#7 i et frit marked bliver du nødt til at have monopolmyndigheder(dermed er det også rimeligt at sige at det faktisk ikke er så frit endda), den dag det lykkedes m$ at blive eneste softwareproducent på konsum markedet, vil de frit kunne styre prisen fordi de ikke har nogen konkurrence, dvs. at en standard windowspakke vil kunne komme til at koste langt mere. Folk er afhængige af computere i dag, mange informationer er kun tilgængelige via computeren(altså internettet), herunder information fra det offentlige, derfor vil det være en katastrofe den dag windows både er det eneste program på markedet og samtidigt kommer til at ti gange så meget.
Et andet langt mere katastrofal situation ville være hvis der kun eksisterede en supermarkedskæde i verden, en kæde som samtidigt ejede samtlige fødevareproducerende virksomheder, altså landbrug, slagterier, brødfabrikker osv. Det vil gøre ejeren(e) af den kæde de mest magtfulde mennesker fordi de er eneste kilde til livsnødvendige produkter, altså fødevarer.
Er noget af det usandsynligt, nej. m$ har ufatteligt mange penge, hvilket sætter dem i stand til at opkøbe nye konkurrenter, herunder konkurrenter med nye og innovative idéer, og netop pga af deres økonomiske magt vil de langt hen ad vejen kunne udkonkurrere stor konkurrenter såsom Apple ved hele tiden at betale overpris for små firmaer. Jeg tvivler på at der er mange herinde som ville have let ved at stå i mod hvis m$ tilbød dem 1 mia kr. for en helt ny opfindelse(jeg ville selv have svært ved det), og så ville det nok være ligegyldigt hvis apple kun kunne tilbyde 0,5 mia kr.
Når vi snakker fødevarer vil en virksomhed som Walmart i USA kunne benytte samme metode, de er uden sammenligning den største butikskæde, de kan meget let komme ind på nye markeder ved i første omgang at betale overpris for at kunne opkøbe konkurrenterne, for så senere at kunne tjene det hele ind igen ved at slippe for konkurrence.
Om en fritvalgsordning af browsere vil være det stor monopolbrud tvivler jeg på, men EU's kamp mod monopoler er enormt vigtig, så det kan måske være et skridt på vejen mod mere konkurrence.