Back in the day skulle du enten bruge en uplink port eller et krydskabel for at forbinde en switch til en router, men det burde ikke være nødvendigt mere, da de fleste nyere switche automatisk smider porten i uplink mode hvis du forbinder den til routeren. Er det noget meget gammelt hardware skal du nok benytte dig af enten uplink porten(hvis switchen har en sådan) eller et krydskabel.
Mht. at åbne porte, så får switchen ikke en ip, den videreformidler bare signalet, så du skal kun indstille porte for din pc ligesom hvis du var forbundet med trådløst netværk.
Det er svært at sige om du kan bruge din gamle router til noget. Hvis den understøtter "bridge mode" så kan du bruge den som "switch", men det er umuligt at sige uden et modelnummer på routeren. Husk også at dit netværk ikke er hurtigere end det svageste led, så hvis routeren er gammel, har den højest sandsynlig ikke mere end 10mbit på wan porten og du vil blive begrænset der.
Personligt har jeg dårlige erfaringer med at smide en router på en router uanset om det er i bridge mode eller ej, men det kan være dine krav til netværk ikke er lige så høje som mine, men jeg finder det svært direkte at anbefale, men nu du har en gammel router til at ligge, er det jo værd at prøve først.