Obama - hvad har han egentlig gjort ?

Hyggehjørnet d.  26. november. 2009, skrevet af Ubehage
Vist: 1014 gange.

Ubehage

Superbruger
Tilføjet:
26-11-2009 11:20:57
Svar/Indlæg:
905/100
Først vil jeg sige, at jeg ikke er en af de anti-Obama mennesker..

Men, men, men...
Jeg undrer mig over at han ikke gider tage med til klima-topmødet i december. Han kommer lige forbi, og siger hej. Og så skal han videre, og modtage Nobels Fredspris...

Og hér er det så at jeg undrer mig:
Hvad har han egentlig gjort for at fortjene Nobel's Fredspris ?
Han har sagt en masse fine ting.. Men han er stadig amerikaner. Lad ham vise at han mener det først! 😉
Jack---

Overclocker
Tilføjet:
26-11-2009 12:06:37
Svar/Indlæg:
226/44
kender godt følelsen, synes ikk rigtig han har gjort noget endnu.. udover holde en masse taler xD

Gylle

Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2009 12:27:02
Svar/Indlæg:
1704/19
Han har fået åbnet døren til visse lukkede lande når der skal tales om fælles gang i feks verdensmiljø.

Hvad han har gjort nationalt kan kun amerikanerne sige for kun de ved hvad der sker lokalt og påvirkning der.....

Men sygesikring for alle må da siges at være en ret stor ting i netop USA noget vi i EU tager som en selvfølge, store projecter tager bare længere tid at få på plads.

Emillos

Overclocker
Tilføjet:
26-11-2009 12:52:43
Svar/Indlæg:
14079/622
Det er rigtigt, at han ikke har opnået så meget. Endnu. Men han er jo også bare et menneske, og ikke den frelser, som nogen har ophøjet ham til

Hans største problem må klart være, at han leder et land, hvor befolkningen(og senatet) overhovedet ikke bakker op om hans udmærkede idéer. 😐

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
26-11-2009 12:58:47
Svar/Indlæg:
2127/11
Jeg var en af dem der var rigtig glad da Obama blev valgt, men... Skal man se en smule nøgternt på tingene, har han ikke udrettet det store indtil videre. Hvad værre er: Det ser egentlig heller ikke ud til at han agter at gøre noget særligt.

Eksempler:

Ja, han planlægger at lukke Gitmo, og skulle efter sigende have sørget for, at udsagn givet under tortur, ikke kan bruges i en retssag. Men nej.. Han agter ikke at gøre op med Bush/Cheney ideen om at man kan holde folk i fængsel uden retssag og i princippet uendeligt. Det er et monsterbrud på menneskerettighederne som alle @ civiliserede lande, incl USA, har skrevet under på at ville følge.

Der er en regel i USA der hedder, at er du ansat af en af de såkaldte "private contractors" (private selskaber der arbejder for staten, eksempelvis under invasionen af Irak), og bliver du udsat for seksuelle overgreb eller sågar voldtægt, kan du ikke vade ind i en civil retssal og kæmpe for din ret, men skal i gennem noget der ligner privat mægling, hvor firmaet der udsendte dig (og dermed er dem der kan risikere at skulle betale erstatning, vælger scenariet og mægleren. Nogle senatorer foreslog at det skulle ændres i en ruf, men det hvide hus valgte at lade være. What's up with that?

Den amerikanske økonomi er en rodebutik, intet nyt deri. Som sædvanligt betaler hele verden prisen, når grådige amerikanske bankmænd går for meget i selvsving. Kæmper Obama for reel ændring af lovgivningen på området? Nope. Hans top økonomimand (Tim Geithner) er pt i lommen på bankerne, og da han for nylig er kommet under stærk kritik, og nye folk skal overvejes, tyder en del på at valget vil falde på en chef og betyrelsesmedlem for JP Morgan, Jamie Dimon. Det er en mand der er stærkt imod enhver regulering af bankerne, og dermed - for så vidt - også stærkt for at bankerne får lov at fortsætte deres leg med hele verdens økonomi efter for godt befindende?!

Vigtigst for mig: Health care. USA hører jo til underudviklede lande hvad sundhedsforsikring angår. Har du penge, og kan du ryge gennem nåleøjet, kan du få, har du ingen, eller en eller anden dum lille sygdom, kan du gå. Amerikanerne betaler formuer for privat sygeforsikring, og mange nægtes dækning. Eksempelvis: Bliver du som kvinde voldtaget, kan du have alvorlige problemer med at blive forsikret, i hvert fald i 2-3 år (ikke usædvanligt i længere tid end det). Hvorfor? Hvis nu duhar pådraget dig AIDS under voldtægten, vil det bagefter blive kaldt "pre existing condition". Forsikringsselskaberne arbejder også, ofte med noget held endda, på at kunne smide en grænse på dækningen, og derved smide folk med senere opståede kroniske sygdomme ud.

Kort sagt: beovet for en alvorlig ændring af det dybt sindssyge system er i dén grad påkrævet. Obama øffede op om at han ville kæmpe for det, men indtil videre viser informationer, og det hvide hus' forhandlers udsagn noget helt andet. Siden forhandlingerne om at få reformeret health care i USA begyndte, har Obama holdt lav profil. Flere senatorer har gentagne gange efterlyst hans engagement, men de får det ikke. Alt tyder på at Obama, stik imod hvad han lovede under valgkampagnen, satser på en triggerløsning. Kort fortalt handler det om, at man måske nok vedtager at indføre "the public option" (offentlig sygesikring, som brugerne skal betale for, men som til gengæld skulle være væsentligt billigere end de private sikringer, og som ikke vil svigte dig hvis du reelt for brug for den), men at den først skal implementeres om lad os sige fem år, hvis nogle formentligt ikke videre klart formulerede krav opfyldes.

Ideen med the public option er, at staten som t stort forsikringsselskab skal kunne presse ikke alene de private selskaber på prisen og dækningen, men også leverandørerne af behandling usw. For at blødgøre de stokkonservative amerikanere, overvejer man at smide en "opt out" løsning på bordet. Den betyder at en stat der ikke bryder sig om offentlig sygesikring, kan vælge den fra. Som triggerløsningen ser ud på, vil den - hvis den overhovedet bliver aktuel - fungere som følger: Hvis betingelserne opfyldes om lad os sige 5 år, skal de stater der rammer parametrene for udløseren, selv melde sig til en public option.

Det siger sig selv at det får en ganske lille effekt. Amerikanerne får ikke et stort offentligt ejet selskab der kan presse priserne og blive et reelt alternativ, og de private forsikringer har endnu en gang haft held med at betale sig fra problemerne.

Der er givetvist mere end det, meget mere. Men det er vad jeg sådan lige kan huske, af de ting jeg gennem de seneste par måneder har opsnappet. Det behøver ikke gå helt så galt som frygtet. Der er nogle politikere der slås for tingene, Alan Grayson er en af de mere spændende, og hvem ved.. Måske "den lille mand" kan have held til at vinde over de korrupte politikere, og de store selskabers mange penge en gang i mellem..?

Jeg er glad for at bo i DK. Vores lille land er ikke perfekt, men for satan da.. Det er langt mindre korrupt og forskruet end det amerikanske samfund.

Clintin

Superbruger
Tilføjet:
26-11-2009 13:06:02
Svar/Indlæg:
1317/46
Han er tæt på at få gennemført sin sundhedsreform, og selvom the ikke betyder så meget for DK, så er det hårdt at gennemføre noget i et USA, hvis det bliver stemplet som kommunistisk.

#0 du henviser til hans fredspris, og jeg vil give dig fuldkomment ret, der er ganske uvist hvorfor han har fået den efter mindre en et år. Og jeg vil også give dig ret i at det ikke pynter at han ikke deltager i topmødet i DK.

Jeg var heller ikke specielt begejstret for at det meste af DK skulle lukkes fordi han skulle til OL-mødet.

På en skala fra et til ti hvor ti er bedst, vil jeg give ham fem eller seks, og jeg er også lidt skuffet over ham.Dog er jeg mest skuffet over USA's befolkning, for som Emillos skriver så får han ikke opbakning til de reformer som han gik til valg på. Det svarer til at stemme på Pia K for så efterfølgende at brokke sig over at hun er fremmedfjendsk.

Gylle

Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2009 13:16:18
Svar/Indlæg:
1704/19
Forstår slet ikke at mere eller mindre alle siger at han ikke har opnået noget, det er en kæmpe nation mange som skal være enige (ikke som i lille bolsjeland danmark) han har fået en aftale på plads omkring sundhedsaftale som kræver en total omlægning af landets skatter og resursefordeling.

Samtidig har han også skulle løsne op til resten af verden, som jeg syntes er gået forbavsende godt.

At landet økonomi er noget rod kan han jo ikke klandres for, et er at det tager tid under denne nedtur for hele verden men han modtog også et land i en skrækkelig tilstand og skal kæmpe en hår kamp mod de mest højreorienterede og økonomisk stærkeste mennesker som har sendt landet i knæ tidligere.

Så gør det heller ikke noget at huske at han kun har været på sin plads i 1 år, i DK tog det mere end 1 år bare at fordele de nye regioner.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Gylle d. 26-11-2009 13:17:52.

hightower

Elitebruger
Tilføjet:
26-11-2009 13:21:24
Svar/Indlæg:
2440/66
"Det svarer til at stemme på Pia K for så efterfølgende at brokke sig over at hun er fremmedfjendsk." - jeg er sådan set enig, men mig bekendt skal den menige vælger ikke ud og stemme - det er i kongressen og senatet problemerne ligger...

"Så gør det heller ikke noget at huske at han kun har været på sin plads i 1 år, i DK tog det mere end 1 år bare at fordele de nye regioner." - som mange allerede gerne ser nedlagt 🤣

men ja, det sætter vist tingene i et vist perspektiv. jeg tror grunden til han ikke kommer til slutningen er jo at han ikke ønsker et nederlag som sidst - det ser ikke pænt ud på hans CV....

Clintin

Superbruger
Tilføjet:
26-11-2009 13:22:50
Svar/Indlæg:
1317/46
#4 Fint indlæg og jeg er enig i at DK er et langt bedre land, men før vi begynder at juble, så skal vi huske på at Venstre og Konservative stille og roligt arbejder sig hen i mod et system med sygeforsikringer, de siger det ikke højt, men det er ikke desto mindre hvad de gør. Ved at overbetale de private sygehuse, udsulter de det offentlige sygehusvæsen for personale og især kvalificeret personale og hvis det fortsætter så vil det offentlige sygehusvæsen i DK ende med at blive en skygge af sig selv.

Derudover har den nuværende regering også begået adskillige overgreb på demokratiet, med alt deres hysteri omkring teorisme. Jeg siger ikke at vi skal ignorere teorrismen, men måske er det en dum idé at bekæmpe fundamentalisme og intolerance med fundamentalisme og intolerance.

Derudover(hm, hm) så er der lige været finanslovs forhandlinger hvor hovedtemaet var placeringen af et sygehus i midtjylland. Det skete samtidigt med at vi har et underskud i statskassen på 100 mia. kr. så regeringen er komplet uansvarlig. Og hvad skal DK leve af i fremtiden, det er der ikke specielt konkrete planer for. Vindmølle industrien gad de jo ikke at støtte, så der sakker vi bagud.

Derudover(hm, hm, hm) så er det lige kommet frem at DB har udbetalt nye bonusser og hvad siger økonomiministeren? Tjaa det skal de have lov til. DB var gået konkurs uden tilskud fra staten(skattepenge), de var lige så grådige som de amerikanske banker. Og nåå ja, hvem betaler for Venstre og konservatives valgkampe, det gør især DB, Mærsk(som har mange aktier i DB) og Dansk Industri.

Med andre ord, den nuværende regering er ved at styre DK i mod et amerikansk system.

Ubehage

Superbruger
Tilføjet:
26-11-2009 14:21:44
Svar/Indlæg:
905/100

Nu du nævner det med underskuddet på 100 mia kr....
Så tænker jeg på bankerne, der fik selvsamme beløb. Nu ved vi da hvor underskuddet stammer fra... 😕
Og bankerne så samtidig er i fuld sving med at uddele million-bonusser til deres ansatte.
Dette er offtopic, men jeg har længe tænkt på det svineri.
Og jeg synes at bankerne bør tvinges til at betale hver eneste krone tilbage, med øjeblikkelig effekt!
Samt renter, gebyrer, og mora-renter for al den tid de har lånt pengene. Præcis som de selv ville have gjort 😉

Clintin

Superbruger
Tilføjet:
26-11-2009 14:44:20
Svar/Indlæg:
1317/46
Det bedste folk kan gøre er at finde en anden bank end DB og en anden regering end den nuværende. Men det hele er jo nok glemt om en uge.

Ubehage

Superbruger
Tilføjet:
26-11-2009 15:07:44
Svar/Indlæg:
905/100

"Men det hele er jo nok glemt om en uge." <-- Ja, desværre...

Jeg ville ønske at folk var mindre autoritets-tro, og mere resultat orienterede.
Og ikke var bange for at smide magthaverne ned fra deres piedestal, når de fucker up og/eller lyver, som de jo har gjort en hel del de sidste mange år...

Clintin

Superbruger
Tilføjet:
26-11-2009 17:33:10
Svar/Indlæg:
1317/46
Hver gang der bliver lavet en undersøgelse af hvem folk tror er bedst til at styre DK's økonomi kommer Venstre og Konservative ud som vindere, så folk har åbenbart ikke fattet en brik. Mange folk er lige så kortsigtede som regeringen og har ikke fattet at de skylder 20.000kr pga. kortsigtet økonomisk planlægning.

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
26-11-2009 19:18:59
Svar/Indlæg:
2127/11
#5 Prøv at lure på hvad der rent faktisk sker i USA. Obama er ikke ved at få gennemført en sundhedsreform at all. Når ellers det hvide hus åbner munden, foregår det dels ret lowkey, og efter hvad kilder i senatet mv siger, med fokus på den dersens ligegyldige triggeroption. Da Harry Reid (Majority Leader for demokraterne) endte med at beslutte sig for at smide en public option med i lovforslaget, fik han nul opbakning fra hverken Obama eller det hvide hus. Dem der kæmper for sagen er folk som Reid, Howard Dean (Dem) og Alan Grayson (Dem). De er fremme i medierne, og bruger alt de kan finde af relevant skyts for at få sagen vundet.

Sad but true.. Obama er ikke på gaden i dette spil.

#6 Ganske enkelt ukorrekt. Lige pt er sundhedsreformen under behandling, men manden der har stillet forslaget og stykket det der behandles sammen, er Harry Reid, naturligvis i samarbejde med demokraterne. Obama her ikke gjort andet end at bede sin forhandler pege på triggeren.

Der ud over er jeg enig med dig i, at man ikke kan forvente af nogen præsident, at han skulle rydde op i den bunke lort der er Amerika atm på så kort tid. Det er urealistisk så det brager. Det er ikke det jeg er utilfreds med. Problemet for mig, og en stigende del af den liberale fløj i USA er, at han ikke prøver. Han er ikke på barrikaderne og han kæmper ikke for det han kaldte sine mærkesager under valgkampen. Dét behøver man kun at have været et par dage i førersædet for at vise de første tegn på vilje til 😉

#8 Her kan jeg kun erklære mig fuldstændig enig 🙂 Det er måske en latterlig og i og for sig ligegyldig kommentar at smide, men jeg har ikke noget at tilføje til dine tanker. Du har imo fuldstændig ret.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Johnny d. 26-11-2009 19:20:33.

saatena

Overclocker
Tilføjet:
26-11-2009 22:07:37
Svar/Indlæg:
22/4
Det er sgu da synd for Obama. Han bliver stemplet som kommunist af RIGTIG mange amerikanere, senatet gider ikke rigtigt at høre på hans nye planer, det er de for konservative til at høre på. Og så har Obama taget over for Bush, som bestem ikke har haft styr på noget som helst. Obama har altså et rigtigt stort rod han skal have ryddet op i, og det gør de tikke ligefrem bedre, at USA's underskud i dette øjeblik er på 12.000 mia dollars (60.000 mia. kr). Det er altså RET mange penge der skal betales til Kina og andre lande. Obama kommer sgu til at arbejde hårdt det næste LANGE stykke tid. Stakkels mand ☹ Men på den anden side, han må jo have været klar over hvad han gik ind til inden han stillede op som præsident!

Clintin

Superbruger
Tilføjet:
26-11-2009 22:28:34
Svar/Indlæg:
1317/46
#13 jeg tror du har fat i noget det rigtige nemligt at han ikke har været god nok til virkeligt at vise folk hvad der er han vil og mener. Netop sygesikringen er et optimalt tidspunkt at snakke om, vi har krise, folk bliver fyret og folk har ikke længere råd til sygesikringer. At han er ved at give op fordi der nogle der råber kommunist er et problem han burde være langt bedre til at "råbe" højere.

Problemet er at han ikke er specielt vellidt i sit land, og hvis han dropper miljøforhandlingerne i KBH og ikke får gjort noget ved menneskerettighederne, så falder han også på det internationale barometer. Som #14 og andre skriver han har ikke det letteste grundlag at arbejde ud fra, men det er ingen undskyldning for ikke at vise sig som den statsmand han var under valgkampen.

For at ingen skal være i tvivl så tror og håber jeg på at Obama kan være med til at gøre verden til et bedre sted, og de to knoldhoveder de stillede op for republikanerne ville have været rene katastrofer hvis de var blevet valgt.

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
27-11-2009 04:45:59
Svar/Indlæg:
2127/11
#14 "senatet gider ikke rigtigt at høre på hans nye planer, det er de for konservative til at høre på" Det gælder for de højreorienterede, og de demokrater der også er købt og betalt af lobbyister ja. Men der ud over tager du i følge min bedste overbevisning fejl. Det er faktisk senatorerne der kæmper for de sager Obama gik til valg på, og som han siden har holdt sin kæft om.

#15 Jeg mener faktisk, at han ikke ville (eller i hvert fald vil) det han i sin tid lovede. Jeg følger nogle liberale nyhedstjenester ret ihærdigt for tiden (har gjort det i et par måneder efterhånden), og de viser gang på gang at også Obama går det meste af den vej de store firmaer usw vil. Desværre.

Som en lille kuriositet, er her et par klip med nogle af de jubelidioter der forsøger at nakke Obama. Lidt underholdning til jer der gider:

http://www.youtube.com/watch?v... Nydeligt når en selverklæret ekspert i den såkaldte stimulus bill indrømmer ikke at have læst den ikke sandt? 😛 I øvrigt: Showet det klip stammer fra, The Young Turks, anbefales varmt. Det var faktisk dem der åbnede mine øjne for at Amerika har en forbløffende stor del af befolkningen, der ikke er rednecks socialt set. Da jeg begyndte at se showet, tjekkede jeg op på de væsentlige punkter i deres statements. Skidtet så ud til at holde, så umiddelbart er de, og de oplysninger de bringer, ok. Ret underholdende as well imo 🙂 Størstedelen af de efterfølgende link kommer derfra. Årsagen er at de fleste kan klare at høre et underholdende klip, mens jeg jo har bemærket, at ungerne herinde stejler overfor tekst der er meget længere end fem linjer 😉

http://www.youtube.com/watch?v... En historie mere fra TYT der går på, at medicinalindustriens lobbyister fik 42 kongresmedlemmer (både demokrater og republikanere) til at aflevere basalt set den samme smøre til fordel for firmaet der havde betalt for skidtet. I samme moment fortæller de også, at medicinalfirmaerne samlet har smidt @ 100mio$ til lobbyarbejdet, på omkring 6 måneder i 2009! Artiklen der tales ud fra: http://www.nytimes.com/2009/11... DYBT skræmmende at et land som nogle mennesker hævder tilhører vesten, og åbenbart skal kaldes civiliseret, primært er en bananrepublik styret af pengemænd.

Palin er på krigsstien igen. Lige pt fordi den amerikanske dodobird har skrevet en bog. Visse dele af højrefløjen er begejstret. Her roder Rush Limbaugh sig ud i at sige noget lettere uheldigt: http://www.youtube.com/watch?v... Nogle har muntret sig med at tjekke påstande i bogen, og det faldt ikke så heldigt ud for konen: www.kortlink.dk/ap/776a Her er en skræmmende sjælden ting, nemlig O'Reilly (Fox News) der udfritter palinbimboen: http://www.youtube.com/watch?v... Jeg kunne have linket til selve interviewet, men Cenks afslutning på det er über grinagtig 🙂 Her spiller den kære fødemaskine kløgtig overfor Barbara Walters: http://www.youtube.com/watch?v...

Gad vide hvem der er "intelligent" nok til at bakke Palin op? New Left Media lavede en ganske underholdende montage om potentielle Palinvælgere: http://www.youtube.com/watch?v... De er politisk set lidt ringere stillet end Palin selv (og det siger sgu en del!), men bemærk venligst hvor ligeglade de er. Dét er det Amerika jeg for længst har taget afstand fra. En flok snotskovle der udelukkende lystrer på de vanlige slagord, og ellers er fløjtende ligeglade med substansen og konsekvenserne. Bare se på alt det lort Bush og Cheney fik lavet..

Den gode nuhed er pt, at republikanerne er på et alltime lovw hvis man skal tro polls. Tallene svinger mellem 20 og 25%'s støtte pt. På trods af at en stor del af medierne, de skrevne såvel som tv kanalerne, blindt følger en stor del af den højreorienterede retorik, er det altså gået op for en stor del af amerikanerne, at the good old GOP er pisse hamrende skadelige for landet.

Hvis Obama havde vilje til at kæmpe for de ting han i sin tid lovede, kunne han være med til at skubbe kraftigt på det tog. Gode ideer alene gør det ikke. Folk skal se resultater, hvis de skal vove springet fra de gammelkendte og stadigt gældende slagord. Problemet er bare, at det har han ikke. Han viser det i hvert fald slet ikke. Amerikanerne forstår godt nok ikke hvad en stærk leder (hvis vi med en stærk leder også mener en god leder) er, men hvis ikke "den gode sag" som imo er hvad Obama gik til valg på, viser resultater, vil flere hoppe tilbage og satse på det sikre (som igen betyder det usikre for alle i verden).

Sidebemærkning til sidst: Jeg så en skrive at Obama ser ud til at gøre det godt ift kontakten til andre lande. Ganske enig. Til en del konservative amerikaneres skræk og harme, opfører han sig jo nærmest som et ordentligt menneske overfor andre landsfædre. Det er ikke noget der har givet ham nogle resultater at all (så vidt jeg er orienteret), men for dælen da.. På sigt, hvis det følges op, kan det vise sig at være rigtig værdifuldt. På det område fortjener han ros, no doubt 🙂

Geez... Jeg holder noget ferie for tiden. På længden af mine kommentarer i denne tråd vurderer jeg, at jeg har for meget fritid 😛

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Johnny d. 27-11-2009 04:49:36.