-> #13
Med mindre vi snakker folk der arbejder med videoredigering - big time - ser jeg ikke fordele ved RAID, frem for eks. en systemdisk og en lager-/scratchdisk. Igen, det er bare min mening, ikke at det er den endegyldige sandhed. Se det hellere som min måde at sige følgende på: "Det er f*cking ligemeget. Du er ret godt stillet, uanset hvad."
Jeg har selv kørt med RAID i nogle år efterhånden, både i min PC, workstation og nu min NAS og argumentet har alle dage været lige dårligt, men jeg holder stædigt fast.
"I gamle dage", gav det lidt ekstra i respons eller feel som vi jo kalder det. Derefter gav det bare en masse luft, når man arbejdede med to forsk. diske, eller to individuelle RAID's, når der kørte en masse video igennem Premiere.
I dag er det som om at SSD har gjort op med det hele. Det eneste SSD'en mangler, er de der +120 GB kapaciteter der ikke koster det samme som en 120 GB Maxtor kostede, i sin tid (du ved, fra dengang harddiske af og til kom i både en IDE og en S-ATA variant).
Selvfølgelig er det forskelligt hvad folk går efter og hvordan man prioriterer. Sommetider, bare en gang imellem, burde vi nørder stoppe op og tænke: "Har jeg overhovedet lyst til en Ferrari, når nu jeg kun må køre maks. 130 km/t på motorvejen, og kun er i Tyskland 1 gang hver 4. år?"
Sådan er vi nørder jo indbygget. Den ene tur til Tyskland bliver det enestående argument for at købe Ferrarien, når nu mindre sagtens kunne have gjort det, og måske også givet overskud i økonomien til at forsøde tilværelsen andensteds.
Hvem ved? Købe en blomst til konen fra tid til anden. Så føles det jo sommetider som at køre i Ferrari på de tyske motorveje, uden man forlader soveværelset, stuen, køkkenet, bryggerset, forsamlingshuset eller telefonboksen nede ved havnen 😉
You get the point.