-> #0
Tåbelige udtryk udspringer oftest som følge af når folk har læst et eller andet på Wiki'en og misforstår teksten eller tror, at de har kunnet danne sig det store overblik vha. sætninger formuleret i "Illustreret Videnskab'ske"-letfordøjelige gloser.
*host*
Men hey. Lad os da endelig fortsætte denne kamp imod folk der bruger udtryk eller vendinger de ikke helst forstår.
"Angloficering".
"Essentielt"
"Eksistentielt"
"Pragmatisk"
osv. listen er lang og uoverskuelig.
At nogle folk vælger at kommunikere i forkortelser kan jeg forstå. Sådan er meget at vores nuværende sprog også bygget op. Jeg mener, at det er "det ved jeg såmænd ikke" der udspringer af: "Det ved jeg, må Gud, Vor Herre, og alle hans vise mænd så hjælpe mig, ikke". Men hæng mig ikke op på det, det kunne jo ske at jeg huskede det forkert.
Grunden til, at folk bruger udtrykket "kvantespring" skal ses i lyset af, at det er en pludselig ændring. Ikke en stor ændring. Men en pludselig ændring. Modsat eksempelvis "evolution" der er en langsom og gradvis ændring.
Lad mig opridse et scenarie:
"Videnskaben foretog i dag et kvantespring, udi studiet om hvorvidt computernørder har større hyppighed for ostepopslugtende dillermænd. Det viser sig, at det har de ikke. For sørgelige eksistenser findes over det hele, og det er ikke kun computernørder der køber ostepops. Gennembrudet skete, da en af videnskabsmændenes datter købte en pose ostepops, som hun selv fortærede. Pigen menes ikke at være computernørd".
... ja ok. Det er måske snarere et spørgsmål om antropologi (og stiller i øvrigt et andet interessant spørgsmål om lugt fra skridtet ved kønnene). Men I fatter betydningen.
Modsat:
"Videnskaben har i dag, efter mange års undersøgelser og rundspørger fundet frem til, at kvinder ikke kommer fra Venus".
Så lad mig, for de uindviede forklare:
"Kvantespring" = En pludselig ændring.