Udlæsning af fejlkoder Peugeot 306

Diverse d.  20. november. 2009, skrevet af MazdaMadsen
Vist: 8740 gange.

MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
20-11-2009 22:48:31
Svar/Indlæg:
5039/109
Ok, det er nok at strække den lidt, men der er da en computer indblandet.

Forhistorie:

Jeg købte en brugt Peugeot 306 1.8l i august af en mand på 93. Den er fra 98 og har gået 65000 km, hvor jeg selv har kørt de 4000. Så det er ikke fordi den har gået langt. Mit problem begyndte for et stykke tid siden.

Den går spontant ud, og kan startes igen umiddelbart efter, nogle gange går der dog lidt længere tid, og det er ikke sjovt på motorvejen :'-( Er sket nogle gange efterhånden.

Når den går ud, lyser motorlampen, hvilket betyder at det er ECU'en der har fundet en fejl og slukket for tændingen, for at undgå overbelastning af motoren.

Jeg har fået søgt hjælp hos en mekaniker, men han mente den bare skulle køres til, har kørt ret meget, og stadig det samme. En anden mente det var katalysatoren den var gal med, har også skiftet tændrør og testet brændstoftilførslen.

Det kommer pludseligt, ved tomgang og kørsel, på alle mulige tidspunkter, i starten af turen, efter 30 km eller 200 km. Virkelig irriterende.

Jeg har læst lidt rundt om på nettet, og det kan være en sensor der periodisk giver noget forkert til ECU'en, som så slukker for tændingen. Den ene gang var i en rundkørsel, og det var tæt på at gå galt, servostyringen sætter ud, og bilen ville meget gerne rette op.


Spørgsmål:

Nogen der kan udlæse fejlkoder fra ECU'en på min bil? Omkring KBH?
Riis
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-11-2009 22:51:48
Svar/Indlæg:
4657/53
Ja Peugeot de her det rigtige udstyr :yes:


MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
20-11-2009 22:54:42
Svar/Indlæg:
5039/109
Ja, men kunne være der var en der havde udstyret der hjemme, og ville hjælpe en fellow overclocker.


DanishGuy
 
Superbruger
Tilføjet:
20-11-2009 23:10:50
Svar/Indlæg:
743/80
Kan vi venligst få "The Boss" til at ændre dit nick, før kan jeg ikke tage denne tråd seriøst :D
- sorry for ot.


Riis
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-11-2009 00:51:57
Svar/Indlæg:
4657/53
Hvis du vil lege med det kan du sikker finde noget her du kan bruge
http://nic-tec.com/


Overbuary
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-11-2009 01:25:21
Svar/Indlæg:
1762/50
Nej, pokkers en downgrade fra Japansk til Fransk 😲

Prøvet at tjecke luftfilteret eller luftmængdemåleren? Når den går ud kunne det lyde somom den for luften galt i halsen.

Hmm.. Ellers kan jeg kun sige benzinpumpen, havde også en Xantia på et tidspunkt, den var også skør bare man trådte næsen ind i en vaskehal.


Rgos
 
Overclocker
Tilføjet:
21-11-2009 09:28:52
Svar/Indlæg:
55/12
Prøv og spørg inde på www.hi-speed.dk , de har altid været flinke til at hjælpe mig da jeg havde peugeot.


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-11-2009 10:43:32
Svar/Indlæg:
8947/160
Det KAN ikke koste mange basseøre at få en fejludlæsning hos peugeot, det tager jo ikke mere end 5min. Og når din bil er fra 98 gemmer den de fejlkoder så du er sikker på hvad der gik galt. Så afsted til peugeot. 😉 Ingen grund til at begynde med gætterier 😐 😉


phg
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-11-2009 12:15:11
Svar/Indlæg:
1399/43
jeg tror du har ret i det er en af sensorene
jeg har en volvo 850 der havde lidt af samme symptomer den gik også bare i stå det kunne være 2 gange på en dag,og så kunne der ellers gå 2 mdr før den gjorde det igen.
jeg fik udlæst fejlkoderne og fik skiftet 2 sensorer og luftmassemåleren
så er det så bare at håbe peogeot er lidt billiger med deres reservedele end volvo er de 3 ting har kostet mig 4500kr + montering.

hvis styringen er bygget op som på en volvo er der kun 2 ting der kan tænde motorstyringslampen det er luftmassemåleren og lamdasonden.

#7 basører,det er vist langtid siden du har været på et autoriseret værksted timelønningerne ligger på mellem 7 og 900kr og der går nemt en time med sådan en udmåling.
men dermed ikke sagt han ikke skal få den målt ud det skal han for som du rigtigt siger er det umuligt at gætte sig til fejlen,jeg ville nok bare prøve automester eller et andet værksted de kan også måle fejlkoderne og til en betydelig billiger timeløn.
jeg fik selv min målt ud på et volvoværksted men det var også kun fordi jeg kendte en der arbejdede derude


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af phg d. 21-11-2009 12:15:42.


Miccim
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-11-2009 12:34:35
Svar/Indlæg:
3233/128
Find et peugeot forum. Det må der være for der er for rigtig mange mærker. Der kan du oprette en tråd og få kvalificeret hjælp. 🙂

#8 En fejlkode udlæsning tager max 5-7minutter. Men der er fast pris på. Kunne være omkring 500kr..


hansen2605
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-11-2009 12:39:43
Svar/Indlæg:
2845/99
#8

Timelønnen på volvo ligger imellem 1100-1400kr.....

En udlæsning tager 0,25 timer....

Motorlampen i 850 kan tænde på mange flere fejl informationer (fejl i induktiv givere, tændingsforskydning for avanceret/retarderet osv osv)


#11
E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-11-2009 12:45:30
Svar/Indlæg:
4018/217
Du kan også prøve sådan en her http://dealextreme.com/details... Ved ikke om det virker men 30$ er ikke meget.


hansen2605
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-11-2009 12:47:32
Svar/Indlæg:
2845/99
#11

Er næsten det værste man kan sætte i sin bil....

#0

Tag nu bare ned til peugeot og få læst din bil ud, er for mange som kan sidde og gætte herinde og det afhjælper alligevel aldrig din fejl.... eventuelt kan mindre værksteder med en bosch tester også læse din bil ud...


MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
21-11-2009 13:09:29
Svar/Indlæg:
5039/109
Tak for de mange svar.


#14
E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-11-2009 13:15:47
Svar/Indlæg:
4018/217
#12 Hvad kan da der ske ved det? Syntes du magler at begrunde det 😕

Overvejer da selv af købe en, så det kunne da være fedt at få at vide hvad der er slemt ved det inden jeg gør det.


#15
Riis
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-11-2009 13:28:37
Svar/Indlæg:
4657/53
Før du går ud og bruger penge på udstyr , så find lige ud af hvilken stik der sidder i bilen .
Det er ikke sikkert der sidder en 16 polede OBD stik.i en bil fra 90erne


hansen2605
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-11-2009 15:30:24
Svar/Indlæg:
2845/99
#15

Det blev officielt påkrævet i biler efter 1.3.1996....


#14

Generelt dårlig vejledning af fejlkoder, fejl informationer, enkelte har haft problemer med slettede styreenheder osv....


MazdaMadsen
 
Moderator
Tilføjet:
21-11-2009 16:31:46
Svar/Indlæg:
5039/109
Jeg tror jeg spørger på det lokale værsted, og må så bare punge ud hvad det koster.


#18
phg
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-11-2009 21:20:37
Svar/Indlæg:
1399/43
#10
nu er du jo også fra sjælland hvor i åbenbart kan slippe godt fra at tage overpriser for alt,her i jylland har jeg ikke hørt om nogle autoriserede værksteder der tager over 1000kr i timen,og fa..... om jeg vil betale en timeløn i det prisleje,derfor siger jeg også find et værksted som automester de har bosch testere og de har en betydelig billiger timeløn.
de skal nemlig ikke brødføde en flok slipsedrenge der sidder og tager imod kunder.


#19
Riis
 
Elitebruger
Tilføjet:
21-11-2009 21:28:58
Svar/Indlæg:
4657/53
Fra #16
Det blev officielt påkrævet i biler efter 1.3.1996....

Hvor har du da fået den ide fra 😳



hansen2605
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2009 05:11:27
Svar/Indlæg:
2845/99
#19

Jeg er uddannet mekaniker så det er en fast standard at det skal være sådan....

Lovkrav ifølge EU for at bilen skal sælges inden for EU at OBD stikket skal indholde ben 3, 5, 12 og 16 iforhold til standarden i bil fabrikation... flere spørgsmål?

3= ECU
5= ABS
12= fejlkoder
16= airbag og sikkerhed

Kan ikke lige huske det, men mener det er deromkring med stikbene...

Flere spørgsmål omkring OBD stikket?

Biler fra 2000 (1999 når det gælder BMW og enkelte mercere, 9141-[1 eller 2 har jeg ikke lige styr på i hovedet] 😳 ) har OBDII type stik hvor stikbenene er byttet om for at gøre plads til flere styreenheder....

Den nyeste type OBD stik (OBDIII) ses her om snart på renault, under deres opførelse af de første elbiler og muligvis den nye renault scenic vil adoptere disse (dog ikke sikkert)


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af hansen2605 d. 22-11-2009 05:17:19.


DEVIL_DK
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2009 07:53:25
Svar/Indlæg:
6531/410
#20
så er den vist sat på plads :)

Peugeot er såmendt ganske udemærket man skal bare købe dem brugt for så er alt der kan falde af faldet af.

min 205 lever da stadig og som alle Peugeot har den sin helt egen personlighed,
nogle dage virker interval på viskerne ikke, andre dage er det den ene kanal på radioen, lige nu er den overbevist om er sprinkler væske er overvuderet, for et sytykke tid siden mente den ikke de to foreste blinklys i venstre side skulle virke.

så det er aldrig kedeligt at køre Peugeot.

PS: hvorfor laver de altid sæde varme i deres biler når det aldrig virker 🤣


Shutdown
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2009 10:10:46
Svar/Indlæg:
8947/160
21#og 0# Hehe det kan du have ret i. Det er ikke mange peugeot biler med mere end 3-4 år på bagen hvor sædevarmen virker. Jeg er faktisk udlært hos Saab/Peugeot , så jeg ved det af erfaring. 😉 Når man køber franske biler SKAL man påregne en vis mængde "CHARME". 😛 I form af underlige fejl og sær opførsel. 😉 Jeg har selv 2 ældre audier, men det er mest fordi at jeg er træt af at ligge og rode med gamle biler, derfor siger jeg altid at hvis det SKAL være noget gammelt lort så skal det være noget GODT gammelt lort. =AUDI 😉 Jeg mener seriøst at jeg aldrig roder med mine biler , da de bare kører og kører og ...... Nå men nok om det, se nu at få lavet en udmåling. Et godt tip er at sende konen, gerne med let nedringet overdel 😛 Hun skal så bare valse ind på værkstedet ( Og gerne se forvirret og hjælpeløs ud) og spørge efter hjælp. Min kone har fået kørt en strimmel(fejludlæsning) 2 gange gratis på den måde. 😛 😎 Jeg sender hende også altid til syn. 😎

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shutdown d. 22-11-2009 10:13:05.


#23
E2X
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2009 12:03:30
Svar/Indlæg:
4018/217
#22 Haha den havde jeg aldrig hørt før 😀


#24
Riis
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2009 14:07:45
Svar/Indlæg:
4657/53
#20 Jeg er skam også uddannet mekaniker og jo der er flere biler der ikke har det.
Jeg kan let gi dig et par eks. Fiat køre med det gamle 3 polet i de gamle modeller op til ca 2000 og alfa romeo 145/146 til de udgår af programmet i 2000/2001 har også det gamle 3 polet.

dvs motor /aribag og abs har hver deres stik.

Seat/vw/audi var hurtig til og få det OBD stik i deres biler omkring 94-95 var de klar.


hansen2605
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2009 14:55:42
Svar/Indlæg:
2845/99
#24

Jamen det er da meget fint, men nu er det en fast standard, om de har et OBD stik eller ej er som sådan set lige gyldigt, der skal bare være de pågældende stik placeret i de stik ben, opel kan man foreksempel bare kortslutte de stik ben med en stel og så fortæller pats lampen fejlkoderne som man så kan slå op på nettet eller i sin håndbog hvis man ejer sådan en....


greves
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2009 15:08:26
Svar/Indlæg:
879/122
#0
Er du sikker på du ønsker at udlæse fejllogen på en Peugeot.. 🤡


hansen2605
 
Elitebruger
Tilføjet:
22-11-2009 15:51:57
Svar/Indlæg:
2845/99
#26

Det er squ ikke så slemt igen, mange har alle mulige fordomme med forskellige bilmærker, men selv ferrari og dyre mercere har fejl....

Hvert bilmærke har deres fejl og sådan er det bare.... Er ikke nogle som er værre end andre...

EDIT:

Har selv ejet en peugeot 306 gti og den fejlede foreksempel ikke noget (sæde varmen i fører sædet virkede ikke da jeg fik den, men jeg lodde bare ledningerne som var knækket i bunden, som er den typiske fejl og så var det fint igen) ellers var der intet overhovedet på den bil, hverken rust eller mekaniske fejl...


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af hansen2605 d. 22-11-2009 17:54:43.