Internet over telefonstik, kabel-tv, fiber

Diverse d.  26. december. 2009, skrevet af Just
Vist: 3361 gange.

Just

Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2009 16:38:01
Svar/Indlæg:
576/64
Er der nogen der kan forklare den lange vej, fra udbyder til forbruger, for hver af disse leveringsmetoder? I detaljer gerne. 🤣
ErnstEmil

Overclocker
Tilføjet:
26-12-2009 18:05:13
Svar/Indlæg:
95/13
Jeg er ikke sikker på hvad du mener med, "den lange vej"

Hvad du skal vælge af de 3 mulige, afhænger for det 1. om du kan få leveret alle mulighederne, derefter om de kan levere din ønskede hastighed.

Alle 3. levere i dag rigtigt gode løsninger og hvis du ikke har brug få den 1/1 dl/ul der leveres af fiber, så kan du fint nøjes med ee af de andre.

Du skal dog være opmærksom på at hvis du får en fiber løsning, skal du trække kabler rundt til alle dine tv, og det skal være mindst cat5 netværkskabler.
du skal også have kabler til dine pcér hvis ikke du vælger trådløs.

Jeg selv vil hvis jeg skal have ny udbyder kigge på prisen samlet for produkterne og der ud fra vurderer om det er umagen værd, ikke at skifte til en anden, men at skulle trække kabler rundt i hele huset igen for at få fiber, hvor den eneste grund må være at få 1/1 forbindelse, hvad der ikke er mange der har en dyt brug for.

Jeg er selv kunde hos yousee både på tv og net, de kan levere en 50 Mb og der er ingen udgift til digitale signaler, dem få du leveret gratis, blot du har dvbc tuner.

Just

Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2009 18:27:19
Svar/Indlæg:
576/64
Med den lange vej mener jeg hvordan signalet rent teknisk og fysisk kommer frem og tilbage fra udbyderen.

Jeg spurgte fx Stofa om jeg kunne få deres 50Mbit/s og om hvor langt jeg lå fra centralen. Hertil var svaret at det kunne jeg godt, men at min spørgsmål om afstand fra centralen var ligegyldigt når vi talte StofaNet. Dette er jo i skærende kontrast til internet over telefonstikket, hvor afstanden fra centralen er lig med den maximale hastighed du kan opnå.

Den eneste grund til at afstanden skulle være ligegyldig, som jeg ser det, er vel at StofaNet (internet over kabel-tv) benytter sig af fiber frem til husstanden. Men hvad sker der så der? Bliver signalet konverteret så det kan fungere på husstandens kobber?

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2009 19:08:00
Svar/Indlæg:
4018/217
Ved fiber får du fiberen helt ind i dit hus uden at have led der forringer din forbindelse eller skaber en længere pingtid.
Fiber har en pingtid på under 5ms plus du får altid den hastighed du har betalt for og du kan have den samme ul som dl.

Ved yousee får du dit signal igennem antennekablet og sådan et kan bære flere hundrede megabit/sec med nuværende teknologi. Der er dog en pingtid på +10ms på grund af at der er en fejlkorrektions protokol. Ved brug af yousee er du rigtig tæt på fiberforbindelsen da denne tit ligger i den boligblok eller villavej du bor i/på.
Ved brug af yousee får du altid den hastighed du har betalt for og teknologien gør at du kan have den samme ul som dl, men yousee har valgt at holde igen med ul hastigheden.

En Adsl forbindelse giver dig internet igennem telefonstikket. Her er det meget tilfældigt hvor langt væk du er fra centralen og derfor er det meget tilfældigt hvor hurtig din forbindelse kan blive.
Der er gerne en pingtid på +15ms som nogen steder kan være helt op til 30ms. Du får ikke altid den hastighed du har fået lovet. Hvis du ligger under 2km fra en central og har gode støjforhold kan du få en 20/2mbit forbindelse hvilket er nok for de fleste. Grunden til den høje ping på en adsl forbindelse er at der ligesom hos yousee er en fejlkorrektions protokol der tjekker om de data der modtages er uden fejl og evt beder om dem igen før de sendes fra adsl modemet videre ud i dit lokale netværk.
Jeg har dog en 17/2 mbit adslforbindelse med 5-6ms pingtid fordi at fejlkorrektions protokolen er blevet deaktiveret på min forbindelse. For at det kan lade sig gøre skal signalstyrken kunne bære ens hastighed så man fuldkommen undgår fejl.

En Vdsl forbindelse har de samme negative sider som en adslforbindelse men kan give en langt højere hastighed og det er tit denne teknologi der bruges ved hastigheder på over 25mbit igennem telefonstikket.

3G giver dig en hastighed fra 1mbit til 10mbit, Her har du lige som adsl og vdsl (ved et kobberpar) en meget lavere ul hastighed end din dl. Din ul hastighed vil være imellem 100kbit - 2mbit. Pingtiden ved en 3G forbindelse er meget høj og ligger imellem 100ms til 350ms. Denne forbindelse kan ikke bruges til fx at spille computerspil.

4G kommer om et halvt til et helt år og skulle give dig en hastighed fra fem mbit til 25mbit med en pingtid som minder meget om en adslforbindelse, Det ventes at 4G vil presse prisen på både mobile opkoblinger og adslforbindelser i de næste par år.
4G vil have en bedre dækning end 3G da 4G kommer til at køre på både 2,5Ghz og 800-950mhz. 2,5Ghz vil blive brugt inde i byerne hvor der er mange brugere og 800-950mhz vil komme til at blive brugt på landet fordi at den lavere frekvens gør at en mast kan dække et meget større arial og signalet bedre kan trænge igennem husmure og træer.

Svaret blev redigeret 4 gange, sidst af E2X d. 26-12-2009 19:21:36.

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
26-12-2009 19:17:10
Svar/Indlæg:
4018/217
Så hvis jeg var dig ville jeg sætte fiber som første valg, yousee som andet valg og adsl som tredje valg. Dog kan adsl blive dit andet valg hvis du bor under 1km fra en central og det bliver billigere end yousee.

Just

Elitebruger
Tilføjet:
27-12-2009 01:05:27
Svar/Indlæg:
576/64
Tak for svaret E2X

Yousee og Stofa bredbånd, fungerer det på nøjagtigt samme måde? Benytter de ikke fiber ud til boligblokken/nærområdet? Ellers burde afstanden til "centralen" vel spille en lige så stor rolle som ved ADSL/VDSL?

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
27-12-2009 18:58:09
Svar/Indlæg:
4018/217
Var så lidt 😉

Så vidt jeg ved skulle det fungere på samme måde. Har dog aldrig selv prøvet stofa.

Hvis stofa fungere på samme måde som yousee skulle der ingen problemer være med afstand. Maks hastigheden ved brug af antenne/Coaxial kabler er meget højere end både adsl og vdsl så du bør ikke frygte at du ikke får den hastighed du betaler for. Dog kender jeg ikke stofa´s udstyr og om der er indbygget router i deres kabelmodem. Fx yousee har ikke en router indbygget hvilket er top nice for så kan man bare sætte sin egen til uden problemer.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af E2X d. 27-12-2009 19:02:09.