Enig/Uenig? Vedr. SU & BS.c udenrigs.

Hyggehjørnet d.  21. december. 2009, skrevet af M.Beier-old
Vist: 623 gange.

M.Beier-old

Superbruger
Tilføjet:
21-12-2009 20:09:28
Svar/Indlæg:
1189/118
Uha, vil lige se om i synes jeg er småtosset, eller kan følge min tanke...

Landet ligger således at man som Dansk statsborger kan få studieomkostningerne dækket udenrigs, op til hvad tilsvarende vil koste i Danmark, og så alligevel ikke....

Landet ligger nemlig således at; Master(Kandidat), den kan man få dækket...
Bachelor; Nej sgu, den går ikke....

Og så er min undren, hvorfor???
Efter en telefonsamtale med undervisningsministeriet i fredags, har jeg sendt en mail til debat, med udgangspunkt i min egen problemstilling (Skal læse en uddannelse som ikke tilbydes i Danmark)...
Til Januar vil det blive taget op om bachelor ligeledes skal finansieres udenrigs... Personligt kan jeg IKKE se hvorfor den ikke skal, i fleste tilfælde er det billigst udenrigs, samt vi bør SIKRE vores fremtid; bedst mulig uddannelse til dem som måtte ønske dette!

Min uddannelse koster pt. 120-150.000 kroner, over 3½ år. (undervisningen og eksamenerne)
Tonnilerche

Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2009 22:36:35
Svar/Indlæg:
6052/189
Whine....

ScrapDog

Overclocker
Tilføjet:
21-12-2009 22:51:15
Svar/Indlæg:
565/60
Du skal da bare til at arbejde lidt :D?

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
21-12-2009 22:51:32
Svar/Indlæg:
2127/11
#1 Sikke da en konstruktiv og intelligent kommentar 😴

#0 De regler kender jeg sgutte til. Jeg ville have fuld forståelse hvis talen faldt på at man ike godkendte udenlandske gymnasieforløb, eksempelvis fordi man ikke ville give køb på det almentdannende der ligger i vore undervisningskrav. Selvom det kan virke røvsygt at bruge tid på fag man ikke direkte har brug for i ens videre forløb, har den danske model imo nogle klare og vigtige fordele.

Men at begrænse bachelorer fra at tage uddannelse udenlands virker mærkeligt på mig, når det - efter hvad du skriver - er tilladt for kandidater. På uni-niveau er fagidiotien jo i forvejen vægtet højt, og jeg kan derfor ikke umiddelbart se hvad man skulle kunne miste ift en dansk uddannelse. Naturligvis især hvis det drejer sig om en uddannelse der ikke tilbydes i DK 😛

Årsagen skal velsagtens henføres til offipyk, som en gammel ven af mig kaldte den slags. Jeg håber at de får åbnet for muligheden. På alle andre områder anser man et udenlandsophold som en styrkelse af individdet, så hvorfor ikke også her?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Johnny d. 21-12-2009 22:53:14.

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
21-12-2009 22:58:26
Svar/Indlæg:
15982/637
Jeg skønner at grunden netop er fordi at det kun er en Ba. Som alle ved så giver en Ba. i DK dig ingen videre fordel andet end retten til at blive optaget i dagpengesystemet mv.
En udenlandsk Ba. vil derfor højst sandsynlig blive vægtet mindre da den principelt ikke er kompetence givende f.eks til forskning el. undervisningsmæssig brug.
Tja det er træls at sige det, men en Ba. kan man skutte bruge til meget i DK, derfor lægges den stærkt op til et kandidat forløb.

Pvt.P.Nutz

Elitebruger
Tilføjet:
21-12-2009 23:20:54
Svar/Indlæg:
5224/222
#4 Præcis, min uddannelse blev ikke engang tilbudt på BSc. niveau da jeg læste, den findes nu, men er lettere ubrugelig så vidt jeg ved. Master er det mest udbredte i DK i modsætning til mange andre lande, hvilket er klart når uddannelse koster så meget som den gør i DK :'-(

#0 Findes der master til den uddannelse?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Pvt.P.Nutz d. 21-12-2009 23:21:16.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2009 00:51:28
Svar/Indlæg:
20170/383
Jeg ved så meget at min bror fik Su da han tog en bachelor i noget musik for et par år, i london.

scheea2000

Superbruger
Tilføjet:
22-12-2009 09:08:09
Svar/Indlæg:
818/58
"samt vi bør SIKRE vores fremtid; bedst mulig uddannelse til dem som måtte ønske dette! "

Ganske enig - men hvis du vil læse en Ba. i selskabstømning eller studere den lokale dialekt i Kirgisistan, så kan jeg godt forstå den danske stat ikke vil betale 😛

- altså jeg undrer mig bare over at det så ikke er en uddannelse (eller tilsvarende) du kan tage i dk? 🙂

Det er ikke helt rigtig hvad folk skriver: den danske B.sc. kan du sagtens bruge som ingeniør eksempelvis (men selvfølgelig ikke som jurist eller tilsvarende), men den er intet værd i udlandet, hvorfor det måske giver meget mening hvis du ikke kan få din uddannelse betalt, da du måske også skal bruge din uddannelse i udlandet?

Hvis det er et stort økonomisk problem, hvorfor så ikke tage Master? 🙂

Gripen90

Senior Skribent
Tilføjet:
22-12-2009 09:24:56
Svar/Indlæg:
15982/637
#7: Det er også en af de få Ba.'er der er "videre kvalifikationsgivende"- hovedparten af alle andre Ba. og 99% af alle humanistiske B.a'er giver absolut intet.

scheea2000

Superbruger
Tilføjet:
22-12-2009 10:07:13
Svar/Indlæg:
818/58
99% af humanistiske Masters giver da heller ikke noget 😛

M.Beier-old

Superbruger
Tilføjet:
22-12-2009 12:28:38
Svar/Indlæg:
1189/118
I mit tilfælde er det electrical engineer, som i Danmark, i henhold til fagene, intet har med elektronik ingeniør afgøre.... (DTU, IT uni, ingeniør skolerne)

NTU er verdenskendt for at være målrettet arbejdsmarkedet.. :) Er de to andre jeg har omtalt i mailen ligeledes.
- Jeg har direkte spurgt ledende folk hos Gigabyte & DFI, om de ville have en nyklækket bachelor fra NTU, svaret var et klart ja...

I Danmark er vejen til dokumenteret viden om hardware; bachelor + kandidat + speciale, et længere forløb...
Jeg har konsulteret med en række af verdens førrende IT producenter vedr. min problemstilling, og er deraf kommet frem til hvilke kompetencer som efterspørges...

- Eksempel; Jeg TROR på en BS.c KAN være kompetence givende for f.eks. IBM's Almaden research facility, Intels labs, og andre af de store spændende steder....

---------

Men selv i tilfælde af det IKKE gav noget, så vil det ikke desto mindre ikke kunne redegøres for hvorfor man IKKE betaler udenrigs, ren økonomisk.... Loftet er sat til; MAX hvad det koster i DK.... Dvs. man kan aldrig komme over, og sagtens komme under, mht. udgift...

Jesper

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2009 12:44:39
Svar/Indlæg:
2072/117
Uddannelse er et tilbud fra staten, ikke noget du har krav på, hvis du ikke er tilfreds med udbuddet må du enten selv betale eller finde noget andet.

Jeg får tilbudt at tage et semester af min Bachelor på et næsten frit valg af universiteter i hele verden, kun mit gennemsnit der sætter begrænsningen, og jeg modtager stadig SU i perioden.

M.Beier-old

Superbruger
Tilføjet:
22-12-2009 12:57:22
Svar/Indlæg:
1189/118
Erasmus... :)
Jeg vil tage mit ½ års praktik samt ½ år (semester) andet steds, for at få input fra de bedste steder verden over...

Jeg vil PRØVE at få praktik ved Intel i Dresden, Tyskland.... Jeg vil tage et semester på NTU..... De resterende 2½ år på BME... Det føler jeg vil give mig den bedste uddannelse muligt på 3½ år :)

Erasmus fungerer således at universiteter udveksler studerende... Derved skal Erasmus projektet ikke bokse med "tution fee", som man skal udenom Erasmus....

AT FÅ SU afhænger UDELUKKENDE om universitetet er godkendt af; Undervisningsministeriet, de resterende danske universiteter, og to andre instanser, er 4 lister på su styrrelsens hjemmeside.
- I min situation kan jeg få; 1) SU..... 2) Dispensation grundet mit eksempel..... Jeg håber blot på lovændring vil ske, så andre ikke skal have samme slåskamp, det bevirker man skal afsætte et helt semester til at kæmpe sin sag...

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
22-12-2009 14:40:11
Svar/Indlæg:
5474/39
Tror i bund og grund den danske stat ikkr vil givr prnge til det, Årsagen må næsten være fordi de skal spare. Da der er begrænset med penge de har gøre godt med.

Der er jo gæld, DDR huset, Hjælpe pakker til de gamlende banker... Til sidst deres Fermer bro, som i mine øjne er latterlig... Det er nok bare mig, alle andre syntes det er fin idee med en Dansk betalt bro til Tyskland. Tyskerne vil jo ikke give en krone,... 🤡

det positive er så staten godt kan give de hånd øre det koster til motervej ned til havnen i Esbjerg...

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Shadowhunter d. 22-12-2009 14:43:41.

M.Beier-old

Superbruger
Tilføjet:
22-12-2009 14:50:36
Svar/Indlæg:
1189/118
Men der sparres jo ved det, da det vil være billigere end tilsvarende i Danmark, i majoriteten af tilfælde.

mazlink

Elitebruger
Tilføjet:
23-12-2009 23:36:12
Svar/Indlæg:
743/13
#0/10
Det er denne uddannelse vi taler om ? http://www3.ntu.edu.sg/eee/aca... ?
I så fald, vil jeg mene at du er ca. lige så godt stillet med DTU's svar: http://www.dtu.dk/Uddannelse/D...
http://shb.dtu.dk/default.aspx...
http://www.elektro.dtu.dk/udda...

Desuden kan du på DTU få specialkurser (det er underviserne på Elektro ret glade for) eller du kan tage nogle af de allerede udbudte. DTU's elektro uddannelse bygger på CDIO konceptet som også bruges på bl.a. MIT. Det er desuden også muligt at tage kurser på andre institutter på DTU, bl.a. DTU Space og DTU IMM.

Og så kan du jo få et halvt år i udlandet, måske på NTU, og et halvt år i praktik, f.eks. hos Intel...

Jeg kan ikke se, hvorfor DTU ikke dur.

*edit* Desuden har DTU renrum, hvor de leger med chipdesign (Dan chip) *edit*

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af mazlink d. 23-12-2009 23:38:04.

M.Beier-old

Superbruger
Tilføjet:
24-12-2009 15:37:50
Svar/Indlæg:
1189/118
Det var den ved DTU som var mest aktuel, ingen tvivl om det, sågar den i DK... Jeg var mest fristet til den og var det lavstrøm eller lavspænding.... Snakkede med en vejleder om det....

Desværre viste det sig at mere eller mindre halvdelen af fagene var ubruglige for mig... Jeg vil tilkæmpe mig maximal expertise.... Mener der lige netop på elektro var minimum et år med database, noget jeg absolut ikke skal bruge til noget som helst....
Sidder ikke lige ved computeren hvor jeg har sammenligningen, men det er den faglige komposition som er afgørende....
Men selve mit tilfælde er vel min personlige sag, det er mere konceptet i hvorfor pokker man ikke skulle kunne bachelor / diplom udenrigs, når det maximalt kan blive ligeså dyrt som herhjemme, synes ikke man kan redegøre fornuftigt for at ville begrænse studerendes muligheder...

mazlink

Elitebruger
Tilføjet:
24-12-2009 17:26:46
Svar/Indlæg:
743/13
Læs mine links. Der er intet omkring databaser, det må være en uoplyst vejleder du har talt med, eller en der har talt omkring IT-Diplom, der er lidt programmering, C og C++. De andre fag er ca. det samme som på NTU (jeg læste deres overfladiske beskrivelse), og det er altså basisfag, som giver dig din grundviden inden for elektronik, så ubrugelige.. det tror jeg ikke.

Jeg er rimelig sikker på at hvis du spørger flere, så vil de sige at fagkombinationerne, som de er nævnt på NTU og DTU's sider, er meget ens. Og derfor minder uddannelserne om hinanden. Så kan DTU lige så godt få pengene til undervisning (og forskerlønninger) som et udenlandsk universitet. Det er nok mest hvor pengene lander i sidste ende de er interesseret i ;) Så det er ikke prisen, men hvor pengene gør mest gavn, på DTU, eller på NTU...

M.Beier-old

Superbruger
Tilføjet:
24-12-2009 17:30:01
Svar/Indlæg:
1189/118
Jeg vil da lige tage en snak med dem igen i det nye år :) For ja, det sker ofte at med studievalg rammer man ind i mange som ikke aner en kæft om det...

Det er pt. BME der frister mig mest, igen personligt valg :)

unnamet

Passiv Hwt crew
Tilføjet:
24-12-2009 19:10:24
Svar/Indlæg:
5258/240
BME? Hvad er det?