Nu er det sådan at "testeren" der er "testeren" hér altid har brugt NVIDIA, bortset fra da han var spildemonstrator for spil på Linux under SSLUG og LinuxIn.dk og fik sponseret et ATI 9800 Pro fra Sapphire. Der viste ATI overlegenhed, med lidt mere stabile drivere, end NVIDIA. Senere har NVIDIA "rulet" AMD/ATi på Linux, efter jeg stoppede med dette i 2003.
Det jeg gengiver i mine artikler er den "rene sandhed", set udfra en teknisk uddannet grafikkorttesters synspunkt. Og det er derfor jeg som Emillos (min supervisor og chef) siger det, tester AMD/ATI med PPU/PhysX=On. For NVIDIA er foran med denne teknologi, hvor AMD/ATi støtter deres egen OpenCL.
Jeg tester et kort i alle de forbandede mange tests jeg kan finde og jeg udvælger ALENE som den der er testeren hér, min testsuite, i samarbejde med min supervisor Emillos.
Med denne testsuite der kører jeg alle de kort jeg tester gennem helvede og tortur på både OC og med benchmarks.
Faktum for mine tests resultater er følgende:
AMD/ATI HD5970 ruler/owner/overgår ALLE andre producenter pt. i OpenGL, DirectX 10 - og mest nødvendigt - DirectX 11.
For skal vi se fremad så må vi se på fakta. Og fakta er, at AMD/ATI pt. er ude med teknologi der langt overgår NVIDIA's.
Hvis ellers "I" gad, at se tilbage på mine tidligere tests/reviews/anmeldelser af NVIDIA-kort så ville I se,a t jeg netop har anført, bl.a. følgende citeret fra mine tests:
Palit GTX-275:
Kortets strømforbrug idle i Windows er særdeles acceptabelt. I 2-D-brug er forbruget ikke meget større end på eksempelvis det lille AMD/ATI Radeon HD 4770. Med 3 applikationer åbne og et Explorer-vindue sluger testsystemet omkring 173-200 watt totalt (her bruger det lille Radeon HD 4770 512MB 156-185 watt.). De grafiske hoved-API'er kortet understøtter, er som vanligt for helt nyere kort i denne klasse, Microsoft DirectX 10 og OpenGL 3.0. Da ingen grafikkort pt. understøtter DirectX 11 der kommer med Windows 7 og i Windows Vista's SP2, bør man overveje om man skal opgradere lige pt., eller vente til sidst på året. Talende imod en opgradering til DirectX 11 er det faktum, at ingen spil på markedet pt. understøtter DX11. Det der taler for en opgradering er, at der er mange spil under udvikling pt., som benytter DirectX 11.
Dog imponerer kortet rent overclocking-mæssigt - der er her ret meget at hente og jeg vil vurdere, at dette kort er noget for entusiasten der nyder, at overclocke og tweake sin hardware. Her lever Palit virkelig op til sit rygte, som en producent af højkvalitetsgrafikkort der er teknologisk overlegne. Overclocking og tweaking-mæssigt fungerer kortet virkelig glimrende! Der er derfor masser af tweaking, vandkøling/ekstremkøling og overclocking-potentiale, at hente i Palit GTX-275 896. Her er kortet lige noget for "tweakeren". Ydelsesmæssigt fungerer kortet helt upåklageligt i spil. Jeg har testet kortet med flere forskellige typer spil - gamle som nye - af alle slags og typer. Og der er intet at udsætte på Palit GTX-275 896 under IRL-spilning. Kortet yder fremragende til prisen og leverer stabile framerates og rigtig meget "bang-for-the-buck". Kortets ydelse set i forhold til dettes pris må siges, at stå helt rimeligt i forhold til hinanden.
Gigabyte GTX-285:
Gigabyte GTX-285 er et kort der indfrier ens forventninger til ydelse og brillierer indenfor overclockning og strømforbrug idle, i Windows Vista. Kortet overclocker uden problemer ved brug af NVIDIA's referencedriver helt op til 14.66%. Og det er ganske meget OC, at kunne udføre på et standard referencekort. Ydelsen ligger over AMD/ATI's produkter i visse tests, men i en hel del tests er ydelsen ca. det samme, hvilket er værd at notere sig, set i lyset af prisforkellen på GTX-285 1 GB og Radeon HD 4890 1GB, der er på næsten 1.000,- DKK. Har man brug for PhysX, godt OC-potentiale eller stærk OpenGL ydelse (dog kun i version 2.1 hos NVIDIA) er dette kortet man bør købe.
Gigabyte GTX-285 1 GB koster pt. 2.485,- DKK. Man kan få en version med to gigabyte RAM på for 2.962,- DKK, hvilket er en merpris på sølle 477,- DKK. Derfor får kortet kun 3 i pris, da den større model må siges, at være absolut mere fordelagtig til prisen. I øvrigt kan man få et AMD/ATI-grafikkort med næsten samme ydelse for ca. 1.000,- DKK mindre. Så har man ikke brug for NVIDIA's specifikke funktioner, bør man overveje, om man skal vente på næste generation fra NVIDIA, eller købe et AMD/ATi-baseret grafikkort. Til gengæld sparer man mere strøm, idle med power save i Windows Vista og Windows 7, end man gør med AMD/ATi's HD 4890 GPU. Til sammenligning koster Zotac GTX-285 AMP! Edition 1 GB der er fabriksoverclocket 5,- DKK mindre, end Gigabyte GTX-285, hvor der er spil og 3DMark Vantage med. Men med det flotte OC-potentiale i Gigabyte GTX-285, er det måske lige kortet for dig.
Gigabyte GTX-295:
Gigabyte GTX-295 er et kort der til fulde indfrier ens forventninger til ydelse og har et stort potentiale indenfor overclockning. Kortet overclocker uden problemer ved brug af NVIDIA's referencedriver og tools helt op til 16.5% i merydelse på GPU'en. Og det er ganske meget OC, at kunne udføre på et dobbelt-GPU grafikkort lavet på referencedesign. Ydelsen ligger langt over AMD/ATI's produkter i flere af vore tests. Men alt godt kommer ikke uden en omkostning. Og her skal man notere sig, at Gigabyte GTX-295 1.792 MB koster en hel del. Men det er værd at notere sig prisforskellen på GTX-285 1 GB og Radeon HD 4890 1GB, der er på ca. 2.000,- DKK. Ønsker man, at bruge voldsom PhysX, samt investere i et godt OC-potentiale og har behov for stærk OpenGL-ydelse (der særligt gør sig gældende på Linux eller BSD) bør man helt klart købe sig et Gigabytes GTX-295, da det hos os har vist et meget flot potentiale og virkelig god brugsværdi - og særligt excellerer indenfor OpenGL.
Gigabyte GTX-295 1 GB koster som sagt en hel del, sådan som markedet er pt. Men man får hvad man betaler for - rå og brutal ydelse, uden kompromisser. Kortet viser flot potentiale indenfor DirectX og særligt OpenGL, samt OC-området. Da AMD's nye serie lige er landet, er det dog klart, at kortet ikke er det bedste pris/ydelsesmæssigt. Men GTX295 ser fortsat ud til, at være lidt i front - og så er HD5870 fortsat svært at få fat på.
Så gå liiige hjem og "dæk" folkens, dér tak med de fanbooiii postulater I kommer med - og læs og forhold Jer til testens udførelse, som den rent teknisk er - og her lyver hardware jo ikke - eller gør det?... 😉
Faktum er, at jeg har testet 7 AMD/ATi grafikkort siden jeg startede på HwT.dk og 3 NVIDIA kort. Og hvorfor 7 AMD/ATi og 3 NVIDIA? Simpelthen fordi NVIDIA IKKE har noget nyt på tapetet pt. De støtter end ikke DirectX 10.1, som AMD har gjort længe, siden HD4000-serien. Men STADIG kører jeg end på DE ALLERNYSTE KORT FRA NVIDIA AF DirectX 10-tests for at sammenligne med AMD/ATI.
Og for at "pisse" på NVIDIA's helt store "kronjuvel" - OpenGL - så kører jeg sgu også de samme OpenGL-tests på AMD/ATI-kortene.
Ret citeret fra MSI AMD/ATI HD4890-artiklen:
Vi kan her kun hæfte os ved én enkelt ting - og det er, at i OpenGL-testen får alle AMD/ATI-kortene fuldstændigt baghjul af det NVIDIA-baserede Zotac GTX-285 AMP!. Og det i voldsom grad endda. Dette kan selvfølgelig, som altid, have en del at gøre med drivere og pågældende benchmark benyttet. Jeg konkluderer, at dette kan have haft en vis indspil i denne test. Da det er testens eneste OpenGL benchmark har vi desværre intet, at sammenligne med. Men jeg finder stadig FurMark kommer til sin ret i denne test. Den fandt i hvertfald ret hurtigt smertegrænserne for kortets overclockningsevner.
Vi ser her, at MSI R4890 ligger i toppen af AMD/ATi-kortene med meget flotte resultater - men er langt fra Zotac GTX-285 AMP! Bare i Entry-testen er der hele 20.000 points til forskel. Men dette skyldes alene, at Zotac GTX-285 kan gennemføre 3Dmarks PhysX deltest. Og denne teknologi understøtter AMD/ATI altså ikke (endnu).
Så hvem dér er det lige der vil påstå, at jeg som specialtester af grafikkort ikke er journalistisk uafhængig? Fordi dem af jer - som jeg kan høre/læse det - ikke kan komme Jer over, at AMD/ATi for en gangs skyld ligger helt oppe i front og siger "baghjul" til NVIDIA skal vel for helvede ikke være ensbetydende med, at jeg er AMD/ATi fanboooiii???, eller hvad?
For så havde jeg NOK IKKE SIDDET HER badet i min røvsved og bedt Steen -The Boss-, om at sende mig ALLE NVIDIA-kortene til GENTEST til refernce med de HEAVEN og STALKER:COp DX 11 så det kunne komme med i min baseline for grafikkortestene, vel?
Det tager ca. 20 timers koncetretet arbejde, at OC og benhcmarkteste bare ET grafikkort.
og tror I selv jeg gad sidde her og voldteste hele lortet, imellem mine deadlines og releasedatoer på NVIDIA HVIS IKKE det var fordi jeg RESERVERER MIG min uforbeholdne JOURNALISTISKE FRIHED til, at skrive følgende:
X kort fra Y producent scorer "røv" i forhold til Z producents model af X's nye GPU.
Og da jeg er helt ubetalt, frivillig tester så er der absolut INGEN grund til, at tro jeg fucker med konklusioner eller benchmarkers for den sags skyld for de lyver ikke, fordi jeg har et forbehold for en given producent.
Jeg glæder mig rent faktisk til, at få et Fermikort fra NVIDIA af når de releaser dette så jeg kan "rape" det of hoved og røv og så fortælle JER LÆSERE, hvad der skubber mest i front pt. - AMD/ATi eller NVIDIA.
For personligt er jeg dybt ligeglad. Den mest effektive, højstydende og evt. miljømæssigt korrekte teknologi er den der for mig er den anden konkurrents overlegen. Om denne så hedder NVIDIA, AMT/ATI eller YffenGnyf GPU Technologies er jeg dybt ligeglad med.
Jeg formidler til Jer af egen vilje og hjerte de korrekte fakta for de kort jeg tester - uanset disses labels/navne/mærker/producenter. Og hvis ikke jeg ville oprigtigt gøre dette, så havde jeg sgu nok ikke brugt så faens meget tid, på re.baseline af NVIDIA på Heaven og STALKER:COP, vel?
Her er svaret meget enkelt - pt. "ruler" AMD/ATI over NVIDIA - og jeg håber og ser frem til, at NVIDIA snart kommer frem med deres nye teknologi - for som mig at se som tester, så drejer det sig, om at have et valg. Og pt. er der INTET andet valg, end AMD/ATI og derved ingen konkurrence. Og med ingen konkurrence så ved VI ikke som forbrugere, hvad der er bedst, eller får tilbudt de bedste og nyeste og BILLIGSTE teknologier til OS som brugere...
WinterSilence out...
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af WinterSilence d. 04-12-2009 07:58:49.