Elitebruger
Tilføjet:
28-11-2009 23:19:09
Svar/Indlæg:
23132/740
Hey all
Jeg er lidt på Herrens mark denne gang. Sagen er den, at min ellers så trofaste MacBook har fået hikke og jeg aner ikke en dyt om hvad jeg skal gøre.
For nogle dage tilbage, skulle jeg hurtigt have en DVD-skive ud af maskinen. Derfor tændte jeg op, holdt museknappen nede, den spyttede disken ud og jeg slukkede den på knappen (4 sek. = sluk).
Der sidder en SSD i, hvilket måske har affødt problemet. SSD'en har gjort, at den starter umanerligt hurtigt op, hvilket jo kun er glædeligt, men jeg ved ikke om jeg har ødelagt et eller andet, ved at tvinge den til at slukke midt i en boot-sekvens.
Symptomer: Den hænger i lang tid ved den grå boot-dimmer. Der går et stykke tid, og den kommer frem til det blå baggrundsbillede jeg har på min desktop (lidt ligesom den baggrundsfarve man vælger til sine ikoner i Windows). Derefter smider den mig bare videre til en login-side, med muligheden for at logge ind som "andre".
Først kunne jeg ikke huske mit korte brugernavn. Men efter lidt roderi med en single-user boot, fandt jeg frem til at det var "nonigdk"... originalt, jeg ved det. Anywho. Fluks, genstart og så "brugernavn: nonigdk" og så indtastede jeg mit password.
Den stod så og tyggede på det nogle sekunder, og lavede bare den der "nej nej nej, forkert dummernik!"-ryste-på-hovedet-mimik.
Ok. Tilbage til Google.
Jeg fandt så en side, hvor jeg kunne "snyde" maskinen til at tro, at den just havde foretaget en færdig installation af Mac OS X. Det har jeg gjort mange gange før, så jeg tænkte: "Tjoh. Hvorfor ikke?".
Nu sidder den så bare fast, og jeg skal kigge på den forbandede velkoms-splash, der går i stå lige efter netværksopsætningen...
Det er ikke fordi jeg er bange for at lave en re-install. Problemet er blot, at jeg har været i gang med at rode med min NAS, og har derfor ikke fået taget den seneste backup af mine ting på Mac'en... og der ligger tilfældigvis en række dokumenter på den, som rigtig meget ikke må gå tabt.
Gendannelse kunne også være en mulighed, men det tør jeg simpelthen ikke med en SSD pga. dens "wear leveling"-algoritmer.
Kan man evt. smide SSD'en over i sådan en USB-boks af en art, og tilgå mine filer fra Toshiba'en der kører Windows 7?
Hilfe gutter. Jeg er lidt på skideren her... 😩