Valg af bærbar computer: CULV eller?

Diverse d.  01. december. 2009, skrevet af NoNig
Vist: 331 gange.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
01-12-2009 03:17:58
Svar/Indlæg:
23132/740
Hey all

Jeg går og kigger lidt på laptop til de gamle. Som julegave eller fødselsdagsgave. Det overordnede budget er kr. 9.000,- (eller, i omegnen deraf), så der er masser af spillerum.

Computeren skal primært bruges til:
- Internet
- Mail
... og det er vist det.

Problemet er nok mest af alt, at min fatter er lidt forhippet på al det der antivirus-halløj, så der må gerne være lidt kræfter i overskud. Men!

Jeg kom til at kigge på nogle af de dersens smarte CULV'ere. God batteritid, lav vægt og et ok design. Det er blevet kogt lidt ned til flg. liste: http://kortlink.dk/edbpriser/7... - Men udbuddet er sindssygt. 14 computer er nok lidt mere end hvad jeg kan overskue.

Umiddelbart virker ASUS som et godt bud, med deres Turbo33 der får de små 1.3 GHz CPU'er til at clocke op på 1.6-1-7 GHz. Jeg kan også godt lide Timeline-modellerne: http://kortlink.dk/edbpriser/7... - men er lidt stuck på ydelsen.

Systemkravene er egentligt ikke andet end at maskinen skal fungere, have et optisk drev og har en "forholdsvis stor" skærm. En lav opløsning (eks. 1366x768)) er ok, da de jo ikke ser så supergodt længere. Men jeg har ingen anelse om hvordan sådan en SU7300/SU9400'er yder. I mit hoved ligger de (v. std. clock) i omegnen af en T5500 eller U7600'er, der ikke er helt ringe som en lille desktop-replacement af en art.

Om hvorvidt grafikkortet er et GMA950 eller HD-what-ever-the-fuck er lidt ligemeget. Min tanke gik derfor på en af de lidt billigere SU7300-baserede løsninger. Så er der nemlig råd til lidt ekstra lir. Såsom en SSD, taske, mus og en æske chokolade.

Alternativet er noget alá en Dell 16". Altså en "fuldblods"-laptop. Men, hvad siger I? Har I erfaringer med nogle af de modeller jeg linker til, fordele, ulemper osv.

Tråden blev redigeret 2 gange, sidst af NoNig d. 01-12-2009 03:24:52.
morra19

Moderator
Tilføjet:
01-12-2009 09:03:23
Svar/Indlæg:
2672/468
Jeg tror ikke at CULV og "kræfter i overskud" har super meget med hinanden at gøre. Det er en lav-ydelses CPU. Men altså, installer det nye antivirus program fra MS, det skulle ikke trække så mange ressourcer som eksterne applikationer.

Jeg synes MSI X-slim er rigtig fede, men de har intet DVD drev. Så vil nok gå efter en Timeline fra Acer, de er også ret anbefalede.

Ingdam

Elitebruger
Tilføjet:
01-12-2009 09:25:43
Svar/Indlæg:
1771/62
Har du kigget på asus' nye:
http://www.komplett.dk/k/ki.as...
Den her satan skulle kunne holde op til 16 timer idle og vist 9 i classic mode. Læste en test igår og tror den har rigeligt med kræfter til internet og mail, da jeg har en bekendt der har invisteret i en med celeron 723 mener jeg den hedder, og den kan sagtens klare det du efterlyser.

bamselinen

Elitebruger
Tilføjet:
01-12-2009 10:40:44
Svar/Indlæg:
2145/218
Jeg har en Acer timeline 4810T som en slags større netbook og den er sgu ganske glimerende til standard brug= internet, mail, tekstbehandling og den slags alt andet begynder den at brække sig.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
01-12-2009 17:08:11
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #1

Jeg har selv en Toshiba R500 med en U7600. Det er dog ikke en CULV, men ydelsen er, så vidt jeg kan læse mig til, i samme område. Nej, jeg forventer skam heller ikke "overskud" i den forstand at den skulle kunne rippe en DVD på 5 minutter, spille et spil og pakke en ZIP fil på samme tid.

Pt. kører min fatter med en AMD X2 4400+ (tror jeg den hedder) der, ydelsesmæssigt, passer ham fint. Det kunne være nice med noget lign. blot i desktopform, så hverken ham eller min mor bliver skuffede. Jeg synes at MSI X-slim ligner lort og lagkage, for at være helt ærlig. Personligt er jeg ikke pjattede med dem, og som du selv påpeger, så har de ikke optisk drev 🙂

-> #2

13.3" er desværre for klejn til dem. Det er et ufravigeligt krav at skærmen som min. er 15.4" - alá dem jeg selv linker til. Men så vidt jeg kan se, minder den lidt om de andre ASUS i mit eget link. Men godt bud ellers 🙂

-> #3

Hvordan er dens generelle feel? Her tænker jeg på følelsen af kvalitet, plastik, støj, varme etc.? 🙂