Hvordan kan man se om harddisk er defekt?

Diverse d.  19. december. 2009, skrevet af Emze
Vist: 644 gange.

Emze

Superbruger
Tilføjet:
19-12-2009 19:07:59
Svar/Indlæg:
666/100
Hey folkens.

Sidder her og har lidt problemer med en 1tb disk fra seagate.
Det drejer sig om en Seagate barracuda 7200.11 1tb.

Den sad i starten i den maskine jeg har skrevet op her på siden og fik hele tiden bios warnings om at der var tilsluttet en defekt disk til maskinen.
Nu har jeg så sat den til en anden pc og den brokker sig ikke.

Disken virker også helt fint men den begynder bare at clicke nogle gange sådan mærkeligt. Ikke højt men "hørbar" hvis man kan sige det. Og det lyder ret systematisk, den måde der bliver clicket på.

Lidt ligesom i denne video:
http://www.youtube.com/watch?v...

Tænkte på om der var et program som kunne tjekke om disken var i stykker eller? Fordi har brug for plads men tør ikk rigtig bruge denne disk.

Håber i kan hjælpe.

Hilsen Emre
Miccim

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2009 19:29:41
Svar/Indlæg:
3233/128
Det kan du nok finde på producentens hjemmeside. Nogle programmer sletter alle data på disken så kopier alt over på en anden disk.

Det lyder som om den er dåelig. Se efter om SMART er enabled i bios på den maskine der ikke sagde noget om den var dårlig. Det er ikke sikkert bundkortet på den maskine har smart og derfor siger den intet om fejl.

SMART er et system der checker mange ting på diskan. b.la. spændionger og peak ampere ved opstart m.m. hvilket giver et billede af diskans helbred.

Hjalp det dig lidt videre?

Morten-[TB]-

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2009 20:33:24
Svar/Indlæg:
4310/364
Men ellers så prøv lige at gemme hvad der er på disken, og så giv den en fuld omgang formatering efterfulgt af en god scaning og reperation af alle beskadigede sektorer.

Jesper

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2009 20:37:07
Svar/Indlæg:
2072/117
http://hwt.dk/forumthread.aspx...

Se under test af enkelte dele.

Emze

Superbruger
Tilføjet:
19-12-2009 20:51:16
Svar/Indlæg:
666/100
Den anden maskine den er tilsluttet til er med usb så kan være det er derfor den ikke brokker sig. Men på den normale der brokkede windows 7 sig også over at disken var ved at dø osv.. Men gør den ikke her. (muligvis pga den er tilsluttet med usb)
Der er ikke bad sectors på disken. Har scannet efter det. Det er derfor jeg sådan prøver at finde et andet program som kan tjekke...
#3 Prøver det program jeg fandt der nu :) tak Men hvis det heller ikk finder noget hvad så?

Miccim

Elitebruger
Tilføjet:
19-12-2009 22:49:37
Svar/Indlæg:
3233/128
gør som i #1

"Det kan du nok finde på producentens hjemmeside. Nogle programmer sletter alle data på disken så kopier alt over på en anden disk. "