Synology - NAS

Diverse d.  24. november. 2009, skrevet af sko
Vist: 542 gange.

sko

Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2009 20:50:24
Svar/Indlæg:
1954/464
hej

har gået lidt med tanker omkring en ftp server.

det er fordi jeg har en mac, og nogle pc.

nogle gange er det nødvendigt at dele filer, så istedet for at skifte ekstern harddisk havde jeg arbejdet lidt med ftp server.

men efter at have kigget lidt på nettet, er jeg nu kommet i tanke om noget NAS/Synology.

men er der nogle der har nogle erfaringer med det?

og kan forklare hvordan med sikkerhed, hastighed og brugervenlighed

og hvilken vil i anbefale?
morra19

Moderator
Tilføjet:
24-11-2009 21:52:34
Svar/Indlæg:
2672/468
Det er godt nok ikke Synologi, men der ligger et par reviews af Qnap NAS servere her på siden.

http://hwt.dk/literature.aspx?...

Sikkerheden ligger i almindelig password protection, og så skal du have en firewall foran. Men læs lidt om de Qnap servere.

TommyN

Overclocker
Tilføjet:
24-11-2009 21:52:44
Svar/Indlæg:
232/16
Jeg har haft nogen forskellige modeller af Synology efterhånden og må sige at jeg bliver mere og mere tilfreds med deres produkt.
Mht. sikkerheden på FTP delen, så kan du sætte den op til at køre sikker forbindelse med f.eks. TLS.
Du kan også aktivere filserver delen i den og dele filer på dit hjemmenetværk mellem både PC og MAC.
Udover de ting er der også mange andre nyttige funktioner i den som du kan se meget mere om på deres hjemmeside, men jeg kan helt sikkert anbefale deres produkter.
Hvis du udelukkende skal bruge den til at dele filer med, som du smider op og henter igen, så kan du sagtens nøjes med en model med en enkelt disk som f.eks. DS109.
Hvis du skal bruge den som "langtidslager", så ville jeg nok gå efter DS209 med to diske der kan køre RAID.
Så får du lidt større datasikkerhed og lidt mere hastighed.
Er du stadig i tvivl, så læs nogle tests af maskineriet. Der er masser af dem 🙂

Det skal også lige siges at i den nye 2.2 firmware til den er der bl.a. også indbygget software firewall, men alle funktionerne i den kan du se på www.synology.com

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af TommyN d. 24-11-2009 21:54:04.

sko

Elitebruger
Tilføjet:
24-11-2009 23:00:17
Svar/Indlæg:
1954/464
# 1
vil jeg lige prøve at læse

har dog ikke nogen firewall...

# 2
ok..ja det var egentlig tiltænkt som en mulighed for at dele filer mellem mac og pc. Og samtidig ville det også være rart at kunne tilgå filerne over nettet..

og tror helt klart, at 1 disk er nok til mig...men kan selvfølgelig godt se, at det rent sikkerhedsmæssigt er mest fordelagtigt med 2...

vil iige prøve at læse lidt om det..

takker

bitman2

Overclocker
Tilføjet:
25-11-2009 11:05:13
Svar/Indlæg:
193/40
Det nyeste produkt fra Synology har indbygget firewall. Ikke vanvittig god men den er der og hvis du har lidt computer tjekke så kan du gøre den ganske hæderlig.

Synology er et ganske hæderligt produkt som er let at gå til og virker godt. De har også nedsat strømforbruget, for deres maskine. Jeg er personligt meget imponeret over hvad den kan.

jeg vil også anbefale ds209. SÅ har du mulighed for at smide en harddisk til i hvis det skulle vise sig nødvendigt.

JB:-)

Superbruger
Tilføjet:
25-11-2009 11:35:08
Svar/Indlæg:
207/50
Har selv Synology som virker upåklagligt, så kan kun anbefale deres produkter.

Sync af filer mellem flere maskiner gøres dog også meget nemt med SugarSync, hvor du kan specificere mapper på flere maskiner inkl. Mac, og så har du samtidig adgang til de samme filer online og en backup online.
Jeg har lavet en yderligere forklaring om SugarSync her:
http://hwt.dk/forumthread.aspx...