PC fryser random!

Bundkort / CPU d.  16. november. 2009, skrevet af sonsora
Vist: 1594 gange.

sonsora

Overclocker
Tilføjet:
16-11-2009 18:10:14
Svar/Indlæg:
188/41
Hej drenge.
Jeg har igennem længere tid haft et problem med min pc, periodisk fryser dem nemlig, sådan fuldstændig, så alting stopper med at virke, billede, lyd og alting står bare stille, og kan kun fikses ved et reboot på knappen.

En gang imellem, når denne fejl opstår kommer der en meget høj lyd i mit headset, som mit Creative X-fi fatal1ty udsender går jeg ud fra, den er ekstremt ubehagelig, men altså ikke hver gang.

I starten troede jeg det var min harddisk den var gal med, men den har jeg udskiftet nu, og problemet er der stadig.

Jeg har desuden prøvet med 2 forskellige netkort, som ikke har gjort nogen forskel.

(kan nævnes at den bl.a. frøs imens jeg skrev det her, og to minutter forinden da jeg sad og redigerede i lydfiler)

Jeg har simpelthen ingen idé om hvad det kan være der gør det, men her er en lille opsummering til hvordan jeg tror fejlen opstod:

Jeg havde Win Vista installeret på min pc, med den gamle harddisk indtil for en måneds tid siden, da jeg besluttede mig at geninstallere og smide Win7 ind i stedet for, da der lå Vista på havde jeg det problem at periodisk når jeg skulle starte min pc ville den simpelthen ikke boote.

Jeg lagde så Win7 ind, og kort efter begyndte den med de problemer her, med at den periodisk fryser hele pc'en, jeg har dog ikke haft nogle problemer med at den ikke ville boote.

har desuden haft en enkelt BSOD med noget memorydump.

Jeg har en vag mistanke til mit lydkort, men jeg er slet ikke sikker.

Er der nogen som kan give et input?!

På forhånd tak.
Mvh.
Jesper
UGP

Superbruger
Tilføjet:
16-11-2009 18:47:18
Svar/Indlæg:
301/42
Benytter du dig af trådløsnetværkskort?

sonsora

Overclocker
Tilføjet:
16-11-2009 18:49:34
Svar/Indlæg:
188/41
Nej, det er kablet :)

UGP

Superbruger
Tilføjet:
16-11-2009 19:37:18
Svar/Indlæg:
301/42
Prøv at lade vær med at install. driver til dit lydkort fra asus.

DanishGuy

Superbruger
Tilføjet:
16-11-2009 19:47:14
Svar/Indlæg:
743/80
Og ellers så bare slå ting til/fra i enhedshåndtering.. Til du pludselig ikke har problemet mere.. For det kan jo næsten kun være et driver problem?

sonsora

Overclocker
Tilføjet:
16-11-2009 19:55:52
Svar/Indlæg:
188/41
jeg tror ikke det er et driver problem.

Mit andet lydkort er ikke installeret

jeg har faktisk kun drivers til mit Creative x-fi og til mit ATI 4850, de er de eneste drivers jeg selv har installeret.

sonsora

Overclocker
Tilføjet:
16-11-2009 20:45:49
Svar/Indlæg:
188/41
har forresten også Cool&quiet installeret, men det kan vel næppe være det?

BeoWulf_Beo

Superbruger
Tilføjet:
16-11-2009 20:47:37
Svar/Indlæg:
1186/81
Der er jo et problem et eller andet sted, Vista eller W7, fordi når du trykker power, skal computeren boote HVERGANG!..

Men det kan godt være lydkortet der driller, har selv haft mange problemer med det i vista, og kun en smule i W7, har X-fi Titanium (PCI-E x1), og det eneste problem der er i W7 er at når min computer booter, bruger Audiodg.exe 3% cpu power, konstant, så skal bare lige ind i services, og restarte windows audio endpoint, så ligger den på 0 som den skulle.

i vista kunne jeg stortset ikke gøre noget som helst uden at få BSOD, skrattende lyd, ingen lyd, osv osv osv.. da jeg havde samme lydkort i.. prøv at pille lydkortet ud, (går ud fra du har et indstikningskort som lydkort, da creative fatality vidst ikke er lavet onboard endnu), og se om dine problemer forsvinder, for idet mindste at udelukke lydkortet 100%.

sonsora

Overclocker
Tilføjet:
16-11-2009 21:03:53
Svar/Indlæg:
188/41
Okay det vil jeg gøre, og du har ret, det er et indstikskort (alm pci)
Sidder bare lige og downloader driverne til mit andet lydkort så jeg kan arbejde lidt på det imens...

Umiddelbart har jeg lagt mærke til at den især fryser meget når jeg sidder og mixer lyd i programmet VirtualDJ..

sonsora

Overclocker
Tilføjet:
16-11-2009 22:17:23
Svar/Indlæg:
188/41
har netop også fået pc'en til at fryse med det onboard lydkort også, med mit creative lydkort taget ud, så det var heller ikke der problemet lå.

jeg lagde til gengæld mærke til, at da pc'en frøs denne gang frøs den musikken fast som jeg sad og hørte, så det lød lige som en cd der går i hak i afspilleren..

sonsora

Overclocker
Tilføjet:
16-11-2009 22:22:10
Svar/Indlæg:
188/41
Kan det forresten være en fejl i min windows installation, fordi som sagt har jeg kun haft det her problem med at den fryser efter jeg skiftede til win7, og det er den samme disc jeg har brugt til alle geninstallationer (release 7600)

NOXdk19

Superbruger
Tilføjet:
16-11-2009 23:06:08
Svar/Indlæg:
143/4
Havde ca. samme fejl for noget tid siden

Viste sig at være grafikkortet

Du kan måske låne et andet grafikkort af en ven for at teste.

sonsora

Overclocker
Tilføjet:
16-11-2009 23:12:02
Svar/Indlæg:
188/41
jeg har faktisk et 3870 til at ligge, som jeg jo lige kan prøve at smide i og se om det skulle have nogen effekt..

sonsora

Overclocker
Tilføjet:
17-11-2009 09:54:15
Svar/Indlæg:
188/41
Min kammerat har fuldstændig samme problem som jeg har, bortset fra at hans sker når han spiller, og ikke når den idler.. desuden sker det for ham på både WinXP Vista og win7.

Han har også skiftet HDD som jeg har, og det løste det ikke..

Engang imellem sker det at vi begge for BSOD der siger "memorydump"