Det er også interessant at se at inden for de første to år er der ikke så stor forskel, men efter de tre år begynder det at blive tydeligt hvad der holder og hvad der falder fra hinanden.
Ja jeg kan kun sige at min Asus bærbar har været Rock Solid. Sammen med de andre produkter jeg har fra dem. Overraskende at Toshiba ligger så højt og at HP faktisk er faldet så langt som de er. Acer ligger bedre end de plejer men ville stadig aldrig købe en 😛 Der går mange år før de har afskaffet sig deres dårlige rygte i min bog 😕
Som med alt statistik så kan tingene fordrejes. Fx hvilke typer mennesker køber fra de forskellige producenter? Jeg kunne godt forestille mig at der er flere unge (behandler den ikke ligeså godt + flytter den mere) der køber HP end Toshiba. En der studerer statistik ville sikkert kunne komme på 1000 eksempler til. Den vigtigste er måske hvordan data'en er opsamlet.
Tjah, jeg synes nu slet ikke at der er nogen "vinder" i den undersøgelse. En fejlrate på 10% efter to år er f.eks. da overhovedet ikke ok. Det betyder at selv for markedets mest solide laptop er hver tiende i stykker når de er blot to år gamle! Hvis man skal være imponeret over det, er det da en total falliterklæring for branchen. 😐
Ja, det er vel en statistik som vi så ofte ser.. uden ordentlige kilder eller oplysninger om hvem der har betalt for undersøgelsen.. Som Storm P sagde: Statistikker er som lygtepæle. De oplyser ikke særligt meget, men er gode at læne sig op ad.
Hehe ... tror ikke man skal lægge så meget i deres analyse og tal. Den siger ikke noget om hvilke typer maskiner der er tale om og under hvilken kontraktforhold der foreligger. F.eks. er Dell, HP og Lenovo de mest anvendte i store leasingaftaler og når en virksomhed har den mindste fejl på sine maskiner får dem gerne repareret inden for denne aftale. (Man er sq aldrig lige så venlig overfor sin arbejdscom, som man er over for sin egen.)
Tilgengæld kommer en privat kunde ind med sin Asus maskine hos en gade/netbutik så er der som reglen en større mulighed for at den bliver afvist fordi den ikke er under samme garanti. Dvs. får kunden allerede afvist i butikken så bliver fejlene jo aldrig registreret hos producenten.
Som en yderligere ting så tror jeg folk er mere tilbøjelige til at smide den billige maskine ud og købe en nye. En dyr maskine vil man nok gå lidt længere for at få repareret... sådan har jeg det i hvert fald 🙂
Tror det havde været en bedre analyse, hvis man havde målt på Antal fejl vs. garantidækning (omfang og periode)
Hvis en producent kun giver de 2 almindelig års reklamationsret så er det lidt underligt at sammenligne dem med dem der giver 3-5 år garanti... den længere garantiperiode vil alt andet lige betyde en længere periode der kan opstå fejl og reklameres.
#19 Nu er det, så vidt jeg ved, et forsikringsselskab, der har opgjort tallene, så dine argumenter, der ellers ville have været udmærkede, hvis det var tal direkte fra producenter og deres serviceværksteder, holder ikke rigtigt i denne sammenhæng.
Hp og Acer har længe ført markedet an, det ændrer sig heller ikke umiddelbart, procenter er et noget usikkert udgangspunkt, antallet er sikkert markant lavere hos Asus, hvad der er langet over disken.
Og der er også andre mærker end dem på listen, selv har jeg haft fingrene i et par LG R710'ere og de kører skam også godt, LG dropper efter sigende deres produkter og nu fåes den ikke mere.
Slagkraft og tæt på normalt tastatur, god film oplevelse og spilbar er højt prioriteret og jeg finder kun denne som alternativ: http://www.edbpriser.dk/Produc... Nu står Samsung heller ikke på den liste, men er det så et no,no ?