Diskpart og SSD restore (igen)

Diverse d.  04. december. 2009, skrevet af Burgurne
Vist: 1046 gange.

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
04-12-2009 00:31:57
Svar/Indlæg:
5874/1287
Hej.
Jeg har gjort det før, men jeg kan dæl'me ikke huske hvordan. Er her en der vil skrive en vejledning, eller som har et link til en vejledning, i, hvordan jeg bruger diskpart.exe til at restore performancen på min Intel X25-M G1 SSD?

Jeg er klar over, at den skal sidde som "non-system disk" mens det foregår, men derefter er jeg lost ... 😳 😩

Jeg har googlet i snart 2½ time, uden at finde det jeg søger. Masser af folk skriver om, at man skal bruge diskpart til at restore sin SSD, men ingen af dem skriver HVORDAN. :no:
NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
04-12-2009 01:01:13
Svar/Indlæg:
23132/740

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
04-12-2009 03:07:13
Svar/Indlæg:
5874/1287
Nej, NoNig. Den du linker til er at få en USB stick til at agere "installations-DVD". Det jeg søger er en guide til at bruge "diskpart.exe" til at cleane min SSD, så den fremstår som "ubrugt" igen, og dermed har fuld performance. Det er lidt det samme som du skriver om mht USB-stick og boot, men ikke helt. Jeg kan dog ikke huske forskellen, men prøvede alligevel ... satans :'-(

Jeg store kvaj fandt på at resize mit C-drev, så nu kan den ikke boote. Den skriver, at der er en enhed der ikke er der, og giver fejl 0x0000000e. Det sker under et sekund efter den er færdig med POST, og inden der vises de grønne bootfirkanter.

Så foreslår den at reparere den nu, virker ikke ...

Så foreslår den at boote fra windows 7 dvd'en og vælge rep. efter sprogvalg mv, virker stadig ikke ...

Nogen ideer til, hvad jeg nu kan prøve??

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Burgurne d. 04-12-2009 03:12:30.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
04-12-2009 03:15:41
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #2

Kommandoprompt, diskpart, select disk, "clean all", formattér osv.

Der er nu ikke den store forskel på fremgangsmåden, andet end at jeg kopierer nogle filer over til sidst. Har selv brugt metoden til min OCZ Vertex og det er ikke en døjt anderledes end at gøre det med en USB-stick 🙂

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
04-12-2009 04:15:33
Svar/Indlæg:
5874/1287
Ikke desto mindre kan jeg nu ikke restore en ghost uden den siger "hd changed, you need to do a custom restore", og efter dette kan jeg ikke boote.
Jeg har nu prøvet at lave mit C-drev om til den størrelse den havde, men det løser ikke problemet. Stadig rep ved boot i en endeløs løkke.

Hva' fa'en gør jeg? (udover en nyinstall)????

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
04-12-2009 13:57:24
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #4

Har du skrevet "clean all" og alt det der?

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
05-12-2009 02:45:43
Svar/Indlæg:
5874/1287
#5 Yep.
Jeg er nået så langt, at det er bcd med tilhørende data der er ged i, men jeg kan ikke finde ud af at bruge bcdedit fra kommando-prompten. Jeg får bare en del oplysninger, (som jeg heller ikke fatter!!), men ingen mulighed for at skrive/ændre noget, så vidt jeg kan se. Jeg har da fået "leget" så meget, at nu kan min "ghost-harddisk" heller ikke boote. Den havde fået den ide (nok mig der har nosset i det), at den absolut VILLE boote fra min SSD, selvom jeg fra bootmenu'en (altså BIOS's bootmenu) valgte den eSATA med "ghost-win7", og hvis jeg tog SSD'en fra, så ingen boot. Så jeg prøvede lidt mere med at rode med bcd, og nu kan den hverken boote MED eller UDEN SSD. Hvordan bruger man dette command-tool til at rep. en boot-sekvens? Det var sgi da noget lettere med Win XP's boot.ini.

Hvor kan man læse/lære mere om bcdedit.exe og rep af boot? En ellers velfungerende Windows 7 installation kan ikke boote, selvom det nu er den eneste harddisk der er sat til PC'en, da den med det samme leder efter min SSD 🤡 :'-(

Just

Elitebruger
Tilføjet:
05-12-2009 05:40:36
Svar/Indlæg:
576/64
Diskpart kan ikke gøre det. Du skal have gang i en gang HDDErase.

BeoWulf_Beo

Superbruger
Tilføjet:
05-12-2009 09:26:03
Svar/Indlæg:
1186/81
du kan prøve OCZ wiper...

Den har jeg brugt til min vertex der sidder som system disk, og uden noget data gik tabt, tog selfølgelig backup i tilfældet af der skete noget..

http://www.ocztechnologyforum....

Direkte link til download, dvs ingen side popper op, du får bare en download request.

Og det er Wiper 0525, som er testet til både 32 og 64bit styrersystemer, dog ved jeg ikke om den også virker på andre SSD's end OCZ's egne.

Men det var da et forsøg værd 😉

og da jeg gjorde det, virkede det som håbet, og mine read / write på de små filer fik deres fart tilbage 😀

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
05-12-2009 15:15:10
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #6 + #7

Det forstår jeg ikke. Div. programmer der nulstiller sektorer gør jo blot det samme som diskpart, right?

Det er ikke fordi jeg er hys eller noget, det er blot hvis der findes et bedre alternativ som rent faktisk løser opgaven, vil jeg da enormt gerne høre om det 🙂

Just

Elitebruger
Tilføjet:
05-12-2009 15:59:52
Svar/Indlæg:
576/64
#9, HDDErase skriver til disken på en måde der efter sigende skulle få den tilbage til out-of-box hastigheder. Det tekniske har jeg ikke undersøgt nærmere, men da det er blevet anbefalet af både Intel og OCZ må der jo være noget om snakken. 🤡

Burgurne

Elitebruger
Tilføjet:
05-12-2009 22:02:25
Svar/Indlæg:
5874/1287
Jeg kan bekræfte, at diskpart genskaber "out of the box" hastigheden, men man må ikke gøre NOGET SOM HELST forkert, for der er ingen undo !!

Det er dog ikke diskpart selv der har skabt mig disse problemer, men manglende forståelse af, hvordan boot-styringen virker, dvs bcdedit.exe fremfor den noget lettere boot.ini fra XP.

Så måske et sådan værktøj er lettere for dem der ikke er fra "de glade DOS-dage" 🙂

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Burgurne d. 05-12-2009 23:27:46.