Hvis du vil køre RAID5 kunne jeg forestille mig at en dedikeret hardware controller var sagen, jeg ved ikke om Atom'en får lidt svært ved både at beregne paritet for RAID5 samtidig med at den skal serve en masse andre ting.
Det kommer selvfølgelig an på hvor hårdt du regner med at presse den :)
Problemet med Atom boards er bare at de sjældent kommer med noget over en PCI-E 1x, og en dedikeret controller vil nok gerne op i noget 4x/8x.
Selv har jeg bygget én af en Core 2 Duo samt en Dell PERC 5/i der kører hardware RAID5.
Jeg mangler dog stadig nogle diske men jeg regner med at smide 4 stks 1.5TB i nogle hotswap skuffer.
Operativsystemet bliver enten clarkconnect for nemheds skyld, eller slackware som jeg selv sætter op.
P.t. er det slackware, men jeg kunne godt tænke mig noget med et nydeligt webinterface, så konsollen ikke skal tages i brug hver eneste gang der skal ændres noget.
Idéen var at bruge samba til at dele drevene på nettet, mine mediecentre skulle så have at vide at de skulle kigge efter film på et netværksdrev.
Jeg har modificeret mediecentrene til at vise DVD film i et library, så alle DVD film bliver vist som enhver anden film, det fylder ganske vist lidt mere end DivX, men du får den fulde DVD oplevelse på den måde.
De kan endvidere afspille MKV filer og defaulter til danske undertekster.
Overvej forresten nogle Seagate LP eller WD green diske istedet, dit netkort bliver alligevel flaskehalsen, så hvorfor ikke spare et par kroner på strømmen?