Jeg har for nylig opgraderet min computer lidt - jeg har bl.a. smidt en Intel X25-M G2 SSD-disk i den. Jeg kan forstå at eftersom en SSD disk virker på en lidt anden måde end en "traditionel" harddisk, skal den også have nogle lidt andre indstillinger - så det har jeg læst en del om.
Igår prøvede jeg så endelig at udføre nogle af de "tweaks" som forskellige forums anbefaler når man bruger SSD.
Mit system er følgende: CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 2,4ghz Bundkort: Asus P5Q Pro RAM: Corsair Dominator 4x2gb Grafikkort: MSI nVidia GeForce 8800 GTX 768mb Harddisk 1 - System: Intel SSD X25-M G2 80gb Harddisk 2 - Data: WD Caviar Black 1tb Skærm: Samsung SyncMaster 226BW OS: Windows 7 Ultimate 64bit
Her er den test jeg lavede med CrystalDiskMark INDEN jeg foretog ændringerne:
Jeg foretog følgende ændringer: http://forums.overclockers.co.... Alle i dette (første) indlæg undtagen disse: - DISABLE PAGEFILE (har læst mig til at dette er en dårlig ide - nogle som kan bekræfte/afkræfte) - MOVE ENVIRONMENT VARIABLES TO PLATTER DRIVE - MOVE USERS "SPECIAL" FOLDERS TO PLATTER DRIVE (optional) - MOVE WEBCACHE FOR MS IE TO PLATTER DRIVE - MOVE WEBCACHE FOR CHROME TO PLATTER DRIVE - MOVE APPS DATA FOLDER TO PLATTER DRIVE - TWEAKS OMITTED DELIBERATLY
Efter disse ændringer blev udført og computeren genstartet, osv. foretog jeg en test mere for at se forskellen. Der blev jeg dog lidt skuffet:
Som det ses er resultatet væsentligt dårligere end før - dette forstår jeg ingenting af?! Udover de ringere test-resultater er Windows MEGET lang tid om at lukke ned - før tog det næsten ingen tid (et par sekunder) - nu tager det 2-3 minutter!!! 😐 Derudover er Google Chrome også blevet længere tid om at åbne - før var den der LIGE med det samme, nu går der 2-4 sekunder før Google-startsiden kommer frem, altså som om selve browseren/programmet Chrome lige skal loade først.
Håber der er nogle der kan hjælpe da jeg synes det er meget frustrerende. Hvis der er nogle der har nogle andre råd til bruge af SSD så modtager jeg dem også gerne.
Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af epd d. 13-11-2009 22:49:58.
Grunden til at windows er langsom til at lukke ned er at du nok har sat den til at "clean up pagefile at shutdown".. Men det kan løses ved at sætte den ned i størelse.. fx. til 512MB