Tankestrejf ...

Hyggehjørnet d.  07. januar. 2010, skrevet af gabbadoo
Vist: 647 gange.

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2010 04:34:14
Svar/Indlæg:
3065/208
Tænkte lidt over nogle ting og glemte dem. Det irriterede mig, så jeg begyndte at skrive et par af "spørgsmålene" ned. Der ligger meget stof bag et par af spørgsmålene og de er løst formulerede, så afspor ikke tråden, når der kan spørges ind til kernen af emnet i stedet.

1. Folkeskolen - dansk litteratur

Den stigende strøm af kommercielle vidundere på reolerne hos boghandlerne har medført, ikkun en udsendelse på DR2 ved navn "Smagsdommerne", men vel også en hob af folkeskolelærere der er ude af stand til at undervise kvalitativt, hvormed menes, at den almene dannelse, som er folkeskolens mål, henfalder til romantiske klassikere skrevet af Hans Christian Andersen og Klaus Rifbjerg. Men hvem dikterer at der skal undervises i HC Andersen og Klaus Rifbjerg? Og hvordan skal en moderne tænker få fat i ungdomskulturen idag? Er der forskel på 50'er generationen af folkeskoleeleverne og på 80'er folkeskoleeleverne? Undervises de i det samme materialer?

2. Den "konservative" finanslov

(inspireret heraf: http://blog.politiken.dk/sovnd... ) <- Villy Søvndal, SF

Den fundamentale tankegang hos det konservative folkeparti er, at man skal yde for at nyde, hvilket alle der har ydet noget er enige i. Samtidigt mener partiet, at de socialt svage og økonomisk "udfordrede" (?) har brug for forbilleder at stræbe efter.

Når det Konservative Folkeparti så sætter sit aftryk på finansloven, som indeholder skattelettelser for de rigeste, samtidigt med, at de proklamerer at de konservative skal være et parti for de svageste, begår de da ikke en kæmpe fejl?

Er hele den konservative tankegang, historisk, i grunden ikke andet end et alternativ til venstre, altså en slags ekstremisme, hvor Venstre ikke helt "turde" prædike Darwin?

Nu er det længe siden jeg har hørt om begrebet social mobilitet, men det er hér det bliver rigtigt interessant. For når de konservative vælger at belønne de rige i stedet for at lempe vilkårene for de fattigste, da begår de en fejl, netop fordi de "naturligvis" altid har ignoreret begrebet "social mobilitet".

En måde at ophæve social immobilitet på, synes indlysende at være, at hæve de økonomisk set laveste gruppers indtægter, så de kan bryste sig af at være de "rige" ligeværdige?

Når farmand skrotter Fiat'en og kører Mercedes, behøver fatter og jeg ikke længere benytte janteloven og rakke naboen i sin fede Beamer ned, for dét har vi til fælles, velstanden. Og målestokken for samhørighed har da været betinget af velstanden, altid. Socialt set er man som ex-Fiat-ejer ikke nødsaget til at være fundamentalt uenig i hele naboens livsførsel og værdisætning.

3. Kristendom vs. Islam ... vestens kvinder og meget mere.

Snakker vi vestlige pseudo-kristne om at være målet? Vi opfører os sådan, men hvad er midlet?

Når islam nærmest konservativt prædiker at være et middel eller MIDLET, hvor er så målet?

4. Freud, Darwin og solidaritet

Handler vi mennesker udelukkende efter kemiske solidaritetsprincipper, fordi vi er flokdyr, når IKKE vi handler i affekt?

5. Islam og den historiske (vestlige) fortolkning

Er det en misforståelse at vi vestlige, pseudo-kristne, ikke kan diskutere islam, uden at være vantro fjender af islam? At de kristne korsfarere omkring år 1000 forsøgte at udbrede en profets ord til et folk, hvis Gud var den samme og for hvem det gælder at korsfarernes Idol er Muhammed ligeværdig?

Tråden blev redigeret 4 gange, sidst af gabbadoo d. 07-01-2010 08:24:12.
Noltus

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2010 07:10:02
Svar/Indlæg:
2211/331
Det var godt det kun var et strejfskud (tankestrejf) 🙂

anru2007

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2010 07:51:34
Svar/Indlæg:
5891/423
ved ikke helt hvad man skal sige 😲

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2010 08:23:56
Svar/Indlæg:
3065/208
Fik lige fixet 3'eren til:

Snakker vi vestlige pseudo-kristne om at være målet? Vi opfører os sådan, men hvad er midlet?

Når islam nærmest konservativt prædiker at være et middel eller MIDLET, hvor er så målet?

fra

Snakker vi vestlige pseudo-kristne om at være målet - og hvor er midlet? - hvor islam nærmest konservativt prædiker at være et middel eller midlet?

EDIT: Jeg tænkte det måske kunne starte en debat, så det var derfor jeg inddelte spørgsmålene/påstandene nummerisk.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af gabbadoo d. 07-01-2010 08:26:00.

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2010 09:37:41
Svar/Indlæg:
4657/53
Skal vi se det sådan at du er SF, for der da en af den mest værdiløse partier der findes.

De fleste er træt af og høre den her fra Willy. skattelettelser for de rigeste.
Willy det er mellemskat der er væk. det er ikke kun for de rige, det er også for dem der arbejder.
Vi kan ikke gøre alle kontanthjælpmodtager til millionærer i Danmark.

crankyrabbit

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2010 09:48:14
Svar/Indlæg:
7765/230
Måske ikke lige så smart at begynde og skrive om Islam og profeten..Forstået på den måde, at skulle jeg skrive hvad jeg ærligt mener....Ville der straks være en eller anden klovn, der mener det er hans hellige pligt at sprænge HwTs server i luften..

da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
07-01-2010 10:00:17
Svar/Indlæg:
4438/91
#4 .. Værdiløst, med over 20% af stemmerne? Det er lidt af en selvmodsigelse. Faktisk tror jeg godt vi kunne gøre alle kontanthjælpsmodtagere til millionærer. Men det er ikke pointen. Idéen er at give mere til dem der har brug for det og dem der ikke har, må undvære den 3. bil eller 60" plasma og nøjes med det samme som pøblen.
Eller hvad med noget helt sindsygt som f.eks. at hjælpe de svage, syge og gamle? Sån helt grundlæggende. Ikke bare spæde lidt til og smide 200,- når Røde Kors kigger forbi... Men gøre noget for at, dem der har brug for hjælp, får det! Engagere sig! De rige yder sq ikke mere end de fattige. De fleste af dem snyder og lyver bare mere. Det den rige har, har den fattige ikke.

Under finanskrisen har en overvejende del at chefer og direktører fået den lønstigning de forventede - og nogen mere til, mens mange er gået ned i løn eller mistet job. Det syntes jeg er en skæv ballance.

Jeg er helt med på mange af de tanker som har strejfet OP og syntes kun det er positivt med debat!

Jeg er tilgængeld træt af at høre på folk som er træt af at høre på folk... Så gør dog noget ved det i stedet for at pive! Argumenter! Kom ind i kampen!

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2010 10:13:23
Svar/Indlæg:
4657/53
#6 Du taget helt fejl . kontanthjælpmodtager skal kun ha så de lige kan få føden, hverken mere eller mindre.

De skal ud og tage et job som alle andre. Jeg vil på ingen måde være med til og finaser de dovne hunde der bare ligger på sofaen og ser crap serie hele dagen.
For dem er der mange af, og får de mere bliver der bare flere af dem.

Hvis du tager kontanthjælpsmodtagerne + skolelære + De studerende ( i sæt gymnasiet )så er det vel 20% af befolkningen

Svaret blev redigeret 2 gange, sidst af Riis d. 07-01-2010 10:15:13.

Jesper

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2010 10:27:53
Svar/Indlæg:
2072/117
1. Prøv og undersøg lidt om http://www.kulturkanon.kum.dk/ alt det undervisning jeg kan huske var planlagt efter dette.

2. Synes du har en meget snæver synsvinkel, og du mangler bestemt dokumentation for dine argumenter, som f.eks. at direktører har fået mere i løn osv....

Samtidigt skulle du måske overveje den økonomiske tankegang der typisk ligger bag konservativ politik, der har ihvertfald været stor diskution om hvordan folk vil reagere ved f.eks. at fjerne topskatten. Vil de arbejde mere fordi de rent faktisk kan se en grund til det, fordi den ekstra indsats ydet giver langt flere kroner til den enkelte.
Nogle mener f.eks. at hvis man helt fjerner topskatten vil det bidrage positivt til den nationale økonomi, selvom jeg tvivler på vi nogensinde vil kunne få det bevist i lille Danmark.

Så du skal have en bredere vinkel på emnerne, du skal kigge på tingene fra samme vinkel som dem du kritisere. Nemt nok at svine K's økonomiske politik hvis man kun kigger på den fra SF's side.

En anden statistik jeg elsker (kan desværre ikke finde dokumentationen, men ved den findes) er at, hvis folk skulle aflevere deres penge til en tredje person som så skulle forvalte dem, ville størstedelen af den danske befolkning vælge en fra V og K fremfor S og SF.

Her kunne man så smide et historisk vinkel ind og se hvem der har siddet i regeringen f.eks. siden 1960 og set hvordan den globaleøkonomi har gået og hvordan Danmark har klaret sig gennem høj og lavkonjunktur.

I sidste ende er hovedproblemet med at styre et land gennem demokrati at det er praktisktaget umuligt at gennemføre store og vigtige ændringer fordi den lille politiker altid tænker på næste valg... :'-(

3,4 og 5 Nægter jeg at diskutere

RasmusAnden

Superbruger
Tilføjet:
07-01-2010 10:40:05
Svar/Indlæg:
880/67
#7 - ikke ALLE kontanthjælpsmodtagere er dovne hunde.

Jeg har en bekendt (vil ikke nævne navne), som var på kontanthjælp, personen var ikke doven og spenderede hele dagen på sofaen. Personen havde bare ikke andre muligheder på tidspunktet. økonomien kunne næsten ikke hænge sammen på kontanthjælp og da pågældende var alene med en lille datter er det jo også begrænset hvad man kan tage af arbejde uden at det ødelægger hverdagen, da der jo var en datter at se til.

Facts er at jeg også hælder mere til #6's holdning. Direktøren har ikke brug for lønstigning i tider hvor andre mister jobs.. Det er helt forkert i mine øjne!

På den anden side skal folk da have lov til at købe en 60" fladskærm hvis det er vigtigt for dem, men det må så blive på bekostning af noget andet.

Det er bare mit syn på tingene og respektere selvfølgelig at ikke alle er enige. 😛

Rasmus

Shadowhunter

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2010 17:31:44
Svar/Indlæg:
5474/39

Det er jo ikke kun indenfor erhverv, den er galt. Jeg syntes også den er galt indenfor KFUM-spejderne. Da der går 400 kroner i gebyr, af hver medlem. Det er jo sindssygt mange penge, når man helst skal køre med lave budgetter. Det kan nok køre 4 år mere, men så er det da også ved være kritisk. Hvis det er med underskud de næste par år... :no:

Det er squ nemt og side i toppen true ned ad hvis man tager melder sig ud af staten. Squ også nemt side og sige, at i skal bare få fat i sponsor penge. Så er der bare der, hvor jeg ved oprør ændre ikke noget. Så er der bare en ting gøre enten rette sig ind til højre, eller lukke enheden eller den lille gruppe.

Der er bare nogle Diktator i Danmark, som man skal ind ordne sig efter desværre... 😩

Angående punkt 5 +3

Så har jeg læst følgende citat: Den største løgn er ikke Djævlen findes, men der findes en Gud...

Dog er det godt, at tro der findes en gud. Da det kan styrke en i nogle problem stillinger. 🙂

Angående punkt 4
Det er igen alt efter hvilken Filosofisk tanke gang man tror på. Dog kan jeg nok ikke uden at lyve sige mennesket er et flok dyr. Ligesom i Naturen, findes der også mennesker som er blevet udstødte. Der kan klare sig selv, og ikke rigtig har brug for andre...

Svaret blev redigeret 5 gange, sidst af Shadowhunter d. 07-01-2010 17:45:00.

Sir

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2010 18:20:42
Svar/Indlæg:
2872/90
#7 Du er da helt fjern i din tankegang. Der er fandme mange der er på kontanthjælp som er veludannede som bare ik kan få et arbejde..

Min søsters kæreste blev færdig med hans datamatiker uddannelse for over et halvt år siden. Han har fået top karaktere og jeg ved af erfaring at han er pisse dygtig til computer. Han har ik kunne finde arbejde i odense hvor de bor...

Så nu er han på kontant hjælp, hvor han laver alt muligt lorte arbejde, som at ligge fliser i en børnehave..

Så er han doven fordi han ik kan få arbejde ??

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
07-01-2010 21:32:45
Svar/Indlæg:
3065/208
Med hensyn til de lavtlønnede, tænker jeg på kassedamen i netto, postbuddet, skraldemanden og den ufaglærte arbejdsmand, der alle arbejder 37 timer om ugen, uden at have råd til stationcar, en tur i biffen med ungerne eller at gå på restaurant engang imellem, for slet ikke at tale om børnene der idag alle har brug for den nyeste mobiltelefon og en bærbar til skolen, ikke far? Og hvad med lidt kulturelt input fra udlandet i sommerferien, far? 😛

Det kan meget vel være at en lettelse i topskatten kan få de velhavende til at arbejde mere for at tjene flere penge. Til gengæld kan det være de lavestlønnede havde lidt mere lyst til at gå på arbejde hver dag - og fordi de netop var nok for deres familie mht. villa, vovse og volvo.

Mht. det statiske du nævner, så er sådan et spørgsmål knap værd at stille i en periode med super-højkonkunktur, som vi lige er kommet ned af. Og derfor tror jeg da også, at VK's forvaltning af finanskrisen netop får mange af de der før ville lade VK forvalte deres penge, til at vende VK ryggen.

gabbadoo

Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2010 08:34:42
Svar/Indlæg:
3065/208
PISKE!