieffektiv) og bruge de sparede penge på grafikkort+skærm: 5770 og hvis budget til det: 5850. 5750 er lidt billigere igen, men køleren smider ikke den varme luft ud af kabinettet.
Ellers er i5 750 jo selvfølgelig interessant (især med en 5850!), men cpu+bundkort bliver jo en del dyrere. Dog kan man få Gigabyte (ja, har altid haft gode erfaringer med Gigabyte 😉 GA-P55M-UD2 til omkring 700 kr. Ingen af disse bundkort understøtter SLI/crossfire, men det er det vel hardcore folket, som har brug for.
Gælder også om at få et afbalanceret system. CPU'en skal jo gerne kunne trække grafikkortet. Omvendt vil en i7 og et billigt grafikkort jo være en dårlig kombi (til spil).
Til f.eks. photoshop er det et helt andet system, der kræves (hvis du f.eks. skal sidde med store raw-filer). Her er et nVidia grafikkort og massere af ram klart at foretrække.
Hvis du er oppe i et system til +5-6000 kr., ville jeg overveje en SSD. Systemet vil føles langt hurtigere inkl. opstart. Jeg går selv og lurer på den nye 40GB fra Kingston (kommer til 750 kr.), men intel 80GB G2 er selvfølgelig en drøm... Hvis du kombinerer det med en "grøn" 1½TB (the "sweet spot" lige nu, når man kigger på pris pr. GB) eller 2TB HDD har du et godt setup på den front! Drevene med intellix ser også gode ud, men intels er lige en tand bedre. Du skal bare undgå deres 1. generation (understøtter ikke trim = SSD'ens svar på defragmentering).
Ang. strømforsyning ville jeg gå efter dem produceret af seasonic (de fleste Antec, Corsair, mv.). Har jeg altid haft rigtig gode erfaringer med. Størrelsen afhænger jo så af din anden hardware. Hvis du går efter et 5850 eller lign. skal du være opmærksom på at de kræver 2 strømstik. Et 5770 kræver kun ét, som langt de fleste strømforsyninger tilbyder. Jeg har set stikflammer ud af en billig strømforsyning, så dem holder jeg mig langt væk fra! Hvis du køber et Antec kabinet, får du en af deres udemærkede strømforsyninger med i købet. Jeg kører selv et oc'et system på en 380W Antec og det kører glimrende nu på 2. år. Hvis jeg opgraderer til et 5850 må der dog flere W til. De fleste strømforsyninger kører mest effektivt/stille med max. 50% belastning, så er er det om, at kigge på, hvad systemet bruger.
Også hvad regner du med at bruge den til i den nærmeste fremtid? Jeg er efterhånden kommet til den konklusion, at der er nu og her + det næste ½-1 år, der tæller. Ellers kan det bedre betale sig at opgradere senere (altid bedre og billigere hw om et år...). Hvis du ikke har brug for et 5850 til vinterens spil, så køb et mindre og opgrader, når du har brug for det og sælg det gamle til den tid....
Hvis du kan vente til efter nytår, ville jeg overveje de nye 32nm dual core fra intel. Ser ud til at hastighed/pris/strømforbrug bliver helt rigtig undtagen for de mest krævende brugere. De vil få både turbo og hyperthreading.
Håber det hjælper... 🙂