Hvordan man laver det hurtigste system

Software d.  25. december. 2009, skrevet af Karste1n
Vist: 968 gange.

Karste1n

Overclocker
Tilføjet:
25-12-2009 17:23:59
Svar/Indlæg:
74/13
Jeg er blevet meget interesseret i at gøre min pc mere responsiv og glidende kørende, også med en masse kørende programmer. En ting er at holde styresystemet ren og bruge oprydningsprogrammer, fjerne unødvendige ramslugende programmer osv, men denne tråd tænkte jeg, skulle beskæftige sig mere med hardware.

Jeg har undersøgt emnet en smule, men jeg har ikke kunnet finde en konkret artikel der beskæftiger sig med alle de ting (hardware som software) der sløver/forstærker pc'ens hastighed.

Harddisken er i high-end pc'er den største flaskehals, har jeg læst. Jeg overvejer nu at køre RAID for at opnå bedre responstid i windows. Mange ved faktisk ikke at harddisken er så vigtig, derfor er RAID heller ikke så udbredt blandt "normale mennesker" :P

Men kan nogle kloge hoveder bidrage til debatten og fortælle hvad der tilsammen kan udgøre den hurtigst kørende computer? Jeg tænker primært på styresystemet og filhåndtering.

Zolba

Overclocker
Tilføjet:
25-12-2009 17:37:37
Svar/Indlæg:
235/50

Det er helt korrekt at harddisken i lang tid, har været flaskehalsen i high-end computere. Heldigvis er SSD'erne jo ved at vinde frem, og de kører stærkt 🙂
Dog skal det jo bemærkes at prisen per GB, stadig er meget høj for SSD'er, men hvis ydelsen er det eneste der betyder noget, skal man have en SSD. Jeg anbefaler Intel's X25 G2.

MVH.

Zolba

Karste1n

Overclocker
Tilføjet:
25-12-2009 18:34:40
Svar/Indlæg:
74/13
Jeg vil prøve mig med de traditionelle harddiske, og se hvor stor en forskel jeg på opnå med RAID konfiguration. Mange tests viser jo at det giver en stor fordel, samt hvis man vælger den rigtige RAID indstilling, kan få automatisk sikkerhed for ens data. Det er sku smart.

RAID 5 skulle være blevet en rigtig god mulighed, da moderne processorer sagtens kan trække det ekstra læs de sættes til. Men går det ud over game performance?

Zolba

Overclocker
Tilføjet:
25-12-2009 18:45:33
Svar/Indlæg:
235/50

Hvad jeg ved er, at harddisken har meget lidt indflydelse på in-game performance, så det vil jeg ikke tro.

Just

Elitebruger
Tilføjet:
25-12-2009 19:01:18
Svar/Indlæg:
576/64
RAID vil ikke give dig bedre responstid hvis du med responstid mener søgetid. Hverken RAID5 eller 0.

Det vil en SSD dog, også i en den grad.

Hvis du med responstid blot mener et mere responsivt system, så vil RAID med alm. mekaniske diske meget sjældent komme blot tæt på det ydelsesboost en enkelt high-performance SSD, som #1 linker til, er god for.

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Just d. 25-12-2009 19:03:03.

slaske6

Elitebruger
Tilføjet:
25-12-2009 19:16:51
Svar/Indlæg:
1571/39
hmmmmm hva er det der gør Intel® X25-M SSD 80GB bedre end eksempel Corsair SSD Performance P64 2,5" 64GB
spørger fordi jeg er lidt noobi på SSD lager diske 😉

Just

Elitebruger
Tilføjet:
25-12-2009 19:36:57
Svar/Indlæg:
576/64
Flere ting, men måske mest af alt diskens controller. Corsairdisken benytter en Samsung controller. De har hver deres styrker, men tag og læs Anandtechs SSD-artikler, de giver et udmærket indblik.

Karste1n

Overclocker
Tilføjet:
25-12-2009 20:37:55
Svar/Indlæg:
74/13
Så vil jeg da holde lidt øje med priserne på SSD, lige nu er de alt for dyre synes jeg. Nogle der har leget lidt med RAID og kan bekræfte boost i kopiering af filer og færre tunge brummende tænkepauser på pc'en?

Just

Elitebruger
Tilføjet:
25-12-2009 21:43:57
Svar/Indlæg:
576/64
Jeg har haft 2, 3 og 4 Raptors (på 150GB) i RAID0, og jo, det kan mærkes. Lidt hurtigere opstartstid, spil loader hurtigere, programmer starter hurtigere. Installationstiderne bliver også nedbragt væsentligt.

Kopiering af filer, tjah. Det er jo tit til/fra en stor lagerdisk hvis hastighed kommer til at sætte grænsen for hvor hurtig overførelsen bliver.

Det væsentligste boost var da jeg gik fra en alm. 7200RPM disk til en enkelt 10.000. Dernæst da jeg gik fra 1 til 2. De næste to diske en del mindre.

Brummende tænkepauser er der lige mange af, de varer bare lidt kortere tid. Til gengæld larmer det tilsvarende mere i den kortere tid da der er flere diske om at støje.

TBT

Superbruger
Tilføjet:
25-12-2009 22:04:13
Svar/Indlæg:
422/14

Det passer ikke, de bruger samsung MLC NAND til lager, men en Indilinx Barefoot controller ;)

Ihverfald i exrtrme serien som jeg kører på.

Den har en Maximum sequential read speed up to 220MB/s hvilket i flere test viser sig faktisk at ligge højere, mens gennemsnittet ligger på 215MB/s

Skrivning er som maks opgivet til 175MB/s men i praksis viser tests nærmere 165MB/s

X25M er gammel vin, og snart har alle fabrikanter overhalet hastighedsmæssigt på de fleste områder.

Men ellers bør han som du også skriver læse lidt om emnet inden han begiver sig ud for at købe, men Corsair Extreme serien er ikke at foragte, prisen taget i betragtning!

Zolba

Overclocker
Tilføjet:
25-12-2009 23:28:44
Svar/Indlæg:
235/50

Controllerne osv. ved jeg intet om. Men Intel X25M G2, som vi snakker om, kan sagtens ramme 260MB/s i read og har max. på 270 🙂
Corsair! Dæk! 😛

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Zolba d. 25-12-2009 23:29:17.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
25-12-2009 23:38:26
Svar/Indlæg:
23132/740
Bare min ydmyge mening: http://bash.org/?881704

RAID er ikke for alm. mennesker, med mindre de enormt gerne vil have datasikkerheden, men så fald er der mere fornuft i eks. en ekstern harddisk der ikke kører 24/7.

Det hurtigste system er enormt subjektivt og nært forbundet med hvad man bruger sin computer til. De færreste herinde ville nok betragte en Mac Pro som "det hurtigste", da den ikke er designet til deres behov, som enhver anden workstation. Det samme gælder laptops osv.

Min holdning er den, at det der sløver mest, er ham der sidder ved tasterne. Dvs. ham der navigerer rundt, installerer alt muligt tredjepartslortesoftware, hvoraf noget af det påstår at kunne "optimere ydeevne". Fis!

Der findes ikke et eneste stykke software man kan installere på en given computer, som ikke stjæler ressourcer = sløver. Resten er ren placébo og skal høre op nu.

Den hurtigste computer er den der har en clean installation og ikke bliver fyldt med alt muligt bras. Dvs. ikke noget med at hente demoer, køre antivirus, spybots, torrentklienter osv.

Den hurtigste computer, er den der aldrig bliver brugt. Ej, nu pjatter jeg bare.

Der er et væld af muligheder for at optimere. SSD er et lang stykke ad vejen, men dertil hører også en god mængde RAM og en god CPU. Grafikken afhænger, som altid, af brugeren. Ligesom så meget andet.

Konklusion: Det hurtigste system, er det man ikke fylder med alt muligt bras. På samme måde som din bil du holder ryddelig, støvsuget, fin og ren.

Bilen kører jo ikke hurtigere af at have støvsuger og vaskehal i baggagerummet samt en kabin fyldt med tomme flasker, spande med sæbevand, polish og to-do post-its, vel?

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af NoNig d. 25-12-2009 23:40:45.

Just

Elitebruger
Tilføjet:
25-12-2009 23:52:54
Svar/Indlæg:
576/64

Jo det passer.

Corsair P64, som der bliver spurgt ind til, benytter en Samsung controller.

Extreme-serien har ikke ikke 220MB/s angivet som max seq read, men 240MB/s. Seq read er opgivet til 170MB/s og ikke 175MB/s.

Jeg ved ikke om du henter din data fra K-Komputer, men når skriver at X25M er overhalet på de fleste områder, kunne man fristes til at tro det.

Just

Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2009 00:33:59
Svar/Indlæg:
576/64
#11, jeg kan se hvor du kommer fra. RAID1, som eksempel, versus ekstern hardisk. Her ville jeg også foretrække sidstnævnte. Men RAID1 plus ekstern backup, allerhelst til ekstern server (måske urealistisk for de fleste), det er min favorit. Og nej, det er ikke en løsning der er forbeholdt Pentagon.

RAID0 for alm. mennesker. Hmm. Det kommer nok lidt an på hvem det indbefatter.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2009 01:02:47
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #13

Med mindre vi snakker folk der arbejder med videoredigering - big time - ser jeg ikke fordele ved RAID, frem for eks. en systemdisk og en lager-/scratchdisk. Igen, det er bare min mening, ikke at det er den endegyldige sandhed. Se det hellere som min måde at sige følgende på: "Det er f*cking ligemeget. Du er ret godt stillet, uanset hvad."

Jeg har selv kørt med RAID i nogle år efterhånden, både i min PC, workstation og nu min NAS og argumentet har alle dage været lige dårligt, men jeg holder stædigt fast.

"I gamle dage", gav det lidt ekstra i respons eller feel som vi jo kalder det. Derefter gav det bare en masse luft, når man arbejdede med to forsk. diske, eller to individuelle RAID's, når der kørte en masse video igennem Premiere.

I dag er det som om at SSD har gjort op med det hele. Det eneste SSD'en mangler, er de der +120 GB kapaciteter der ikke koster det samme som en 120 GB Maxtor kostede, i sin tid (du ved, fra dengang harddiske af og til kom i både en IDE og en S-ATA variant).

Selvfølgelig er det forskelligt hvad folk går efter og hvordan man prioriterer. Sommetider, bare en gang imellem, burde vi nørder stoppe op og tænke: "Har jeg overhovedet lyst til en Ferrari, når nu jeg kun må køre maks. 130 km/t på motorvejen, og kun er i Tyskland 1 gang hver 4. år?"

Sådan er vi nørder jo indbygget. Den ene tur til Tyskland bliver det enestående argument for at købe Ferrarien, når nu mindre sagtens kunne have gjort det, og måske også givet overskud i økonomien til at forsøde tilværelsen andensteds.

Hvem ved? Købe en blomst til konen fra tid til anden. Så føles det jo sommetider som at køre i Ferrari på de tyske motorveje, uden man forlader soveværelset, stuen, køkkenet, bryggerset, forsamlingshuset eller telefonboksen nede ved havnen 😉

You get the point.

Just

Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2009 01:33:47
Svar/Indlæg:
576/64
Yep, I get the point.

Men den ene tur på die Autobahn med pilen på den anden side af 300km/t, eller den ene gang man er ved at sluge tungen fordi der står 1000 MB/s i sequential read, ja. Det er det hele værd. Så finder man nok en hund til en bukket blomster alligevel 🤣

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2009 02:27:27
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #15

Som sagt. Det er jo netop et spørgsmål om prioritet. Jeg sætter nok lidt mere pris på *irl* boner end en e-boner 😛

Men hey. Det er der jo nok en del der har til gode. Så mon ikke vi bare skal lade dem glædes over de 1 GB/s i sread og selv lade dem finde ud af at der findes et andet peak er der meget sjovere 😀

Just

Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2009 02:33:39
Svar/Indlæg:
576/64
Sagen er jo den Allan, at har man både cornflakes og havregryn i madskabet, så er der ingen grund til at prioritere. Så længe der er mælk nok. Det kan jo selvfølgelig blive et lille problem her i juledagene.

tatoo1956

Overclocker
Tilføjet:
26-12-2009 02:41:14
Svar/Indlæg:
1630/101
Og sådan blev vi alle klogere.. eller?? 😛

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2009 02:47:19
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #17

Du oversér pointen. Spiser du dobbelt-morgenmad, bliver du bare tyk og fed, og dine tænder falder ud.

Der er intet vundet ved at konsumere eller købe, mere end godt er. Man skal ramme måde og finde den rette balance her i livet. Ellers finder vi aldrig ud af hvem pokker der fandt på at genudsende Gøngehøvdingen så Tatoo1956 kom tilbage i Showbiz 😎

Vi lever i en syg Verden af overflod og julen er kun alletiders eksempel herpå. Vi har så meget, at det eneste der bekymrer os er om tingene forsvinder lige så let som de kom til os. Såsom downloadede film og hele menneskeheden generelt.

Hvorfor mon ellers katastrofefilm er så populære? Vi trives i anger og nød - så godt har vi det. Det er sygt, og jeg vil ikke finde mig i det længere.

Så nu vil jeg tage på en mission, rundt i landet, hvor jeg kommer og tæver folk til døde med en laks, hvis det viser sig at deres computer står og suger om natten eller de har det ledeste Core i7 og kun gamer Microsoft Chess i 3D.

Dolph er vand ved siden af.

Karste1n

Overclocker
Tilføjet:
26-12-2009 11:11:10
Svar/Indlæg:
74/13
Selv min mor og andre der er dårlige til computere lægger mærke til ventetid og sløvhed fra tid til anden. Det irreterer alle, så det undrer mig at man ikke snart kan eliminere de små downtimes (med min potente stationær, er jeg naturligvis derhenne af). Jeg gider ikke spytte urimelige penge efter en ny hdd, men kan godt se fordelen i RAID, derfor interesserer det mig.

Man skal da være noget af en dårlig multitasker, eller langsom foran pc'en for ikke selv at have stødt på situationer hvor manden er hurtigere end pc'en. Jeg forventer måske for meget?