Jeg kan huske at jeg engang havde et excel ark, hvor man kunne knaste sin FSB og memory divider ind og så ville den spytte ud hvilken hastighed rammene ville køre med ved den kombination, men jeg kan ikke finde den længere..
Er der nogen der har den liggende et sted eller ved hvor den kan findes? :)
På forhånd tak.
P.S. Ja, Nforce2 er efterhånden lidt 0ldsk00l, men hva faen, det vækker minder :)
Og hvad er det... 1:1, 9:10, 8:9, 7:8, 6:7, 5:6, 4:5, 3:4, 2:3 og 1:2?
På hvilke Nforce chipsæt gjaldt det, at RAM ikke kunne køre højere end FSB? Hmm... HT-linket hjalp lidt på det, gjorde det ikke? Lidt ligesom QPI-linket?
Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af gabbadoo d. 12-11-2009 20:35:28.
I Excel handler det jo om at få lavet en funktion eller i det mindste et sildeben, men der er jo både divideren, fsb'en og ram-hastigheden, der kan variere. Jeg ved sku knap hvordan jeg skal stille det op... kiggede lige i Excel, men da blev jeg godt nok helt blank 🙂
Nu antager jeg, at du kan justere FSB med 1 MHz inkrementer, så FSB'en må være variabel #1
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gabbadoo d. 12-11-2009 21:34:44.
#11 ikke mig der skal bruge det :D jeg bød bare ind til debatten :D har et fuldt funktionelt excel dokument nu.. men overvejer at starte den bærbare op og lave det i c++
#15 Klart da! Så sidder man her og antager du er komplet matematisk nørd... brygger så et regneark sammen til dig, som du kan bruge - og så er du bare røvhamrende doven. Skam dig! Share 😛
EDIT: Der er øvre grænser for både HT-link og QPI, og begge er hænger sammen med FSB- og RAM-frekvenser. Men for Intel's i7 CPU, findes der et program: nehalemcalc
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gabbadoo d. 12-11-2009 22:30:27.
#16 jeg er da ikke doven måtte jo finde frem til en metode før jeg ku lave mit regne ark noget :D tror jeg skal læse noget op på HT og QPI med grænser osv før det kan komme med i programmet...