Billeder brænder fast på skærm

Diverse d.  17. december. 2009, skrevet af freak_master
Vist: 820 gange.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
17-12-2009 22:32:27
Svar/Indlæg:
6368/477
Jeg har en 26,7" LCD skærm, som også er et TV, med VGA og DVI indgang i.

Hvis jeg har spillet et spil hvor den samme ting bliver på skærmen stort set hele tiden, eller hvis jeg ser TV på den ene halvdel, så brænder logoet fra TV kanalen fast på skærmen.

Hvis der kommer et mørkt sted på skærmen, kan man nemt se det. f.eks. i warcraft 3, her kan jeg se menuen oppe i toppen når man spiller, dem der med quest, menu og alle de ting.

Efter som tiden går, bliver tingene mere og mere klare. Jeg skal holde TV'et slukket i ca. 5 timer før det går væk.

Er dette et tegn på at de er ved at gå i stykker? Jeg mener jeg stadig har min udviddet forsikring på det, så det er jo med at få sendt ind. Men er det normalt at dette sker ved LCD TV, eller er det en kæmpe fejl?
Fluz

Elitebruger
Tilføjet:
17-12-2009 22:36:05
Svar/Indlæg:
525/68
Det lyder som burn-in fænomenet, men umiddelbart burde det ikke være et problem den dag i dag. Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor gammel din skærm er?

Mvh

Fluz

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
17-12-2009 22:39:26
Svar/Indlæg:
6368/477
Skærmen er fra min konfirmation. Nu jeg tænker over det, er det faktisk 6 år gammelt. Var jeg ikke lige klar over. Det er sikkert fordi det er så gammelt så.

Fluz

Elitebruger
Tilføjet:
17-12-2009 22:49:15
Svar/Indlæg:
525/68
Skærme fra den tid kunne have det med burn-in fænomenet. Det er især når noget - som du selv skriver står i længere tid på skærmen.

Du kan forsøge følgende - ingen garanti:

1. Create an all-white screen in a graphics application such as AppleWorks or Photoshop, and save it as a JPEG file.

2. Use this as the image displayed by the screen saver.

3. Turn the display brightness down (but not off) to preserve backlight bulb life.

They recommend that you display this white image for as long as the persistent image was displayed. This may not fix things entirely, but it should help remove some of that unsightly burn-in.

Jesper

Elitebruger
Tilføjet:
17-12-2009 23:28:48
Svar/Indlæg:
2072/117
Troede kun Burn-In var noget som skete på Plasmaskærme og ikke LCD-skærme?

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
17-12-2009 23:33:37
Svar/Indlæg:
4310/364
#4 var sådan set også af samme opfattelse 😲

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
17-12-2009 23:34:56
Svar/Indlæg:
6368/477
#3 > Hvis jeg forstår det du skriver korrekt, så skal jeg, f.eks. efter at have spillet i 3 timer, derefter laver en screen saver der KUN er hvid, og lade den stå i 3 timer, før jeg egentlig kan bruge min computer igen. Sådan som jeg forstår det, skal jeg gøre det hver gang.

#4 > Ja, det var også det jeg troede, men underligt nok sker det på min, så LCD er vel også plaget af det. Ville faktisk have en LCD fordi jeg mente ikke at dette ville ske. Men nu er den jo også meget gammel - en af de første LCD skærme vel? Og den står jo også tændt hver eneste dag i mindst 6 timer ad gangen, så den har da arbejdet godt.

FnaX

Elitebruger
Tilføjet:
17-12-2009 23:44:10
Svar/Indlæg:
4156/111
Hvis du får WoW burn-in på din skærm er det et lille hint om at du gamer for meget! 🤡

Sorry kunne ikke dy mig! 😀

Jesper

Elitebruger
Tilføjet:
17-12-2009 23:49:38
Svar/Indlæg:
2072/117
#6 Googlede lidt og det virker til man bare skal give skærmen en pause når det er en LCD, så forsvinder det af sigselv, med Plasma kan det være "ægte burn-in" hvis man kan kalde det det. Altså hvor f.eks. Logoet fra en bestemt TV kanal sidder der i alt fremtid.

Kan huske jeg faldt i søvn på Sofaen hos de gamle mens Pioneer plasmaskærmen var tændt, havde sluttet min PC til eller noget hvor VLC var nået til slutningen eller whatever.
Kan ihvertfald huske at jeg slukkede skærmen og kunne tydeligt se mærker af at den havde stået statisk meget lang tid. Gik heldigvis væk igen, men Pioneer selv præver bla. at undgå det med den screensaver de har lavet til deres DVD'er som skifter hver 2. sekund.

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
17-12-2009 23:53:00
Svar/Indlæg:
6368/477
#7 > Jeg spiller ikke WoW. Jeg kan virkelig ikke tage det spil (ja, jeg er cs gamer).
Men inden jeg går i seng tager jeg altid en time eller 2 af warcraft 3 reign of chaos. og derefter kommer der så burn-in af der hvor man kan se kortet, og der hvor man kan vælge magi ved sine helte, og menuen i toppen, ja, faktisk alt det der står stille.
På den anden side har jeg så TV til at køre på skærmen. Her bliver TV logoet brændt fast også.

Det er dog væk dagen efter. Men nu sover jeg gerne en 9 - 10 timer. Bare temmelig træls at se på, da jeg gerne ser en film efter jeg har lagt mig i sengen. Så sætter jeg computeren til at slukke selv. Så kan man tit se i filmen at jeg har spillet WC3 😛

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
17-12-2009 23:55:29
Svar/Indlæg:
6368/477
#8 > Ja, som skrevet i #9, så er det væk dagen efter. Men for hver dag der går, bliver det tydeligere og tydeligere, og er bange for at det en dag bliver så tydeligt at man ikke kan se andet på skærmen.

Men hvad med det som #3 skriver, kan det bruges til at fjerne det totalt?

FnaX

Elitebruger
Tilføjet:
18-12-2009 01:57:52
Svar/Indlæg:
4156/111

Sorry læste forkert, læste bare Warcraft, og regnede ikke med at der var andre i denne verden der stadig holdt fast i WC3 😎 Og godt at høre du gamer CS (medmindre det er source?)

Men såfrem du gamer WC3 er det fordi din skærm fejler, for det kan man ikke game for meget! 😀

Har selv haft en 20" LCD der lavede burn-in efter den havde stået tændt ved samme frame (skrivebordet) i 3 dage. Det var der hvor der var kraftige kontraster mellem sort og hvid at der kom burn-in. Det kunne dog kun ses ved bestemte farver, og efter at have kørt et burn-in fjerner program i en 6-7 timer forsvandt det så igen. Men dit kommer jo efter bare nogen timer 😕

Her er et billede af det burn-in jeg havde:

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
18-12-2009 15:36:12
Svar/Indlæg:
6368/477
#11 > Det er skam ikke source. Jeg er amxx scripter, så jeg vil for evigt holde mig til 1.6. Og ja, WC3 er blot til at gøre mig træt 😛

Efter den har været slukket i nat i ca. 9 timer, er det der stadigt? Det er bare knap så meget som det var igår lige efter jeg havde lukket WC3 ned.

Prøver at finde et burn-in fjerner program (vidste ikke der fandtes sådan nogle?) på google. :)

freak_master

Redaktør
Tilføjet:
18-12-2009 15:54:34
Svar/Indlæg:
6368/477
Jeg har søgt lidt rundt på google. Jeg kunne ikke finde noget program.

Jeg bestemte mig for at lave en hvidt billede, sætte den til screensaver, og så gå ud og få lavet min bil mens den står med hvid skærm.

Problemet er bare, hvordan får jeg det hvide billede ind som screensaver? Jeg har søgt på google efter det, men jeg kunne ikke finde noget jeg kunne bruge til noget.

Hvorfor har windows ikke bare en "add screensaver" knap?