IT Branchen mangler arbejdskraft

Diverse d.  24. december. 2009, skrevet af Shutdown
Vist: 683 gange.

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
24-12-2009 10:25:37
Svar/Indlæg:
8947/160
Det er ikke kun i Danmark, men hele Europa. Så se at komme igang med udd. Jer der er unge.. 😉 http://www.dr.dk/Nyheder/Penge...
o0-jacob-0o

Superbruger
Tilføjet:
24-12-2009 10:44:39
Svar/Indlæg:
449/31
jeg overvejer kraftigt slev at gå i IT-branchen, men ved ikke om som hvad? 😳

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
24-12-2009 11:47:30
Svar/Indlæg:
4033/364
It er mange ting og artiklens overskrift er lange uddannelser og i teksten snakker de om outsourcing af opgaver , men det er typisk programmering (i min verden kort til mellemlang). Tror behovet er nogen som kan oversætte forretningsstrategi og processor til at man kan få fordele ved at bruge it.

NKristensen

Overclocker
Tilføjet:
24-12-2009 13:07:19
Svar/Indlæg:
45/0
Hvis der mangler folk, hvordan kan det så være, at det er så svært at finde en praktikplads? (det er faktisk det der afskrækker folk i at tage en uddannelse der er IT relateret)

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NKristensen d. 24-12-2009 13:11:14.

KlapHat

Superbruger
Tilføjet:
24-12-2009 14:18:07
Svar/Indlæg:
212/109
Det er svært at finde praktik plads hvis du har en teknisk skole kort it uddannelse, uden krav om studentereksamen eller andet fagligt ekstra..

Jeg selv skal læse til Civil Ingeniøre i Elektronik og IT med Datalogi som studieretning.. Håber at det bliver godt, for det tager da en del tid (: Det er de uddannelser de søger.. Men det kræver så også sammenlagt 8-9 års studie hvis alt går vel.. Jeg har så færdiggjort de første tre på HTX (:

Sdammads

Superbruger
Tilføjet:
24-12-2009 14:50:39
Svar/Indlæg:
1037/59
Lige nu går jeg på mit første år på HTX i Hillerød.

Min linje er IT/Kommunikation A, design B og psykologi C. Regner med at læse til datamatiker på DTU efter HTX. Jeg har så valgt erhversøkonomi C, som valgfag, af personlig interesse. 🙂

Har dog lidt svært ved at finde ud af hvad jeg præcist vil lave, men det er vel også normalt.

Tænker lidt på IT konsulent, systemadminstrator, altså kort sagt, en form for IT ansvarling eller rådgiver. 🙂

Jeg tager selvfølgelig en mellemlang uddannelse efter datamatiker, afhængig af mit valg, og hvis det går helt galt, så har jeg min datamatiker uddannelse, som jeg så kan bruge til at hoppe på noget mere tungt.

For mig at se, er det kun positivt at IT branchen mangler arbejdskraft, men som sagt bliver outsourcing desværre nemmere og nemmere. 😉

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Sdammads d. 24-12-2009 14:52:04.

mazlink

Elitebruger
Tilføjet:
25-12-2009 01:43:12
Svar/Indlæg:
743/13
#5 Nu er det ikke for at træde på nogen eller tale grimt om folk, men datamatikeren er en så vidt jeg ved en programmør uddannelse, hvor de opgaver er ved at blive outsourcet fra Danmark. Hvis det virkelig skal rykke er det en ingeniør uddannelse på DTU eller en anden højere uddannelse du skal tage. Og så vil jeg da anbefale dig noget mere matematik, da det er nødvendigt i ingeniørfaget. Ellers skal du overveje at kigge på datafagtekniker, som er en mere praktisk (system administrator agtig) uddannelse.

P.S. DTU uddanner ikke datamatikere ;)

KlapHat

Superbruger
Tilføjet:
25-12-2009 13:19:10
Svar/Indlæg:
212/109
Mazlink jeg er helt enig med dig (:

Vi har ikke noget at bruge flere it-konsulenter og IT-supportere til, men nærmere folk der har viljen til at få en seriøs IT Uddannelse (:

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
25-12-2009 14:20:59
Svar/Indlæg:
4033/364
#7 ved godt at itkonsulent er en bred betegnelse , men vil nok ikke betegne dem som lavt uddannet (dem jeg pt sidder i projekter med er alle med lange uddannelser og kun 1 har en itrelateret uddannelse, der er faktisk en der har en kandidatgrad i biokemi). Vil også mene at der i nogen grad vil være behov ens sUpportere og programmører i dk , men de vil komme under pres da outsourcing er blevet nemmere. Der vil omvendt blive brug for dem som kan oversætte mellem virksomheden og udviklere.

Sdammads

Superbruger
Tilføjet:
25-12-2009 17:33:29
Svar/Indlæg:
1037/59
Der ser man bare. Tak for det. 🙂

Desværre er matematik ikke lige min aller stærkeste side, men hvis det er det der skal til, så kan det godt være at jeg bliver nød til at arbejde endnu hårdere med det.

Jeg har også haft en lille drøm om at blive it ingeniør - eller arkitekt, men tror det kommer til at kræve en del. Vil lige tale lidt med min studievejleder.

Laver lige lidt mere research på det, og så vender jeg muligvis tilbage. 🙂

EDIT:
Tror jeg dropper erhversøkonomi, og så napper jeg lige Mat A.
Så lidt på den her uddannelse:
http://www.ug.dk/uddannelser/p...

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Sdammads d. 25-12-2009 17:40:42.

mazlink

Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2009 14:03:38
Svar/Indlæg:
743/13
Jeg ved DTU har studiemesse d. 4 marts kl. 12 - 18, hvor man kan komme og høre om uddannelserne. Det er måske værd at overveje, også for at se hvilke muligheder der er ;)

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
26-12-2009 19:15:25
Svar/Indlæg:
4033/364

man behøver ikke nødvendigvis have matematik for at få en IT uddannelse..

Sdammads

Superbruger
Tilføjet:
26-12-2009 20:49:10
Svar/Indlæg:
1037/59
Tak for tippet. 🙂

Der er bare mange flere muligheder for uddannelse, hvis man har Mat A. 🙂

@ngler

Redaktør
Tilføjet:
27-12-2009 10:14:29
Svar/Indlæg:
4033/364
Det kommer også an på hvad man vil og det er også dumt ikke at tænke bredt så man ikke får lukket nogle muligheder (jeg ville skifte fra at uddanne mig til revisor til ingeniør , men jeg manglede en del fag så for at få it med valgte jeg cand.merc.dat med speciale i eLearning. Har omvendt ikke arbejdet med det siden. Kort sagt lad dine muligheder stå åbne og hvad du kommer til at arbejde med behøver ikke at have noget med din uddannelse at gøre (læge bliver du nok ikke uden uddannelse)

SneakyFox

Superbruger
Tilføjet:
27-12-2009 17:43:41
Svar/Indlæg:
27/11
Hey,

her er lift af min erfaring på området. Jeg er uddannet datamatiker fra 99. Jeg har arbejdet som udvikler lige siden. Det jeg tror der kommer til at mangle den næste tid er, folk der har forstand på udvikling og som er gode til at kommunikere med udviklere i de lande der outsources til. Det er lande som Indien, Fillippinerne, Ukraine, Pakistan osv...
Det betyder at man skal kunne gøre sig klart forståelig på engelsk, både i skrift og tale. Samtidig skal man kunne forstå engelsk med kraftig dialekt. Programmørerne i de lande der outsources til er dygtige men skal ofte have en meget klar og præcis specifikation af det de skal lave.
Kan du ovenstående, så kan du sagtens få et godt job i IT branchen.