Router til Switch/hub

Diverse d.  15. november. 2009, skrevet af KAK1000
Vist: 373 gange.

KAK1000

Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2009 14:43:52
Svar/Indlæg:
248/37
Hej overclocking.

Jeg har ny boet et sted hvor je ghar haft mulighed for at kører med trådløst netværk, men dette er ikke en mulighed mere, så nu vil jeg lige have opfrisket lidt omkring fortrådet netværk.

Kan jeg kører fra en router til en switch?
Skal der bruges nogle uplink porte?
Hvad med krydskabel?
Skal alle porte i routeren åbnes på den givende ip?

hvis jeg har glemt noget må i gerne tilføje noget.

på forhånd tak.

p.s jeg har en gammel ekstra router til at ligge, kan den bruges til noget?
KAK1000

Elitebruger
Tilføjet:
15-11-2009 16:22:52
Svar/Indlæg:
248/37
bump

xystos

Superbruger
Tilføjet:
15-11-2009 18:29:50
Svar/Indlæg:
293/5
Back in the day skulle du enten bruge en uplink port eller et krydskabel for at forbinde en switch til en router, men det burde ikke være nødvendigt mere, da de fleste nyere switche automatisk smider porten i uplink mode hvis du forbinder den til routeren. Er det noget meget gammelt hardware skal du nok benytte dig af enten uplink porten(hvis switchen har en sådan) eller et krydskabel.

Mht. at åbne porte, så får switchen ikke en ip, den videreformidler bare signalet, så du skal kun indstille porte for din pc ligesom hvis du var forbundet med trådløst netværk.

Det er svært at sige om du kan bruge din gamle router til noget. Hvis den understøtter "bridge mode" så kan du bruge den som "switch", men det er umuligt at sige uden et modelnummer på routeren. Husk også at dit netværk ikke er hurtigere end det svageste led, så hvis routeren er gammel, har den højest sandsynlig ikke mere end 10mbit på wan porten og du vil blive begrænset der.
Personligt har jeg dårlige erfaringer med at smide en router på en router uanset om det er i bridge mode eller ej, men det kan være dine krav til netværk ikke er lige så høje som mine, men jeg finder det svært direkte at anbefale, men nu du har en gammel router til at ligge, er det jo værd at prøve først.

KAK1000

Elitebruger
Tilføjet:
16-11-2009 07:44:54
Svar/Indlæg:
248/37
Mange tak for hjjælpen.

lige et follow up spørgsmål, jeg kan ikke bare lade min pcer og xbox kører på automatisk ip eller skal jeg selv vælge for dem?

xystos

Superbruger
Tilføjet:
16-11-2009 08:31:06
Svar/Indlæg:
293/5
du kan sagtens lade begge køre på automatisk ip, men hvis du ikke vil have problemer med at spille online på specielt din xbox, skal du nok sørge for at give den/dem en fast ip og åbne for de porte der skal bruges til xbox LIVE og de services du skal bruge på din pc. eller/og evt. aktivere universal plug and play(UPnP)

du kan finde mere info her http://support.microsoft.com/k...

men som skrevet tidligere så er selve konfigurationen i routeren ikke anderledes fordi du nu forbinder over kabel i stedet for trådløst, medmindre du har lavet nogle specielle regler for din xbox og pc da de var forbundet over det trådløse, men så ved du vel hvad disse indstillinger er.
Ellers burde du have fuldstændig samme oplevelse over kabel mht. hvad du kan forbinde til gennem xbox LIVE og fra din pc som før.