Snydt på ebay/paypal

Diverse d.  24. december. 2009, skrevet af sortiarius
Vist: 2220 gange.

sortiarius

Superbruger
Tilføjet:
24-12-2009 18:11:07
Svar/Indlæg:
353/59
Her op til jul er jeg så heldig at være blevet snydt på ebay for første gang.

Købte d. 16. december for 4500kr en brugt Intel Core i7 975EE CPU af en sælger fra england. Sælgeren havde 99%+ positiv feedback på over 100 handler, og betalingen foregik via paypal (med buyers protection) så følte mig forholdsvis sikker.

Imidlertid har sælgeren i stedet for CPU'en valgt at sende mig et postkort. Ved nærmere granskning viser det sig at sælger ikke har solgt noget et par måneder, og at han den 16. december pludselig har sat +20 ting til salg, herunder nye iphones, Geforce 295 kort og 975EE CPU'er.

Af disse er der nu kommet feedback fra 8 andre købere (fra england) der ligesom mig modtog et postkort i stedet for varen.

Efter at have undersøgt tingene nærmere viser det sig samtidig at brugeren (der er fra UK) har en tysk email adresse. Så jeg antager at det der er sket er at hans konto er blevet hacked (fx en trojan der opfanger ebay password) og at denne hacker har ændret password/e-mail/kontooplysninger på paypal for at score nogle hurtige penge. Dette antager jeg på baggrund af hans tidligere positive feedback.

Anyways nu hvor jeg er begyndt at nærundersøge paypals "buyers protection" begynder jeg at blive lidt usikker på hvor godt jeg egentlig står.

På paypal/ebay er der masser af overskrifter der skriver man er 100% sikker som køber hvis man ikke modtager sin vare, men nærlæser man buyers protection kan man bl.a. erfare at det at få overført penge tilbage som køber er betinget af at der er penge på sælgers konto. Hvis mine antagelser er korrekt så er de penge rippet hvorfor jeg ikke nødvendigvis kan få "reimbursement".

Samtidig læser jeg en dom fra østre landret på forbrug.dk der beskriver at en gut der har købt virtuelle penge i et spil (EVE online) for +100.000kr ikke kan få sine penge tilbage trods han har betalt med paypal via hans kreditkort. Moralen synes at være at paypal ved at levere virtuelle penge ("paypal-konto-penge") har overholdt deres del af aftalen. Dog er køb af virtuelle ydelser imod paypals betingelser modsat mit køb.

Anyways, for at skære ind til benet. Er der nogen der har erfaring med som købere at blive snydt på ebay fordi de ikke modtager en vare? Og om hvor godt (eller skidt) paypals "buyers protection" egentlig fungerer?

Troede faktisk jeg var ganske sikker hvis jeg brugte et VISA kort igennem en sælger på ebay der tilbyder buyers protection fra paypal, men nu er jeg pludselig kommet i tvivl.
M.Beier-old

Superbruger
Tilføjet:
24-12-2009 18:27:08
Svar/Indlæg:
1189/118
Fuck det er surt :(
Kontakt ebay, de bør kunne hjælpe dig

JensK

Superbruger
Tilføjet:
24-12-2009 21:28:48
Svar/Indlæg:
452/80
Hvis du har betalt med Paypal, så kan de trække pengende tilbage for dig. Ebay kan ikke gøre noget så vidt jeg husker, men Paypal kan godt trække pengende tilbage. Købte en gang et kamera for 8000kr, som jeg aldrig fik - der fik jeg pengende tilbage

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af JensK d. 24-12-2009 21:29:08.

Rasmus66

Elitebruger
Tilføjet:
24-12-2009 22:26:44
Svar/Indlæg:
8762/174
Har du betalt med visa?

Der ern forsikring på paypal på op til 500 pund hvis jeg ikke husker helt forkert.

Men hvis du har brugt dit visa kort til at betale med så kan du jo annullerer overførslen

sortiarius

Superbruger
Tilføjet:
25-12-2009 00:30:31
Svar/Indlæg:
353/59
Paypal dækker ikke nødvendigvis hvis sælger ikke har dækning på hans konto, det står i deres betingelser.

Og en dom fra landsretten afsagt i januar 2008 har angiveligt dømt at man ved køb af e-penge (med brug af paypal som betalingsformidler) ikke har rettigheden til at få penge tilbage fordi en sælger (tredjepart) ikke overholder hans del af aftalen, da paypal ved at mediere kontakten har opfyldt deres del af aftalen. Dommen kan læses her:

http://www.net-tjek.dk/?SC_ite... #

Men angiveligt er der kommet ændringer i loven om brug af betalingsinstrumenter der er blevet ratificeret pr. 1. november 2009, er ved at undersøge om jeg kan bruge det til noget 😩

Escycos

Superbruger
Tilføjet:
25-12-2009 01:43:02
Svar/Indlæg:
420/77
Det er da godt nok tough luck mand... Håber sku du får pengene tilbage, eller i det mindste de fleste af dem. Tror ikke så meget det er pga visa man kan få pengene tilbage, med mindre det er en almindelig handel over nettet, som f.eks igennem en netbutik. Så jeg tror nærmere det er igennem Paypal du skal ha dem tilbage, men du må da prøve at kontakte din bank/visa, og så Paypal. De må jo ku hjælpe, for ellers bruger man jo ikke Paypal mere...

4allan

Overclocker
Tilføjet:
25-12-2009 07:24:13
Svar/Indlæg:
4/0
Jeg er selv for nylig i 3 tilfælde blevet snydt på eBay. Det handlede om en person fra Tyrkiet, der havde oprettet 3 forskellige konti og som i dit tilfælde sente 'fake' varer.
-------------------

Du skal gå til deres 'Resolution Center', der ligger under 'Help' når du er logget ind på din konto. Klik på 'resolve a problem' os så simpelthen klikke dig frem indtil du til sidst kan skrive en kort forklaring på, hvad sagen drejer sig om (helst på engelsk).

De vil så kontakte sælger og forsøge at få en forklaring af ham. Hvis han er en plattenslager, vil han sandsynligvis ikke svare og du har vundet sagen.

Skulle han mod forventning svare, vil hans forklaring blive sammenlignet med din. Han vil blive afkrævet dokumentation på, om varen er afsendt (T&T nummer eller lignende).

Denne dokumentation vil han sikkert ikke kunne fremlægge, og du vil sandsynligvis også i dette tilfælde vinde sagen.

I mit tilfælde tog det ca. 3-4 uger inden jeg havde mine penge tilbage på kontoen, selv om personen i mellemtiden havde lukket sine konti.

Alle de oplysninger, jeg har skrevet om sagsgangen, fik jeg af en medarbejder på eBay, som jeg kontaktede på mail. Vil du vide mere, så skriv til dem. De er hurtige og yderst samarbejdsvillige.

Håber sagen får en hurtig afslutning til dig. Og trods alt God Jul.

sortiarius

Superbruger
Tilføjet:
25-12-2009 09:16:47
Svar/Indlæg:
353/59
lyder super, har allerede oprettet en sag hos paypal, så må vi bare håbe de er så professionelle som i dit tilfælde.... umiddelbart virker de også super professionelle på overfladen, men hvis man googler paypal og fraud så kan man sgu hurtig få bange anelser når man ser antallet af folk der brokker sig.

jeg er jo nok også bare typen der godt kan lide at dobbeltgardere sig (hvad angår at evt. få pengene tilbage fra banken hvis paypal nu ikke vil), men det første jeg gjorde var naturligvis at oprette en "dispute" hos paypal som vejledningerne foreskriver. Det undrede mig dog en smule at min dispute øjeblikkeligt blev ophøjet til et claim, da man som jeg forstår systemet først skal forsøge at løse tvisten med sælger før man ophøjer til claim, men det havde man altså ikke mulighed for her.

mikam

Superbruger
Tilføjet:
25-12-2009 10:30:10
Svar/Indlæg:
873/25
Jeg har også brugt Resolution Center et par gange ifb nogle fupmagere, og begge gange har jeg fået pengene retur af ebay nogle uger efter.

UGP

Superbruger
Tilføjet:
25-12-2009 13:27:42
Svar/Indlæg:
301/42
Jeg købte et gfx over ebay via paypal af en person som du også brugte med massere af god feedback, men så gik der et par dage og så var der mange klager.

Nu er det et stykke tid siden, men jeg gav lidt over 1000kr og paypal kunne max gi mig 200dollars eller ca. 1000kr på det tidspunkt, og kunne ikke få mere ud. Nu har jeg ik lige læst hvad andre har skrevet, men er bange for at der er et loft og det ihvertfald ikke dækker de 4.5k kr.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af UGP d. 25-12-2009 13:28:27.

sko

Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2009 09:16:45
Svar/Indlæg:
1954/464
# 0
kan du huske hvad han hed?

har nemlig flere gange søgt på nogle cpu på ebay, og har flere gange stødt på en som sælger nogle, men hvor de mange gange shippees fra USA

der er f.eks. en som hedder structure4advantage

er det ham?

sortiarius

Superbruger
Tilføjet:
26-12-2009 10:13:00
Svar/Indlæg:
353/59
han hedde prime_productz ... men trods det lidt spooky navn (måske ikke lige en jeg ville handle med på dba.dk) havde han en perfect record indtil d. 16. december med +50 handler med positiv feedback .... så tror som sagt han er blevet hacked.

anyways ved hvad du mener, har også haft købt en CPU fra en gut fra tyskland, der uden at skrive noget sendte sit skidt fra USA, hvilket kostede moms + (told) + punktafgift hvilket er ret dyrt for en EE cpu ... der står man også dårligt i forhold til at få pengene tilbage da man reelt har fået givne produkt.

Just

Elitebruger
Tilføjet:
27-12-2009 18:22:39
Svar/Indlæg:
576/64
Skriv endelig når du får svar fra ebay eller paypal.

sortiarius

Superbruger
Tilføjet:
04-01-2010 18:07:29
Svar/Indlæg:
353/59
Tænkte jeg lige ville give en lille update på sagen:

Sælger har ikke svaret på paypals frist i forbindelse med "disputter" hvorfor sagen automatisk bliver afgjort i min (og de andre der er blevet snydt) favør.

Imidlertid har jeg fået en mail fra paypal hvor de skriver at jeg ikke får det fulde beløb da der simpelthen ikke er penge nok på sælgers konto. Normalt ville jeg klage over dette igennem banken jf. hele diskussionen om charge-back og den nye lovgivning der trådte i kraft pr. november 2009 men da det drejer sig om lidt under 200kr jeg ikke får tilbage så har jeg valgt at det ikke er balladen værd.

Men denne tråd er måske god som en lille påmindelse på at man ikke er sikker bare fordi man køber igennem paypal og bruger VISA kort.