Hvilken Digitale antenne ??

Media Center d.  18. januar. 2010, skrevet af BrianIgenIgen
Vist: 17970 gange.

BrianIgenIgen

Nørd
Tilføjet:
18-01-2010 13:07:41
Svar/Indlæg:
81/15
Hej med jer

Jeg mangler en GOD Digital antenne ...
Har prøvet et par stykker, og syntes bestemt ikke de er gode, (pris var 149 som max for den ene, den anden varbilligere) det er sikkert derfor.
Men nu inden jeg skynder mig ud og købe antenne nummer 3,4 eller 5 .. så vil jeg gerne høre jeres meninger.
Jeg har et Loft på et ET-plans hus jeg kan ligge/montere den på, og der kan sagtens komme strøm op.
Jeg kan også montere den nede i stuen , eller på ydervæggen, men den kommer højest op når jeg ligger/montere den på loftet.
Jeg ligger ca.16 km fra Viborg masten

Håber disse oplysninger er til nogen hjælp.
Riis

Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2010 14:21:33
Svar/Indlæg:
4657/53
Hvis du har et loft så brug en normal tv2 antenne UHF ,de inddøres Digital antenner er intet værd.

Som her i Skive ( samme mast ) ca 20km fra masten ,kan vi bruge 2-3 m billig ledning.
til og hive signalet ned med.

Det er sådan noget du skal bruge
http://www.av-connection.dk/?P...

men hvis du har en gammel tv2 antenne så brug den

Chrisp

Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2010 14:33:24
Svar/Indlæg:
617/52
Hvor vigtigt er det hvad retning en antenne peger i med disse nye digitale signaler?

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2010 14:44:34
Svar/Indlæg:
4657/53
meget vigtig.

da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
18-01-2010 14:48:31
Svar/Indlæg:
4438/91
Boxer skriver lidt om det her.. http://www.boxertv.dk/kundeser...
Jeg tror den #1 linker til er lige i øjet.

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2010 15:21:07
Svar/Indlæg:
4018/217
Hvis du bruger den antenne som #1 kommer med eller en tv2 antenne så skal antennen pege direkte mod masten som signalet kommer fra.

Antennen skal sidde så højt som muligt og et loft er næsten perfekt. Dog hvis du bor i en dal eller der er en stor bakke imellem dig og sendemasten kan signalet udeblive lige meget hvilken antenne du bruger.

Hvis du har et meget svagt signal der hvor du bor fx hvis der er mange huse eller en skov imellem dig og sendemasten så køb sådan en her her http://www.av-connection.dk/?P...
Denne antenne kan som sagt kun anbefales hvis der er seriøse dårlige modtageforhold hos dig.
Da du kun bor 16km fra sendemasten burde den antenne som 1# kommer med virke som en drøm.

Du bør holde dig væk fra de små aktive indedørs antenner. De bliver næsten ubrugelige her om et til to år når 4G på 800mhz båndet kommer.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af E2X d. 18-01-2010 15:22:56.

titti

Overclocker
Tilføjet:
18-01-2010 16:10:26
Svar/Indlæg:
189/9
Er der nogle der har prøvet denne her.
http://www.av-connection.dk/?P...

jeg arbejder lidt med at få boxer tv.

Vh
Frank

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af titti d. 18-01-2010 16:12:56.

BrianIgenIgen

Nørd
Tilføjet:
18-01-2010 22:07:27
Svar/Indlæg:
81/15
Tak skal i Have

RIIS ... Det ligner sgu den jeg har liggende på loftet, må nok heller prøve den igen , bor selv i Skive :)

Syntes det har været helt vildt ringe signaler her under den "VILDE" vinter :)

Kigger på min antenne på loftet om en dag eller 2 , ligger med Sneryg (Lumbago)

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
18-01-2010 23:40:32
Svar/Indlæg:
4018/217
#7 Nåre det forklare det.
Radiobølger kan ikke lide at gå igennem et lag sne. Så hvis du kun har haft problemer med antennesignalet i den tid der har været sne så har du nu grunden.

Sæt antennen ude på gavlen eller et andet sted ude for så har du ikke det problem mere. Ellers må du op på taget og feje sne før du kan se tv 😛

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af E2X d. 18-01-2010 23:43:58.

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
19-01-2010 00:43:57
Svar/Indlæg:
4657/53
#7 dengang jeg var knægt ,var der en vi kaldte Brian igen igen her i Skive ,det skulle vel ikke være dig 🙂

Tag den tv2 antenne og 4-5 m kabel. så kan du stå ved siden af tv og se hvad vej den skal vende, Der er sikkert måler på tv der viser signalstyrke.

Hvis du har nogle gamle antenne splitter/samler og sådan noget, så skal de tages af ,da de bare dæmper signalet.

BrianIgenIgen

Nørd
Tilføjet:
19-01-2010 06:08:00
Svar/Indlæg:
81/15
#8 vil jo netop ikke have min antenne udenfor, så hænger der jo fugle, is og andet møg på den hehe
Vidste seriøst ikke at sne dæmpede SÅ meget...... 😕
#9 Dog ikke, jeg er tilflytter 😉

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2010 13:21:59
Svar/Indlæg:
4018/217
#10 Det er altid bedst at have antennen siddene udefor, fugle og skidt gør ikke så meget ved antennen men det kan være ret surt for dem eller det der står neden under 😀

Radiosignaler har det ikke godt med vand da vand opsuger energien i radiobølgerne, et lag sne på taget virker simpelhen som et skjold der absorbere radiobølgerne. Grunden til at sne og regn i luften ikke dæmper dit signal så meget er at der ikke kan være så meget af det i luften på en gang. Du skal jo tænke på at sneen på dit tag har været flere dage om at opsamle sig.

Du kan fx hvis gavlen på dit hus vender mod tvsenderen placere antenne oppe på loftet så tæt på gavlen som muligt. Det er kun taget der ligger sig sne på, så signalerne brude stadig kunne komme igennem gavlen 😉

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af E2X d. 20-01-2010 13:25:03.

BrianIgenIgen

Nørd
Tilføjet:
21-01-2010 08:02:31
Svar/Indlæg:
81/15
#11 Hmm ser ud til jeg er NØDT til at have sat den antenne op udenfor igen , eller lave en sommer og en vinterløsning. Det er jo DESVÆRRER ikke så tit vi har den her mængde sne, men det kan jo være det er nye tider pga Global opvarmning 😛
Gavlen vender desværrer stik Vest. Men kan jo være jeg skal montere den på skorstenen 🙂
Har ikke fået den rettet ind mod Viborgsender endnu, den der sneryg, den driller. Men hva fan, sårn er det jo 😳

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2010 08:17:49
Svar/Indlæg:
4120/115
Har netop købt en antenne til en sports klub, hvor vi historisk set altid har haft ringe modtage forhold... Og vi havde forsøgt at dreje den udendørs UHF antenne osv. men det blev aldrig godt 😕

Så købte en Maximum DA6000, som er en udendørs aktiv antenne. (plade model)

Men da jeg testede den, så lagde jeg den bare vandret ovenpå tv'et (indendørs). Men på trods af det, så fandt den samtlige kanaler, og alle stod helt perfekt, så jeg gad slet ikke at skrue den op udenfor 😉 Og nu ligger den bare tilfældig smidt i et loftrum, vandret.
Så det er sku en god antenne, og kan sagtens anbefales her fra!

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2010 11:10:57
Svar/Indlæg:
4018/217
#13 Problemet med aktive antenner er at de skulle blive forstyret af 4G når det får tildelt det gamle mux7 tvbånd. Ifølge hvad jeg har hørt skulle sådan et modem tæt på sådan en antenne kunne slå den indbygget forstærker i antenne ud og der vil så komme "sort skærm" i den tid som man bruger modemet.

Jeg tror personligt at 4G på 800mhz bliver et hit fordi der så kan komme rigtig god dækning langt ude på landet.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
21-01-2010 13:03:34
Svar/Indlæg:
4120/115
Hvis det er CE mærket, så må udstyret ikke forstyrre andet udstyr!

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2010 14:05:40
Svar/Indlæg:
4018/217
#15 Nej der går du helt forket! Hvis udstyret er CE mærket burde det ikke kunne blive forstyrret.

Jeg er radioamatør og heldigvis har jeg ikke haft de store problemer med at forstyrre naboer osv men hvis det sker og mit udstyr er iorden (dvs ikke udsender for meget effekt på andre frekvenser end den jeg har tiltænkt) så er det faktisk slet ikke mit problem hvis alle touch lamper står og blinker, alle tv ikke kan bruges og folk ikke kan åbne deres biler med bibberen i en km radius når jeg sender. Alt elektronisk udstyr i Danmark skal være CE mærket hvilket siger at udstyrret ikke må bliver forstyrret af alm forkommende forhold. Det vil sige signaler fra mobiltelefoner/mobilmodems plus deres sendemaster, wifi, husudstyr, radioamatøre, tvudsendelser og radioudsendelser mm.
Problemet er at producenten selv står for ansvaret med afprøvning og testning af udstyret så det overholder CE mærkningen. Derfor regner jeg med at over halvdelen af alt elektronisk udstyr i Danmark ikke lever op til CE mærkningen og kan derfor lade sig forstyrre af alm forkommende radiostøj.

Dog har du ret i en ting. Udstyr der er CE mærket må ikke udsende radiostøj som ikke bidrager til udstyrrets funktion. Men du er helt forkert på den hvis du siger at et mobilmodem ikke må udsende radiostøj.

Det vil komme til at give forstyrrelser hvis et 4g mobilmodems der sender på 800mhz er tæt på en aktiv antenne der kan modtage 800mhz. Problemet er at de aktive antenner der sælges nu ikke har et indbygget filter der kan sortere de uønsket radio radiosignaler fre inden de når den indbygget forstærker. Der arbejdes på højtryk på at finde en løsning både fra itst, mobilselskaberne og tvindustrien side.

Her er et link som beviser det jeg siger: http://www.itst.dk/frekvenser/...

Der står bla.: IT- og Telestyrelsen har identificeret følgende tre hovedområder, der kan blive påvirket af en ændret anvendelse af 800 MHz-frekvensbåndet:

Digitalt tv via antenne
Kabel-tv
Trådløse mikrofoner

Det her problem kommer ikke fordi der er problemer med CE mærkningen. Det er mere et problem der vil komme af at brugen af tvbåndne vil ændre sig.

Svaret blev redigeret 3 gange, sidst af E2X d. 22-01-2010 14:18:20.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2010 14:29:30
Svar/Indlæg:
4120/115
TV'ets egen tuner skal da i den grad også kunne holde sig indenfor kanal båndbredden, så om den aktive antenne, forstærker frekvenser der ligger udenfor tv området, det burde være helt underordnet.

E2X

Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2010 19:03:50
Svar/Indlæg:
4018/217
#17 Det der er problemet er jo at 4G sender inden for det gamle tvbånd som de tunere og tvantenner der bliver solgt nu er lavet til.
Dvs at din helt nye tuner og din helt nye aktive antenne som kan fange frekvenser helt op til 862mhz bliver mættet af kraftige 4G signaler på fx 820mhz. Det gør at forstærkeren i antennen bliver mættet og vil derved lukke helt af for signalet. Det samme kan ske i en tvtuner hvis den bliver mættet af et kraftigt signal. Fx folk der bor meget tæt på en tvmast vil heller ikke kunne se tv, hvis de købte den største antenne de kunne få og pegede den mod tv-senderen.

Grunden til at jeg anbefaler en alm UHF (tv2) antenne er at den er retningsbestemt så støj der ikke kommer fra samme retning som tvmasten ikke vil blive modtaget og kan derfor ikke forstyrre.

Og lige til sidst så er en aktiv antenne helt fint den dag der er monteret lowpass filtre inden den indbygget forstærker så den ikke bliver mættet af stærk radiostøj. Disse filtre bliver ikke monteret idag da antennerne bliver designet efter det gamle tvbånd.

BrianIgenIgen

Nørd
Tilføjet:
17-05-2010 15:29:10
Svar/Indlæg:
81/15
Denne tråd er lukket