Vsync

Grafikkort d.  20. januar. 2010, skrevet af Langendorf
Vist: 944 gange.

Langendorf
 
Superbruger
Tilføjet:
20-01-2010 14:21:08
Svar/Indlæg:
112/44
Kan det virkelig passe at jeg skal ha vsync slået til for at det kører flydende? Jeg kan sagtens få fps nok uden vsync men det er som billedet deler sig når der er bevægelser. Når jeg så slår vsync til, er jeg nød til at gå meget ned i eyecandy for at den kan trække det.

Har det også betydning hvilken skærm man bruger? I kan se mit system i profilen. Jeg har kun 2 gb ram har det noget at sige eller er det nok til spil?
g33kn
 
Overclocker
Tilføjet:
20-01-2010 14:28:36
Svar/Indlæg:
171/21
Vil tro det er pga ram mangel


Langendorf
 
Superbruger
Tilføjet:
20-01-2010 15:30:22
Svar/Indlæg:
112/44
Andre der har et bud?


besse
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2010 17:46:41
Svar/Indlæg:
1326/83
Er det i alle spil at det er sådan? Hvilket OS kører du med?
Tror ligesom #1 at det er på grund af ram mangel.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af besse d. 20-01-2010 17:46:51.


Langendorf
 
Superbruger
Tilføjet:
20-01-2010 18:47:43
Svar/Indlæg:
112/44
Jeg har ikke prøvet andet en crysis warhead og dirt 2.

Men hvordan kan jeg finde ud af omd et er ram? Når jeg taber ud og tjekket joblist så bruger jeg ikke alle ram.


Men er det normalt at det mangel på ram giver de problemmer?


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
20-01-2010 18:54:15
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Vsync "tvinger" ikke dit grafikkort til at levere (eksempelvis) 60 FPS. Derfor kan du sagtens opleve den opdeling du snakker om, hvis grafikkortet er dårligt stillet.

Uanset hvad, så er 2 GB måske for lidt, men jeg kan se at du jo har et ret ok grafikkort. At det ikke skulle kunne trække 1680x1050 med det meste på max. lyder ret vildt, uanset spiltitel.

RAM er altid godt, og koster ikke alverden i dag.

Kan du nævne de titler hvor problemet optræder?


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
20-01-2010 19:01:14
Svar/Indlæg:
818/58
#0 Problemet med at billedet deler sig kaldes tearing og skyldes netop at du ikke har v-sync på.

Når du har v-sync til, vil din frame-rate typisk falde. Hvis din skærm er 60 Hz, og du ville kunne klare 59 fps uden v-sync, så vil v-sync force frame raten til 30 fps.

Løsning: brug tripple buffering, hvis muligt!

Mvh. Scheea 🙂


(Hov Allan! 😛)


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af scheea2000 d. 20-01-2010 19:02:14.


Langendorf
 
Superbruger
Tilføjet:
20-01-2010 19:36:29
Svar/Indlæg:
112/44
#5

vsync låser vel fps så det passer med skærmens opdaterings hastighed. Min skærm kører 60hz. Men når jeg står det til så kører det rigtig dårligt. Uden det kan jeg maxe dirt helt men jeg får de problemmer med at skærmen deler sig. Begge dele er ikke til at holde ud.

Har lige hurtigt prøvet at slå triplebuffer til, men det syntes jeg ikke rigtig jeg kunne se den store forskel på.


Det er godt nok irriterene det her. Det er jo ikke til at holde ud at se på 😕


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
20-01-2010 19:39:00
Svar/Indlæg:
818/58
"vsync låser vel fps så det passer med skærmens opdaterings hastighed. Min skærm kører 60hz."
well, ja og nej - læs #6 (igen?)

med tripplebuffering burde du ikke have tearing eller unødvendig lav frame rate.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af scheea2000 d. 20-01-2010 19:39:54.


Johnny
 
Superbruger
Tilføjet:
20-01-2010 19:44:07
Svar/Indlæg:
2127/11
2Gb ram ville jeg ikke køre med. Men det betyder naturligvis også noget, hvilket OS du kører med. Det er årsagen til at #3 spurgte dig om det.

Tearing er en dejlig sideeffekt, især ved ikke så hurtige skærme. Triple buffering og Vsync klarer problemet. Men ikke den latterlige udgave du kan finde i din driver software, da den kun kører OpenGL. Hent Rivatuner i stedet. Når du installerer det, hører der et bette program med der hedder D3DOverrider. Det kan force triple buffering og Vsync på alle spil. Det var min redning, indtil jeg fik købt mig en ordentlig skærm.


Mht Vsync alene: Det kedelige, selve årsagen til at vi alle elsker triple buffering, er, at der ofte giver lags. Årsagen er, at det forsøger at holde en framerate der svarer til din skærms opdateringshastighed. Det er oftest 60Hz. Kan grafikkortet kun slæbe 59fps, ryger frameraten ned på 30. Kan dit grafikkort i et øjeblik kun præstere 28 fps, ryger din framerate ned på 15. See? 60, 30, 15 osv. Forskellen i framerate gør ofte, at man kan opleve at det hakker gevaldigt. Triple buffering gør op med det bøvl.


Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Johnny d. 20-01-2010 19:47:36.


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
20-01-2010 19:46:12
Svar/Indlæg:
818/58
Triple buffering OG Vsync er at 'bakke baglæns'. Det første burde være nok (?) 🙂


Johnny
 
Superbruger
Tilføjet:
20-01-2010 19:54:48
Svar/Indlæg:
2127/11
#10 Kan kun tale for den skærm jeg kørte det på, og der slap jeg ikke helt for tearing, hvis jeg kun enablede TP.

Men ok.. Den var også fucker langsom (køb ikke en Samsung 2494lw kids 🙂 ), så det kan være at TP alene rækker til en mere normal skærm. Don't know. Blev fornærmet over lortet, og endte med at købe en 2233RZ i stedet. Den klarer sig ok uden alt det ekstra gejl 😀


scheea2000
 
Superbruger
Tilføjet:
20-01-2010 19:59:10
Svar/Indlæg:
818/58
#11 Nå, det lyder mærkeligt - det er netop fordelen og det triple buffering er godt for. Men så vidt jeg er orienteret er det heller ikke alle spil som understøtter det?


Johnny
 
Superbruger
Tilføjet:
20-01-2010 20:03:41
Svar/Indlæg:
2127/11
#12 Skal ikke kunne sige om alle spil understøtter TP. Har jo ikke prøvet dem 😛 Men jeg stødte i hvert fald ikke på nogle der ikke gjorde, mens jeg kørte med det. Tricket er at D3DOverrider forcer det, uanset hvad drivere eller spillet ellers mener om den sag.


Langendorf
 
Superbruger
Tilføjet:
20-01-2010 20:38:34
Svar/Indlæg:
112/44
#7

Jeg kører med win 7 ultimate 64bit

Men det vil sige jeg skal slå triple buffer til i cce og bruge rivatuner til vsync. Men det altså skærmen der er problemmet? Kan se den du har købt kan køre 120hz, skal den kunne det for at løse problemmet helt?


Langendorf
 
Superbruger
Tilføjet:
21-01-2010 00:39:12
Svar/Indlæg:
112/44
Riva tuner ser ud til at løse problemet 🙂

Men jeg vil gerne have svar på, om det egentlig er skærmen der er problemet?