Forkert at gå i pels?

Hyggehjørnet d.  25. november. 2009, skrevet af Jesper bb
Vist: 1012 gange.

Jesper
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2009 19:58:49
Svar/Indlæg:
2072/117
For kort tid siden lavede Operation X en udsendelse om pelsfarme, og har en teori om at nogen mennesker i samfundet har set sig meget sure på folk der går i pels, efter den udsendelse.

Er det virkelig blevet forkert at gå rundt i en pels i dagens Danmark?

Grunden til jeg spørg er at min mor netop er kommet hjem fra jylland en kort tur i jylland. Hun sidder i S-toget på lyngby station og glæder sig over snart at være hjemme. Men så er der en dame som begynder at råbe helt vildt efter min mor og spytter efter/på hende. :no:

Kun mig der ikke kan se problemet i at gå i pels og mener hende damen er helt galt på den, min mor der er 50 er jo ikke ligefrem nogen farlig dame.
hansen2605
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2009 20:03:59
Svar/Indlæg:
2845/99
#0

Det ligger problemet i os danskere, vi ser noget på tv og så forsvinder vores egen mening, for vi skal jo ikke være på den anden side af tv´et så er det jo en selv som er noget galt med...

Hende damen burde søge hjælp og stoppe med at have ondt i røven over din mor har fået anskaffet sig en lækker pels 😛


Ingdam
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2009 20:16:06
Svar/Indlæg:
1771/62
Som sådan er det vel ok at gå i pels hvis dyrene lever under ordenlige forhold og ikke lider nogen last. Der er jo ikke noget galt i at blot opfostre dyr for at bruge deres pels. Det kan jo sammenlignes med landbrugen hvor diverse dyr bare opfostres for at slås ihjel og spises. Man går jo også i ko/grise læder jakker osv.
Det må have været lidt af en tosse der har opførst sig sådan over for din mor :no:


Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
25-11-2009 20:28:38
Svar/Indlæg:
14079/622
Ja, det er forkert.

Ligesom at det er forkert, at vi spiser kød, at vi lader Jorden gå i forfald, og at vi lader folk dø af sult i den tredje verden.

Summa summarum; jeg vil mene, at der er større problemer i verden, at tage sig af. Dog mener jeg klart, at man skal kæmpe for bedre dyrevelfærd; og generelt billiger jeg ikke pels. Dog nok mest pga. signalværdien, da de dyr vi spiser, formentlig har nogenlunde samme forhold.
Det er i hvert fald 100 gange mere forkasteligt, at opføre sig på dén måde, som den retarderede dame gjorde. :yes:

Og mon ikke at hun, sammen med 99% af "de forargede jeg-har-set-Operatrion-X-danskere", spiser kød? Moral er godt, dobbeltmoral er dobbelt så godt...


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Emillos d. 25-11-2009 20:31:43.


Ubehage
 
Superbruger
Tilføjet:
25-11-2009 20:55:37
Svar/Indlæg:
905/100
Jeg synes det er helt ok...
Alle de dyr vi spiser, de har jo pels. Og hvad skal vi gøre med den, når vi spiser dyret ? Smide den ud ? 😉

Dog går jeg STÆRKT ind for dyrevelfærd. De skal sgu ikke have et dårligt liv, blot fordi deres skæbne er at blive spist.
Og jeg er også imod opdræt af dyr, med det ene formål at hive pelsen af dem..


LarsL
 
Superbruger
Tilføjet:
25-11-2009 21:14:51
Svar/Indlæg:
445/37
Man kunne også spørge hva er foskellen på at æde et svin, og gå med pels, sådan set i dyrets størrelse og hvor meget plads de har, begge bliver aflivet inden slagt, pelsning.

kan det være meget værre end at købe en billig jakke med pelskrave fra et kinesisk gadekryds der er blevet pelset levende.

Er jo heller ikke i pelsdyr avlerens interesse at dyret er sygt eller har skader da skindet vil ha meget ringe værdi, men der er altid nogen som ikke har fattet dette, selv nogle få af pelsdyravlerne.


Hessi
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2009 21:15:08
Svar/Indlæg:
1972/260
Som de fleste andre kan jeg kun sige "go for it!". Så længe dyrene har det godt og bliver behandlet optimalt og det ikke går ud over naturens balance ser jeg intet galt i det.

Der burde dog være et eller andet mærke som kan vise forbrugerne at pelsene kommer fra farme der opføre sig ordentligt og opretholder standarden.

Hvis pelsen ikke har det mærke skal den afskaffes.


Shadowhunter
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2009 21:35:08
Svar/Indlæg:
5474/39
#5

tror folk kiggere mere på pris end dyret har haft det. Det kan man jo eksempel se på mælk. Folk er ligeglad, om ko er passet efter tyske std, end efter danske...

offtorpic
Nogle gange når høre miljø politikerne på Tv. Så tanke på det er ikke noget flytter meget. Så længe alt bliver fremstillet i Kina. Så vil gå masse CO2 til transport af varen, og mindre hvis den blev fremstillet i Europa.

Vi kan bygge så mange Vindmøller vi vil, men der vil stadig være et problem, når vi vil holde varmen om vinteren. Da det typisk er kuld varme, eller andet som varmer vandet... 😕


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Shadowhunter d. 25-11-2009 21:38:17.


Jesper
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2009 21:55:20
Svar/Indlæg:
2072/117
Dejligt at høre at jeg ikke er tosset 🙂

Fatter stadig ikke hvordan nogen kan reagere på den måde :no:


arsenio3d
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2009 22:04:31
Svar/Indlæg:
2823/238
Jeg kan ikke lide at pigerne har pels! 🤡


hightower
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2009 22:32:42
Svar/Indlæg:
2440/66
ja det er forkert at gå i pels. at opfostre mink på den måde, som vi gør, er dyreplageri - ganske enkelt, og hvis man kan se den udsendelse og alligevel være tilhænger af pels, ja så.... er jeg vist ikke helt på bølgelængde med vedkommende.

men samtidig skal det siges, at det også er dybt forkert at reagere på den måde - det må være en følelse af afmagt, fordi vores regering tillader pelsavl/dyreplageri.


Miccim
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2009 22:36:36
Svar/Indlæg:
3233/128
#6 Enig!


nitrotg
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2009 22:37:02
Svar/Indlæg:
522/172
#9
Hahahah.. good one! 🤣 😲


TheNax
 
Overclocker
Tilføjet:
25-11-2009 23:36:45
Svar/Indlæg:
99/22
personligt syntes jeg det er forkert at gå i pels. At opfostre et dyr i små bure, bare for at hive pelsen af dem og smide resten ud, er i mine øjne forkert.

Godtnok spiser jeg kød, hvor man trods alt bruger store dele af dyret, og det bliver aflivet ordentligt før brug. (køber økologisk kød / mælk så man må også gå ud fra de har haft det godt mens de blev "opfostret)

Så kan folk kalde det dobbeltmoralsk, men det nu er min holdning. Nej tak til pelse.


Men vi kan da sagtens blive enige om, at måden som hende damen opførte sig på, er ganske forkasteligt.

Ps. Havde min holdning til pels lang lang tid før Operation X kom med den udsendelse, så den har ikke ændret noget


#14
phg
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2009 23:38:19
Svar/Indlæg:
1399/43
#1
Nemlig 🙂
Jeg er uddannet landmand,men har ikke været i erhvervet i mange år,men jeg kan huske dengang der var det med DSB der strøede atrazin(et jordmiddel til at slå ukrudt ihjel med) ud på deres banelegemer i mængder så det gik i grundvandet,dvs. voldsomme overdoseringer,men hvergang der var noget i tv viste de et billede af en traktor med en marksprøjte,jeg siger jer jeg ved ikke hvor mange fuck fingre jeg måtte tage imod,fordi folk ikke sætter sig ordentlig ind i hvad der foregår.

Med hensyn til den fjernsyns udsendelse der har været,jeg har ikke set den pga. den måde den er blevet til på ,jeg tager stor afstand fra den måde at lave tv på at sende den flok halvhjerner ind over hegnene på minkfarmene ,kan gøre mig stiktosset de skulle fa.... lukkes ind i et minkbur sammen med minken ,fucking klaphatte.

Hvis der har været problemmer med vanrøgt er jeg enig i at minkavler branchen står med et problem,især fordi det ikke er dem selv der har fundet de brådne kar.


#15
phg
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2009 23:43:17
Svar/Indlæg:
1399/43
#13
du ved heller ingenting kan jeg høre,at det er økologisk har ikke en skid at gøre med hvordan dyret er opfostret,jo der er regler for at de skal på græs om sommeren men ellers er de sku opfostret som andre ikke økologiske køer ,de får bare noget andet foder der er dyrket uden sprøjte midler

så nej den ikke økologiske ko har haft et ligeså godt liv som den økologiske det der er idene med økologi er at der ikke bliver gødet og sprøjtet med kemiske midler.


steen
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2009 23:51:00
Svar/Indlæg:
2870/65
Om folk går med pels har intet med dyrevelfærd at gøre.

At visse producenter er r...ligeglade med dyrene og deres velfærd , er en hel anden sag.
De producenter som kun producerer for eget velfærd..og sk... på dyrene, kan jeg på ingen måde have melidenhed med. Hvis de bliver knaldet for dyremishandling, er der sikkert en god grund til det...og de bør få en bon fra samfundet der forhindrer dem i at have en tilsvarende forretning igen.

Alligevel er der nogle grødhoveder som får blandet tingene sammen og med en underlig misforstået sympati/forkvaklet logik påstår, at når man går med pels er man medvirkende til dyrenes manglende velfærd.
AAAAHHHH. Trut i Øvhornet til de mennesker. Det er det samme som at påstå, at våben dræber mennesker. Våben dræber altså ikke mennesker. Mennesker dræber mennesker.


Hakankitir
 
Elitebruger
Tilføjet:
25-11-2009 23:54:16
Svar/Indlæg:
714/95
#9
Jeg kan ikke være mere enig med dig!! 🤣 😲


Jesper
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2009 00:47:31
Svar/Indlæg:
2072/117
#16 Godt formuleret, #9 Gerne på hoved, men ellers ikke 😉


Encrazed
 
Overclocker
Tilføjet:
26-11-2009 01:08:53
Svar/Indlæg:
809/50
#9
Kan ikke være mere enig!


#20
sail
 
Overclocker
Tilføjet:
26-11-2009 11:41:31
Svar/Indlæg:
306/21
Om man avler dyr for kød eller pels kan efter min mening være skide lige gyldigt. Men det er selvfølgelig ÅÅÅÅÅÅÅÅÅHHHHh så synd for den lille søde mink den er jo bare SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ nuser? Det er helt klart fuldstændigt ligegyldigt hvordan den pakke hakkekød du lige har hentet i netto har haft det?
Med mindre der er tale om en veganer i hør bukser burde de fandeme få nogle klap på ørerne. Uanset kunne man godt ønske sig en bedre kommunikationsform end spytteri?


#21
phg
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2009 17:00:59
Svar/Indlæg:
1399/43
#16 godt indlæg
dog vil jeg sige du kan ikke producere til egen velfærd og så skide på dyrene samtidig,et dyr ,og så er det ligemeget om det er en ko,gris eller mink kan ikke lave penge hvis dyret ikke har det godt,så du kan ikke lave velfærd til dig selv hvis du skider på dyrene.
langt de fleste tilfælde at vanrøgt vi ser herhjemme er folk hvor tingene simpelhen vokset folk over hovederne,de er egentlig ikke dyremishandlere men magter bare ikke at passe dyrene bag efter,disse folk skal hjælpes,men så er der også en gruppe der gør det med vilje,og den gruppe kan jeg simpelhen ikke have sympati for på nogen måder,de skulle spærres inde og nøglen smides væk.


rosty
 
Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2009 17:10:57
Svar/Indlæg:
910/91
jeg synes det forkert... meget forkert enda.. men igen, vores forfædre gik ikke i andet 😉

men man skal ikke rende rundt og spytte slå tæske eller på anden måde gøre folk der gør det, man kan jo købe det i butikker, men skal gå et par led tilbage i produktionen, og se på hvordan dyrende osv bliver behandlet.. dyr er dyr, og de har ret til at godt liv, om det brugsdyr, eller kæledyr, er lige fedt for mig


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af rosty d. 26-11-2009 17:13:54.


underklokker
 
Overclocker
Tilføjet:
26-11-2009 20:40:56
Svar/Indlæg:
33/3


JA man skulle lave en rottepels.

1. Der er nok af dem
2. De lever et fantastisk frit liv med masser af sex
3. Og der er vel næppe nogen der vil blive sure over at man bruger et par 100 rotter til at holde varmen.

En mere miljøvenlig/velfærdsvenlig/dyrvenlig/økologisk venlig pels kunne næppe laves, og hvis Københavns kommune m.fl. spytter lidt af det de spare til rottebekæmpelse/ ødelagte kloarkrør/huse som skal nedrives fordi de er undermineret af rotter tjaa så kunne vi vel få gratis rottepelse hele flokken her på HWT 🤣


Det er da værre for de dyr som slet ikke får lov til at leve et liv 😳

F.eks.

Elsker flødeboller hvor stivelsen er lavet af hallal slagtet æg, men det er synd for de små høns at de bliver til flødeboller, derfor spiser jeg heller ikke spejlæg. jeg synes det er vildt hvis der er nogen som spytter på folk der elsker spejlæg og flødeboller.

LIVE FROM ÅRHUS 🤡 🤡 🤡 🤡 🤡