Moderator
Tilføjet:
20-11-2009 22:48:31
Svar/Indlæg:
5039/109
Ok, det er nok at strække den lidt, men der er da en computer indblandet.
Forhistorie:
Jeg købte en brugt Peugeot 306 1.8l i august af en mand på 93. Den er fra 98 og har gået 65000 km, hvor jeg selv har kørt de 4000. Så det er ikke fordi den har gået langt. Mit problem begyndte for et stykke tid siden.
Den går spontant ud, og kan startes igen umiddelbart efter, nogle gange går der dog lidt længere tid, og det er ikke sjovt på motorvejen :'-( Er sket nogle gange efterhånden.
Når den går ud, lyser motorlampen, hvilket betyder at det er ECU'en der har fundet en fejl og slukket for tændingen, for at undgå overbelastning af motoren.
Jeg har fået søgt hjælp hos en mekaniker, men han mente den bare skulle køres til, har kørt ret meget, og stadig det samme. En anden mente det var katalysatoren den var gal med, har også skiftet tændrør og testet brændstoftilførslen.
Det kommer pludseligt, ved tomgang og kørsel, på alle mulige tidspunkter, i starten af turen, efter 30 km eller 200 km. Virkelig irriterende.
Jeg har læst lidt rundt om på nettet, og det kan være en sensor der periodisk giver noget forkert til ECU'en, som så slukker for tændingen. Den ene gang var i en rundkørsel, og det var tæt på at gå galt, servostyringen sætter ud, og bilen ville meget gerne rette op.
Spørgsmål:
Nogen der kan udlæse fejlkoder fra ECU'en på min bil? Omkring KBH?