Det der pisser mig mest af ved de skide tegninger, og for den sags skyld denne tydeligvis mindre kløgtige blondines bidrag til debatten er, den måde de leveres på.
KW's tegning kunne have været brugt konstruktivt, hvis ellers det havde været det der var meningen. Den udtrykker jo soleklart at islam har et problem, ved på den ene side at være en religion der - af det jeg har læst - slet ikke er så tosset igen, mens der på den anden side render nogle halvtosser rundt og påstår at de sprænger sig selv og alle omkringværende i luften i Allahs navn.
Paradoksalt nok er det vist mest ikke-muslimer der har brug for at lære at skelne, men desuagtet: Hvor det i tidligere århundreder var katolikkerne og senere kristendommen der begik alle uhyrlighederne, så er det i dag såkaldte muslimer der i den vestlige bevidsthed har overtaget. I virkeligheden er det ikke sandheden - der begås mange "morsomme" ting af kristne. Forskellen er bare, at vi er så "civiliserede" (læs: politisk korrekte/uærlige whatever), at det yderst sjældent angives som årsagen. Den mest direkte religiøse krig der pt foregår, er Israel mod Palæstina. Israelerne skider gang på gang på aftaler med eksempelvis USA, og tramper mere og mere ind over det i forvejen forsvindende lille Palæstina. Hvorfor tror i at de får lov til det, i et område der i dén grad har verdens bevågenhed?
Men altså: Jyllands Posten smed tegningerne op, uden at bruge dem til andet end at provokere. De har retten til det ja, men jeg vil ikke ligefrem kalde det en nobel sag. Blondinetingen her smider en video op, som har samme dybde og effekt. Tag i øvrigt ikke fejl: Jeg grinede af den. Ikke fordi den egentlig er morsom, eller god for den sags skyld, men fordi den er så forfærdelig, at den er morsom.
Problemet er bare, at så længe deltagerne i debatten ikke kommer med mere intelligente oplæg, vil debatten også været domineret og farvet af individder der tiltrækkes af den laveste fællesnævner, mao: dumpapperne. Altså forsættes og udbygges skyttegravskrigen. Hvem havner det? Så kan du være nok så racistisk du vil. Sidde hver dag og kræve at folk der ikke indordner sig, bliver smidt på porten. Det ændrer bare nul på, at et hadefuldt forhold mellem de to - går jeg ud fra - største befolkningsgrupper i landet, skader alle.
Spørgsmålet er derfor: hvad er det egentlig vi vil? Puste til en flamme der alt for ivrigt blusser op (på begge sider), eller gøre en indsats for at folk kan mødes på midten?