Min oplevelse af spillet kommer her.
Først det positive:
Multiplayer kunne have haft lidt potentiale, hvis ikke det var så orienteret mod konsol, at det er helt håbløst.
Så det lidt negative
Singleplayer er noget af det mest frustrerende, jeg har spillet. Det på trods den flotte grafik, de dejlige varierede våben, udmærkede hitboxes og den tilforladelige styring.
Lad mig lige starte med at sige at historien er håbløs, usammenhængende og absolut ingen mening giver, uanset hvilke svampe du har fundet ude i skoven og spist, fordi du er på SU og ikke har råd til ordentlig mad. Aldrig er der lavet en B-film med så håbløst et plot som Modern Warfare 2. Ikke et ord mere om det.
AI'en er det værste, jeg har set de sidste 10 år.
Vi starter de fleste baner på vores frontlinie sammen med vores amerikanske medsoldater. De russiske badguys starter der, hvor sådan nogle nu engang kommer fra. Fint så langt.
Det første, der går galt er nu, at vores medsoldater, begynder at råbe op om, hvor hver eneste russer på mappet er (og der er godt nok ikke mangel på russere i det her spil). Desværre er det de råber helt uden nogen systematik eller logik. Nogle gange er russerne ved et sted på banen, der har et navn i spillet, men de fleste tilfælde koger de rundt et sted, som spiludviklerne ikke lige har forudset og navngivet. Så den ene fjende er på "stairs", den næste er "elleven o'clock", den næste "six o'clock" (fordi du lige har vendt dig om efter et våben), og den næste er "by the window". Lidt irriterende - men ooookay, sådan er det. Filmen knækker så bare helt når vores teammates kun kan kæfte op om de russere, der dukker frem i horisonten, når der samtidig står en rød lejesvend skråt bag ved os og røvpuler os med bajonetten (ja ja...).
Okay... Nu er vi altså blevet godt trætte af lydkulissen, der er mere triviel og irriterende end spillydene var dengang i 90'erne hvor min generation sad og spillede Dune 2 på konfirmations PC'en, og hvor soldaterne kun havde én replik, fordi det var 16-bit lydkort og fordi lydfiler fyldte lidt meget på 3,5" installationsdisketterne.
Nu kommer så det næste lille irritationsmoment, som gør at alle os, der ikke har tænkt sig at spille på højeste sværhedsgrad fra start af bare skal holde sig langt væk fra spillet. Lad mig forklare det sådan her: Fordi man er lidt svær at slå ihjel på de lavere sværhedsgrader, så vil man nok blive ramt en del uden at dø. Det er også fint for os casual players, for det skal jo ikke være alt for svært at bokse sig igennem sådan et spil. Men ak nej... For når vi bliver ramt, så skal vores skærm splattes til med digitalt teaterblod, så det er umuligt at se noget som helst. Desuden skal vores sigtekorn rykkes opad, SAMTIDIG med at vi skal gå lidt langsommere. DET BLIVER ALTSÅ PISSE IRRITERENDE I LÆNGEN!!!!!!! ARGH!!!! DE HAR JO AUTOMATVÅBEN DE FORP... KOMMUNISTER!!! JEG VIL HELLERE DØ END TORTURERES!!!
Det mest utrolige er, at de ovenstående ting ikke er i nærheden af at kunne ødelægge spillet i sig selv. Kun irritere os lidt. Men når nu vi har spillet os 5 minutter ind i en bane, hvor vi skal bevæge os frem gennem den russiske linie, så kommer balladen. For vores medsoldater er altså ikke ligefrem elitesoldater, og de bokser sig lige så stille frem i en lige linie uden at kigge hverken til højre eller venstre. Og russerne er jo lige så retardo! 5 minutter inde i banen, er ruski og amerikano løbet hver deres vej rundt om hver eneste lygtepæl i byen i bedste Benny Hill stil, og vi har fået os verdens største pose blandede bolsjer, hvor der nu bliver skudt på os fra alle sider og alle retninger med AK og VE 47 geværer.
Det okay... rolig nu... ned med pulsen. Headsættet er for dyrt at smide med, og den nymodens fladskærm kan ikke klare så mange tæsk som den gamle billedrørsklods kunne. Vi fortsætter med at spille Modern Warfare 2, fordi det er et godt og stemningsfyldt spil, og vi kan jo huske hvor fedt 1'eren var. Tastaturet har godt nok mistet et par knapper, og den ene af dem sidder vist stadig indprintet i panden. Musen har også været både på gulvet og kastet ind i væggen nogle gange, men vi er ikke døde endnu, da sværhedsgraden trods alt kun er "normal".
Natbane nu! Øj det ser flot ud. Vores medsoldater har nu helt sorte skins, der skinner hvidt i skæret fra månen. Smukt! Nok ikke så realistisk, at de har hældt en bøtte højglans lak ud over sig, men flot ser det nu ud. Se dem derovre! Der kommer flere amerikanere der henne.... eller... nej.. hvad er nu det? Russerne har også hældt fernis udover sig! Hvordan skal vi nu kunne se forskel på hvem der er hvem? Okay, fint nok, sigtekornet bliver rødt, når vi sigter på dem. Nu skal vi bare lige zoome ind med vores 1337 sniper rifle og skyde hovedet af Igor. Nej hov... Sigtekornet bliver ikke rødt når jeg zoomer! AARRG! JEG NAKKEDE EN AMERIKANER FOR 3. GANG NU. ØV....
Vi må (desværre) ikke skyde vores venner, og det fortæller spillet os. Ved at lade os starte forfra på banen.
5 minutter inde i natbanen igen, og vi skal gøre klar til at indtage det hvide hus fra de dersens forpulede kommunister, der har haft faldskærme med. Men GI JOE, Actionman og resten af kompagniet er løbet afsted uden os, og de er allerede langt forbi Ivan og Igor, der gemte sig bag en busk. Kaos er over os igen. Nu falder der skud fra alle retninger og sider, og mundingsilden stammer hver eneste gang fra en gøb, der bliver holdt af en sølvskinnende, højglanspoleret papsoldat. Vi zoomer ud for at se om sigtekornet på midten af vores i forvejen blodrøde skærm bliver rødt. Men sigtekornet hopper rundt, og vi bevæger os langsommere end en sindsforvirret amerikaner i World of Warcraft. Headsettet er for længst røget på gulvet fordi vi blev trætte af at høre på hvilken o'clock, ham russeren, der ikke var i klædeskabet, kom fra, og eneste belønning vi har at se frem til, er at gennemføre banen for at få næste kapitel i et plot, der ikke engang er Hortonsagaen værdig (ja ja.. ved godt jeg lovede).
Nu er det så jeg spørger mig selv: Hvorfor er det her blevet kåret til årets spil af mange anmeldere, før spillet udkom? GOTY GOTY GOTY!!! Jeg tror jo på anmeldelserne og håber og håber på et spil, der kan stjæle en hel masse timer af mit liv.
Men ak nej.. Eneste lyspunkt ved singleplayerkampagnen er, at den kun varer 4 timer. I morgen skal jeg ned i Gamestop og bytte det ind... til hvad som helst! Jeg har hørt, at der lige er kommet en buschauffør-simulator.
I øvrigt må mit bedste tip til et fantastisk køb være L4D eller L4D2. Ikke siden CS har jeg været så godt underholdt i så mange timer af så "trivielt" et spil. Simpelthen et mesterværk. 1'eren er bedre end 2'eren medmindre du spiller hold mod hold, så er L4D2 uovertruffent.
Så kom jeg vist op på 7-8 edits.. sådan går det når man sidder og er en tastespasser.
Svaret blev redigeret 7 gange, sidst af genuz d. 01-12-2009 01:10:02.