Nyt projekt

Vandkøling d.  09. november. 2009, skrevet af vandmanden
Vist: 338 gange.

vandmanden

Superbruger
Tilføjet:
09-11-2009 18:27:39
Svar/Indlæg:
421/101
Hej nu er det på tide at komme igang med mit andet projekt stille og rolig, jeg tænker på at lave et stort projekt hvor jeg selv skal design og lave det jeg kan på det nye kabinet, jeg selv har pt lavet en vandkølet computer som kan ses på min profil. Men nu tænker jeg på om der er noget som har erfaring med pasiv radiator, jeg har sat et ling som viser en løsning, ved så ikke om den virker, håber nogle kan hjælpe,

http://www.million-dollar-pc.c...

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af vandmanden d. 09-11-2009 18:28:11.
NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
09-11-2009 18:53:30
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Hvis jeg skulle lave noget med en passiv radiator ville jeg gå en ud af to veje.

a) Almindelig radiator, blot uden blæsere. Dvs. køling vha. almen airflow - lidt kedeligt måske.

b) Noget der er en blanding mellem Zalman TNN 500A og deres første reserator.

Personligt ville jeg nok vælge den sidste og satse på godt med luft omkring computeren. Derefter skulle almindelig dynamik og konvektion køle computeren. Til et sådanne formål ville jeg ikke skænke temperaturer en tanke, så længe maskinen er stabil og fungerer som den skal.

Og tro mig, det virker skam. Jeg har selv leget lidt med det, men eftersom jeg aldrig har haft muligheden for at udfærdige et komplet koncept (der tilmed var pænt at se på) har jeg ladet idéen ligge. Derudover, så kræver det også godt med plads - af hensyn til overfladearealet på køledelen/radiatoren - derfor har jeg gemt projektet til min "Mac Pro wannabe" baseret på et Mac Pro el. G5 kabinet. Der er nemlig plads til et sådanne design der, hvis jeg har regnet korrekt, kan køles semi-passivt.

Hermed ment, at den eneste blæser bliver strømforsyningens, som jeg vælger at beholde af almene hensyn til airflow. Du kommer til at skulle overveje problemet uanset hvad, eftersom vandkøling jo stiller lidt højere krav til airflow, dvs. eksistensen, kvaliteten og udtænkningen af selvsamme.

Held og lykke med projektet 🙂