Lad os tage wizarden først, når jeg starter FF op første gang etfer at jeg har installeret det, så kommer jeg til FF's hjemmeside og det er det, browseren er klar til brug. Hvis jeg ikke har adgang til nettet pga. manglende instillinger, så går jeg til indstillinger og ændrer indstillingerne.
Jeg har ikke bruge en eller anden 20 punkts wizard fra m$ for at komme på nettet. I tilfælde af at det kræver en speciel procedure/opsætning for at komme på nettet, så har jeg som regel en guide der viser mig hvordan og M$ wizard gør hverken fra eller til. Så wizarden ender med at blive ligegyldig og irriterende, den har ingen funktion. Folk kunne godt komme nettet før de kom med wizarden.
Tilsvarende for UAC, det er en ligegyldig funktion som bare er irriterende. Det første problem med UAC(selv når den er slået fra) er at den spørg "er du nu sikker på du vil installere denne fil" hver gang jeg forsøger at installere noget jeg har hentet fra nettet.
Nu er det tilfældigvis således at driveropdateringer, nyere versioner af adobe osv. kommer fra nettet, og hvis jeg ikke installerer disse opdateringer, så bliver min computer enten mere usikker, langsommere eller kan måske kan jeg ikke åbne diverse programmer. Så gør UAC computeren mere sikker, nej. Problemet er at den kommer med advarsler om alle filer, det er akkurat som historien om "Ulven kommer", UAC bliver ved med at råbe Ulven Kommer, selvom det yderst sjældent sker og når ulven så endelig kommer så siger UAC stadigt bare "ulven kommer". Hvis UAC kun sagde ulven, når ulven faktisk kommer så havde det hjulpet sikkerheden, men i 99,9% af tilfældende er det falsk alarm. Så skaber det sikkerhed, nej. I stedet skaber det enten irritation eller forvirring(for dem der ikke kender meget til computer).
Angående IE så er min største kritik at brugerfladen er en kombination af kopier fra andre browsere, hvilket andre browsere også gør, men uden at IE tilfører noget nyt eller intuitivt. IE føles som en konstant forældet version af FF(nu ved jeg selvfølgeligt ikke hvordan IE9 bliver, så den udtaler jeg mig ikke om). Og ja IE er langsommere end FF, jeg kan tydeligt mærke forskel i hverdagen, for desværre virker visse funktioner på nogle sider der kun fungerer ordentligt med IE.