forklaring af frit fald. (FYSIK)

Hyggehjørnet d.  14. december. 2009, skrevet af anru2007
Vist: 1299 gange.

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2009 20:38:27
Svar/Indlæg:
5891/423
Hejsa!

Vi er en gruppe der har lavet nogle eksperimenter, og vi har så fået dette resultat:

http://peecee.dk/upload/view/2...

er der nogle der kan forklare mig hvad der sker på nogenlunde fysik sprog?

Vi er lidt blanke :S
unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
14-12-2009 21:16:36
Svar/Indlæg:
5258/240
altså grafen øverst til højre er en graf der viser x som funktion af tiden. altså hvor langt den er faldet efter et hvis tidspunkt.

den graf under er en graf over hastigheden i y retningen altså op ad som funktion af tiden.

ud fra den sidste graf gætter jeg på at det en parabel bane

kan du måske uddybe lidt mere hvad opgaven går ud på?

Promoe

Superbruger
Tilføjet:
14-12-2009 21:22:02
Svar/Indlæg:
504/34
Det i sikkert skal bevise med et kort flad hvor man ser bort fra vindmodstand er nok at tyngdeacceleration i danmark ca. er 9,82 meter i sekund i anden (m/s²)

http://da.wikipedia.org/wiki/T...

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Promoe d. 14-12-2009 21:23:58.

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2009 21:31:08
Svar/Indlæg:
5891/423
#2 Præcis, men vi er helt blanke, for vi har teoretisk forklaret det, men vi har svært ved det via "loggerpro" (programmet vi brugte)
#1 læs #2 🙂

unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
14-12-2009 22:03:36
Svar/Indlæg:
5258/240
i skal kigge på kast i lodret retning vist nok.

Jesper

Elitebruger
Tilføjet:
14-12-2009 22:40:51
Svar/Indlæg:
2072/117
Er rimlig sikker på jeg har lavet præcis samme opgave i gymnasiet, kan desværre ikke finde den 😕

I har optaget en video et eller andet sted, hvor i f.eks. har brugt en 1m målepind som størrelsesting, ik?
I videoen har tabet i et eller andet foran den her målepind og så har i plottet det ind "frame by frame" i LoggerPro.

Jeres resultater ser dog lidt sjove ud, hvis i er sikker på i skal bruge et liniært fit i det nederst til venstre. Korrelationen er helt ude og skide og den linie kan ikke bruges til noget.

Kan i ikke lave en liniær korrelation på grafen øvert til venstre? I skulle som #2 nævner gerne kunne bevise at hvad i enten har tabt skulle falde med cirka 9,82 m/s da genstanden slet ikke når en hastighed der er høj nok til at vindmodstand påvirke faldet.

ak4ever

Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2009 01:12:43
Svar/Indlæg:
462/22

Uha, det gode gamle fysik.
Jamen i er helt sikkert ude i at skulle skrive:
noget om energi former. Kinetisk og potentiel energi.
Masse og acceleration - sammen hænge mellem hastighed energi og masse
Men hvis du siger at i har styr på teorien, har jeg lidt svært ved at se problemet.

Da i har tiderne fra 2.036 til 2.370 sek, og hastighederne ved alle de 10 givende tider kan du regne acceleration i m/s^2 pr måling og over all.

Godt nok mangler der lidt en enhed på jeres x værdier, men hvis i ikke kan få den af vide kan i ikke gøre andet end at aflevere accelerationen i enheden x/s^2.

Så kan i jo, alt efter hvad i har sendt i frit falt, vurdere om det er fornuftigt, eller om i skal til at vurdere om der er nogle væsentlige fejlkilder. Fx kan luftmodstanden, som før nævnt, have en indflydelse, men det må i vurdere, da det er jer der har alle informationer ang forsøget.

GL - jeg vil vende tilbage til min aflevering i Digital Elektronik. 102 pages and counting. regner med at ramme omkring 120+ til på fredag når det skal afleveres.

ps. sov godt - hvis der skulle være nogle med på de så sene timer

pps. slåfejl er gratis

1EaR

Elitebruger
Tilføjet:
15-12-2009 08:56:00
Svar/Indlæg:
5750/124
Hvad har i sat i frit fald? - det har stor betydning for resultatet, grundet luftmodstanden. Der er jo stor forskel på om man smider et papir eller en bowlinkugle 😉

Men to grafer der er gode er: hastighedsgraf (linært) og stræknings graf (eksponentiel), evt. også acceleration, der burde være flad 😛