EU-borgere får frit browservalg

Litteratur d.  16. december. 2009, skrevet af Emillos
Vist: 1522 gange.

Emillos
 
Overclocker
Tilføjet:
16-12-2009 20:41:43
Svar/Indlæg:
14079/622
Fra 2010 kan en Internet Explorer-æra være slut. Herfra skal det frie valg herske i EU

Læs hele nyheden her: http://hwt.dk/newsdetails.aspx...
Boss302
 
Superbruger
Tilføjet:
16-12-2009 20:48:51
Svar/Indlæg:
821/138
Wii gogo firefox 😀


Kasseren
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-12-2009 21:34:47
Svar/Indlæg:
1814/48
Så kan man da bare håbe at landende udenfor EU også har domstole der tør kræve frit browservalg, om ikke andet vil påstanden at det ikke kan lade sig gøre at skabe fairness ikke længere i Microsofts arsenal.


Bryde
 
Superbruger
Tilføjet:
16-12-2009 21:56:13
Svar/Indlæg:
243/196
GENIALT!!

Håber bare at danskebank optimere deres hjemmeside til firefox..


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Bryde d. 16-12-2009 21:56:40.


Johnny
 
Superbruger
Tilføjet:
16-12-2009 21:56:56
Svar/Indlæg:
2127/11
Imo er det her hamrende ligegyldigt. Jeg bruger selv kun IE til min netbank, men kan altså ikke hidse mig op over at IE følger med mit OS.

Hvordan mon det er med Apples computere? Installerer man ikke Opera når man smider Mac OS på dem?


Bam4k
 
Superbruger
Tilføjet:
16-12-2009 22:11:58
Svar/Indlæg:
685/107
heh må give #4 ret her.

For mig er det her en fuldstændig ligegyildig ting, så længe man har haft muligheden for selv at installere andre browsere.

Næste problem bliver sikkert den indbyggede lommeregner.


xcanner
 
Overclocker
Tilføjet:
16-12-2009 22:18:46
Svar/Indlæg:
45/2
"Hagen, der har udløst et "sådan da" øverst i denne nyhed, er dog, at den gængse forbruger formentlig vil vælge det han/hun kender til. Og er der et blåt e i sigte, vil den mindre PC-sagkyndige formentlig vælge dette. Et faktum, som Opera ligeledes har nævnt"

Tror sku jeg vil sende en pakke tudekiks til Opera!


o0-jacob-0o
 
Superbruger
Tilføjet:
16-12-2009 22:32:52
Svar/Indlæg:
449/31
det jo fuldstændig latterligt, microsoft udvikler et produkt med en software de selv har lavet, det er sku da ikke microsoft's problem, at de andre browser ikke kommer med, da microsoft selv laver styresystemet, det er sku da klart de ikke gider at have et andet program med? når de selv har lavet et. så må de andre browser tag sig lidt sammen og gøre noget mere reklame, i stedet for at lave det gå ud over microsoft.


det er fuldstændig åndsvagt, forstil jer at det var jer, der stod som microsoft?
vil ikke også blive sure så?

det vil jeg selv rigtig meget.


Umf
 
Overclocker
Tilføjet:
16-12-2009 22:33:40
Svar/Indlæg:
16/10
Bruger kun IE til min netbank, og min skoles brugerweb på min skole.
Intet af det virker nemlig i andre browsere.

Men er da glad for at der muligvis vil være flere, der finder ud af at der eksisterer bedre ting end IE!


TommyN
 
Overclocker
Tilføjet:
16-12-2009 22:46:47
Svar/Indlæg:
232/16
Jeg bruger kun Firefox også til Danske Netbank, men er da fuldstændig ligeglad om IE følger med styresystemet.
Til gengæld kunne det være fedt hvis de flottede sig så meget, at man kunne installere andre browsere via en slags pakke håndtering som i Linux.


xcanner
 
Overclocker
Tilføjet:
16-12-2009 22:47:38
Svar/Indlæg:
45/2
Hvad med Apple får de samme tur i EU?


ScrapDog
 
Overclocker
Tilføjet:
16-12-2009 22:47:47
Svar/Indlæg:
565/60
#8
Smag og behag.

Men nogle folk er bare smålig (eller hvad det nu hedder). De kan sq da bare reklamere noget mere for deres eget browser system. Hvis folk så synes om det, afinstallerer de da bare IE og installerer Opera. Suk, tudekiks til Opera (:

Hvad nu hvis windows ikke havde nogen browser? Så ville man jo ikke kunne komme på nettet overhovedet (i en browser). Kunne være komisk 😛
Ved godt dette ikke komme til at ske...


Jesper
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-12-2009 23:15:41
Svar/Indlæg:
2072/117
I kender åbenbart ikke EU dommen godtnok, det drejer sig om at man ikke kan fjerne Explorer fra Windows, det er nemt nok at fjerne Safari fra Mac.
Det vil således nu være muligt at fjerne Explorer helt fra windows.


#4 Nej, man installerer self. FireFox.


Vest-AALB-DK
 
Superbruger
Tilføjet:
16-12-2009 23:31:00
Svar/Indlæg:
247/2
Firefox ftw


Men når man nu lige har installeret win, skal man jo bruge IE til at DL FF før man kan bruge det 😳

Og ellers er det vel kun windows update man bruger IE til


#14
FnaX
 
Elitebruger
Tilføjet:
16-12-2009 23:37:34
Svar/Indlæg:
4156/111
Det er jo kun fordi at Windows er så populært at denne debat er opstået. Hvis der var en nogen lunde lige stor balance mellem 3-4 styresystemer ville dette jo ikke være opstået. Så var der bare den enkelte browser i hvert styresystem.

Skal vi også til at vælge "stifinder" så? Og hvad med musikafspiller?

Til grin IMO 🤣

#12

Du mener Internet Explorer og ikke Explorer, ik? 😛


Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af FnaX d. 16-12-2009 23:38:39.


morten-turi
 
Superbruger
Tilføjet:
16-12-2009 23:44:28
Svar/Indlæg:
924/212
#14 ah lidt har han da ret, man kan ikke flerne explorer fra windows 😛 eller i hvertfald ikke få det til at funke så haha 😀


Burgurne
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-12-2009 00:59:52
Svar/Indlæg:
5874/1287
Jeg kan ikke se det store problem i, at IE installeres sammen med OS. Det er jo på ingen måde med til at man ikke kan installere alternativer, hvis det er det man vil.

Windows er Microsoft's produkt, og dette kan man købe, eller man kan lade være. Jeg synes det er flovt, hver gang EU blander sig i hvad der ikke må være i Windows. Først var det media playeren, nu er det browseren. Hvis EU ikke kan lide Windows med IE, så må de selv lave et OS med den browser DE nu bedst kan lide, og så lade os der er godt tilfredse med den nuværende løsning købe det VI vil have.


xcanner
 
Overclocker
Tilføjet:
17-12-2009 01:41:05
Svar/Indlæg:
45/2
#12 Ok det vidste jeg ikke. Men havde det så ikke været nok med en EU patch fra microsoft som kunne afinstallere IE helt (eller deaktivere om man vil)?

Som andre har nævnt åbner den her dom da og for sluserne!? Hvem afgører hvad der er en del af et styresystem og hvad man må levere med til dette (det gør EU åbenbart) og som andre har nævnt er der massere af funktionalitet med i Windows (Paint, Mediaplayer, notepad osv.).

Ville hellere have at EU kigger på iPhone/iTunes 🙂


#18
DmK
 
Overclocker
Tilføjet:
17-12-2009 02:42:05
Svar/Indlæg:
20/0
hvad gør i så alle jer der bruger steam ?


BlacKBurn
 
Superbruger
Tilføjet:
17-12-2009 09:49:46
Svar/Indlæg:
139/25
Har man ikke altid haft frit valg? 😲


Kasseren
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-12-2009 09:51:37
Svar/Indlæg:
1814/48
Problemet med Internet Explorer er at Microsoft, sandsynligvis for at udrydde den dominerende browser(Netscape Navigator sad på omkring 80% af markedet), med IE 4.0 integrerede browseren i en sådan grad at Windows ikke ville køre uden.

Resultatet er at IE er en browser der kan findes på størstedelen af alle PCer. Desværre betyder det også at mange udviklere, for at nå ud til flest muligt, har måttet forholde sig til Microsofts skiftende web standarder og ikke de fra World Wide Web Consortium, som konsortiets 355 medlemmer, har fundet frem til i fællesskab.
Mange vil retligt sige at dette har holdt udviklingen på internettet tilbage.

Desværre tror jeg heller ikke på at en browservalgsskærm og en mulighed for at fjerne IE efter at være tvunget til at have den i omkring 12 år vil gøre den store forskel, MEN JEG HÅBER!


kresten
 
Superbruger
Tilføjet:
17-12-2009 10:25:20
Svar/Indlæg:
18/5
jeg er så en af dem der bliver virkelig glad for ikke at have IE liggende!


ScrapDog
 
Overclocker
Tilføjet:
17-12-2009 12:15:51
Svar/Indlæg:
565/60
#18
Hvad snakker du om?


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
17-12-2009 12:19:12
Svar/Indlæg:
1317/46
#7 i et frit marked bliver du nødt til at have monopolmyndigheder(dermed er det også rimeligt at sige at det faktisk ikke er så frit endda), den dag det lykkedes m$ at blive eneste softwareproducent på konsum markedet, vil de frit kunne styre prisen fordi de ikke har nogen konkurrence, dvs. at en standard windowspakke vil kunne komme til at koste langt mere. Folk er afhængige af computere i dag, mange informationer er kun tilgængelige via computeren(altså internettet), herunder information fra det offentlige, derfor vil det være en katastrofe den dag windows både er det eneste program på markedet og samtidigt kommer til at ti gange så meget.

Et andet langt mere katastrofal situation ville være hvis der kun eksisterede en supermarkedskæde i verden, en kæde som samtidigt ejede samtlige fødevareproducerende virksomheder, altså landbrug, slagterier, brødfabrikker osv. Det vil gøre ejeren(e) af den kæde de mest magtfulde mennesker fordi de er eneste kilde til livsnødvendige produkter, altså fødevarer.

Er noget af det usandsynligt, nej. m$ har ufatteligt mange penge, hvilket sætter dem i stand til at opkøbe nye konkurrenter, herunder konkurrenter med nye og innovative idéer, og netop pga af deres økonomiske magt vil de langt hen ad vejen kunne udkonkurrere stor konkurrenter såsom Apple ved hele tiden at betale overpris for små firmaer. Jeg tvivler på at der er mange herinde som ville have let ved at stå i mod hvis m$ tilbød dem 1 mia kr. for en helt ny opfindelse(jeg ville selv have svært ved det), og så ville det nok være ligegyldigt hvis apple kun kunne tilbyde 0,5 mia kr.

Når vi snakker fødevarer vil en virksomhed som Walmart i USA kunne benytte samme metode, de er uden sammenligning den største butikskæde, de kan meget let komme ind på nye markeder ved i første omgang at betale overpris for at kunne opkøbe konkurrenterne, for så senere at kunne tjene det hele ind igen ved at slippe for konkurrence.

Om en fritvalgsordning af browsere vil være det stor monopolbrud tvivler jeg på, men EU's kamp mod monopoler er enormt vigtig, så det kan måske være et skridt på vejen mod mere konkurrence.


#24
DmK
 
Overclocker
Tilføjet:
17-12-2009 12:21:01
Svar/Indlæg:
20/0
#22

at steam ikke kan afvikles uden IE


LlamaAgenten
 
Elitebruger
Tilføjet:
17-12-2009 23:03:22
Svar/Indlæg:
1129/113
Vi har frit browservalg, men hvad hjælper det, når vi ingen politisk frihed har længere? Vi bliver undertrykt af EU, terrorlovgivning og den danske regering.

Vh.
Ultraliberal socialkonservatist.


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
18-12-2009 07:53:09
Svar/Indlæg:
1317/46
Det burde du vel kunne svare på som både ultraliberal og konservativ(jeg går ud fra at det er det du mener), den danske regering er jo netop også konservativ og liberal og er samtidigt meget glade for overvågning, terrorlov og en generelt antiliberal styring.


#27
DUUS
 
Superbruger
Tilføjet:
19-12-2009 01:18:08
Svar/Indlæg:
215/14
Hvis man nu går ind aldi og (gud forbyde det) køber en medion, så kan medion stadig have bestemt hvilken Browser der skal bruges, altså en dom som nok ikke vil give andet en at de "gamle" ringer når denne update går live får at skulle have hjælp....


Randers1976
 
Overclocker
Tilføjet:
19-12-2009 07:02:52
Svar/Indlæg:
1/0
Lad os nu antage der er 10 forskellige OS,er på markedet pga det frie marked er det nu os en fordel??? tænker især med hensyn til spiludvikling.
Findes der overhovedet spil til linux af de store spil?????

Hvis MS satte prisen for højt op på deres os systemer så bliver der masser af piratkopier i omløb det vil sige MS kommer til at tjene færre penge på de private forbrugere så det kan være underordnet hvis MS er alene på markedet


Clintin
 
Superbruger
Tilføjet:
19-12-2009 10:47:10
Svar/Indlæg:
1317/46
#28 der findes tusind forskellige USB producter, som allesammen passer i en USB port, det at de benytter samme stik ændrer ikke ved at der konkurrence mellem diverse USB produkter. Svaret er standarder.

Hvis MS får total monopol, og ja det er muligt der kommer flere priratkopier, men M$ vil nok hurtigt finde ud at identificere kopierne og så vil der ikke være nogle opdateringer til folk der ikke betalt for windows, gad vide hvor længe de gider køre med en usikker computer.


#30
DUUS
 
Superbruger
Tilføjet:
12-03-2010 20:35:27
Svar/Indlæg:
215/14