-> #9
*shh* ❤ 😛
-> #10 + #11
Jow jow. Måske et par stykker, og ja, det er fint. Sad da selv med en 480 W kvali PSU, da alle andre havde noname/Codegen-et-eller-andet.
... men! Pointen var sådan set ikke om hvorvidt en sådanne PSU var påkrævet. Det var om hvorvidt den er berettiget, og det mener jeg bestemt ikke den er.
Som jeg ser det, og jeg kan jo kun tale ud fra egne erfaringer, så ligger den gyldne grænse omkring 250-500 Watt. Hvor man måske kan tale for en god PSU alá Corsair 620, måske til nød en 750'er eller hvad de nu hedder.
Et setup, hvor CPU'en alene trækker omkring 130 Watt, løber hurtigt op. Men det folk er gode til at glemme er, at det er når man overclocker, at strømforbruget stiger eksponentielt.
Og mellem os tre, hvor mange, ud af dem der "anbefales en rigtig god kvalitets PSU" - overclocker, endsige går op i om hvorvidt deres kurver er jævne?
Den slags setups "vi" har herinde, udgør en ekstremt lille procentdel af det samlede markede derude, og det ved producenterne udemærket godt.
620 Watt, er alt rigeligt til en mildt overclocket Core i7, GTX295 + det løse. Jeg har aldrig set (målt) et sådanne setup over 500 Watt, med mindre det var clocket som ind i Helvede.
Og det er hér, mine Herrer, at vi har problemet.
Det er et fåtal af os der virkelig clocker så hårdt. Tilbage i Pentium 4 dagene, og vi snakker Northwood og Prescott, begyndte det hele. Som jeg ser det. Der begyndte man nemlig at fokusere på kvalitetskomponenter, heriblandt strømforsyningen.
Det er "os" (HwT og andre hardware-fora), som folk går til, når de skal have gode råd med hvad de skal købe. Vi, nørder generelt, tenderer hen imod at puste tingene lidt mere op end hvad de behøver at være, og projicerer denne tendens ud på den almene forbruger.
Derfor har vi problemer med megapixels, megahertz og megabyte. Derfor kan folk ikke overskue faktorer som: Hvilken optik benyttes der? Hvilken strømforsyning benyttes der? Hvilken paneltype er der tale om?
Det er sådan noget som kun nørder går op i, og så er det endda kun for at opnå de sidste marginaler.
Med al respekt til alle de dygtige overclockere, så er det sjældent udstyret der stopper dine muligheder, men dine evner med samme. Men producenterne ved godt, at folk som os har dårlig samvittighed, og siger ting som: "Det er ikke din skyld. Du skal bare have flere megapixels", "du skal bare have et FullHD" eller "Du skal da bare have en kraftigere strømforsyning" - for Guderne ved jo, at den slags ting hænger sammen.
"Det er jo lort?!"
"Jow jow... men er der meget af det".
"Ok. Så tager jeg den!".
Get my point?
Der skal måling og brugererfaring til. To ensudseende strømforsyninger, kameraer eller TV, yder ikke nødvendigvis det samme for alle forbrugere.
Men, helt seriøst. Et setup der trækker over 1.000 Watt?! Hvor fedt er det lige?
Jeg ville, personligt, da synes at det var federe med et setup der kun trak 100 Watt, men til gengæld giver samme glæde som eks. en PS3 eller en voldfed "nutids"-computer.
Selvfølgelig falder strømforbruget på diverse komponenter, men hvad hjælper det, når man samtidig øger frekvensen, antallet af kerner eller andre små batudspring der: "giver bedre ydelse pr. Watt"?
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NoNig d. 10-12-2009 18:16:13.