Når returret ikke gælder?

Hyggehjørnet d.  22. januar. 2010, skrevet af Desyncer
Vist: 873 gange.

Desyncer

Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2010 09:23:23
Svar/Indlæg:
825/76
Jeg har her til morgen fået at vide at mit headset som var sendt retur til Getmore er kommet (jeg har en "spion" på posthuset).

Men til min store skuffelse er det bare mit defekte headset der var i kassen.
Åbenbart kan jeg ikke få det byttet når fejlen er "slitage". Men er det normalt at skidtet falder fra hinanden efter lidt over 1 år? Den ene ørekop sidder skævt fordi plasticen er revnet, kun holdt på plads af en metalbøjle.
crankyrabbit

Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2010 09:41:47
Svar/Indlæg:
7765/230
Måske ville det hjælpe at vide hvad det er for et headset,pris, mærke ect.. Mener er det et eller andet crap set.Er det vel ikke ualmindeligt at det er slidt i stykker efter 1 år, alt efter hvor meget det er brugt selvfølgelig...Og så er der jo også lige uhensigtig brug, får jo heller ikke byttet min mus, hvis jeg smadrer den ned i bordet, fordi mit spil ikke lige flasker sig som jeg vil...he he

Desyncer

Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2010 10:06:03
Svar/Indlæg:
825/76
Det er et Empire CD 840 MV som det der blev anmeldt her:
http://hwt.dk/literaturedetail...

Det kostede 600kr fra nyt men i dag kan den findes til det halve. Jeg har aldrig været udsat for at nogle af mine headsets er gået direkte i stykker. Det plejer jo at være sådan noget som dårlig forbindelse i ledningen eller noget.

da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
22-01-2010 10:16:39
Svar/Indlæg:
4438/91
#0 .. Er det SteelSeries 5H? Jeg kender flere der har oplevet det samme - og alle har fået det byttet! Slitage er hvis stoffet i bøfferne er slidt tyndt eller farven blegner og ting i den dur. Ting der knækker ved normalt brug er en fejl og derfor RMA. Men held og lykke med Getmore!

Desyncer

Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2010 10:20:07
Svar/Indlæg:
825/76
Jeg har faktisk lige læst at der efter 6 måneder ifølge købeloven ikke kan opnås returret hvis fejlen på en vare er opstået efter denne periode.
Men samtidig vil jeg lade være med at købe headsettet du nu nævner :p

Jeg er træt af at købe headsets på nettet fordi de går squ altid i stykker. Jeg tror jeg prøver i en butik (men jeg kommer virkelig til at hade priserne... Måske jeg skulle prøve på nettet alligevel 🤣 no lesson learned)

Quex

Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2010 10:24:27
Svar/Indlæg:
290/92
Getmore ved ikke om det er dig der har bollet det for hårdt.. Så vidt jeg husker har man kun 6mdr garanti og 2års reklamationsret.

Reklamationsretten kan man principielt ikke bruge til noget som helst da bevisbyrden ligger på ens egen skuldre.. Det er som oftest hamrende svært at bevise det ikke er en selv der har ødelagt det..
Garantien da er det butikken/fabrikantens ansvar at bevise at du har ødelagt det. Så det er nok ikke let at stille noget op nu.. Havde ellers troet at Getmore var en seriøs butik så de bare havde byttet det, men åbenbart ikke. Det er tilnærmelsesvist op til butikken selv idet det er over 6mdr..

da9els

Chefredaktør
Tilføjet:
22-01-2010 10:28:51
Svar/Indlæg:
4438/91
#4. Tak for info. Det er ligesom med skærme.. De skal prøves først!

crankyrabbit

Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2010 10:30:03
Svar/Indlæg:
7765/230
Men det her da tydeligvis endnu en grund til ikke at handle hos getmore, men det har der jo været oceaner af indlæg om..Alligevel kommer der stadig indlæg om hvor forbavset folk bliver/er over deres(getmore) elendige rma. politik.. mig ikke forstå :no: :no:

Quex

Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2010 10:32:03
Svar/Indlæg:
290/92
#7, jeg havde opfattelsen af at de faktisk var seriøse.. Jeg TROR heller ikke at jeg har været ude for at skulle returnere noget, måske en af de heldige? :D..

Men det skriver jeg mig bag øret, så jeg ikke risikere noget der fremover..

Desyncer

Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2010 10:41:40
Svar/Indlæg:
825/76
Det headset jeg sendte ind fik jeg af getmore for et år siden da den første jeg købte også gik i stykker, og også den gang skulle der gå mere en måned med dårlig service. Så dette er en relation af mareridtet om igen.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Desyncer d. 22-01-2010 10:41:48.

Quex

Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2010 10:48:48
Svar/Indlæg:
290/92
Ja, men desværre kan der ske meget på et år.. Det du beskriver kunne godt være selvforskyldt, det kunne også være en fejl. Derfor ligger der en bevisbyrde på dine skuldre så du kan desværre nok ikke komme så meget længere.. På "lovlig" vis

Desyncer

Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2010 11:00:59
Svar/Indlæg:
825/76
Nej nemlig. Jeg overvejede også at skrive til producenten. Men jeg tror ikke der noget at komme efter hvis man siger at et gammelt produkt har en mindre designfejl :P

tatoo1956

Overclocker
Tilføjet:
22-01-2010 11:34:54
Svar/Indlæg:
1630/101
Headset o.l. som bare går i stykker ofte køber jeg konsekvent hos Computercity her i Næstved.. det første år, hvor jeg har det, går jeg ganske enkelt ned i biksen og bytter det (med kvitteringen selvf.) og så er den ikke længere.
Tro mig, det er de ekstra kr. værd at kunne 😀

Quex

Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2010 12:40:00
Svar/Indlæg:
290/92

Producenten vil kun henvise dig til der hvor du har købt den desværre.

kasperg

Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2010 12:56:42
Svar/Indlæg:
1436/25
Der er ikke tale om en returret da det vedrører muligheden for at retunere et produkt og få pengene tilbage og kan nemmest sammenlignes med de 14 dages fortrydelsesret man som forbruger har ved køb via internettet.

Som jeg forstår det så har de nægtet at anerkende at din vare lider af en mangel da de vurdere at varen bærer tydelig præg af at være slidt.

En vare er dog stadig mangelfuld hvis den går i stykker ved normal brug og fejlen allerede var til stede da du købte varen. Det kan dog blive svært at bevise og hvis det var mig ville jeg forklare dem det og hvis de stadigvæk ikke vil gøre noget vil jeg droppe sagen og købe mit harware andetsteds og vælge et andet headsetmærke.

Alternativt kan det være at producenten yder garanti på produktet og du kan gå direkte til dem for at høre hvad de kan gøre for at hjælpe.

#5 (Quex)

Du blander tingene lidt sammen. Man har som forbruger 2 års reklamationsret. Det vil sige en ret til at reklamere over fejl og mangler som var til stede ved aftalens indgåelse.

Reklamationsretten løber i to år er delt op således at i de første 6 månede er det sælger som har bevisbyrden for at fejlen ikke var til stede ved aftalens indgåelse. Dette kaldes også formodningsreglen idet at der antages at hvis der opstår fejl eller mangler inden for det første halve år må det formodes at fejlen også var der ved købet.

Resten af reklamationsretsperioden er bevisbyrden hos forbrugeren.

De rettigheder og muligheder man har som forbruger er ens i begge perioder. Det gælder for eksempel muligheden for at kræve varen repareret, forholdsmæssigt nedslag i pris og så videre. Det er dog ikke i alle tilfælde at man som forbruger selv kan vælge hvilken mangelbeføjelse man vil gøre gældende.

Garanti er noget helt andet og reglen er at en erhvervsdrivende skal stille forbrugeren bedre end købelovens reklamationsbestemmelser.

Køb af bil er et god eksempel:
Ved køb af ny bil ydes der altid en garanti (jeg kender i hvert fald ikke til nye biler som sælges i DK uden garanti)

Ved køb af brugt bil hvor fabriksgarantien er udløbet har man kun reklamationsretten medmindre sælger yder en ekstra garanti hvilket seriøse forhandlere ofte gør.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af kasperg d. 22-01-2010 13:10:06.

scheea2000

Superbruger
Tilføjet:
22-01-2010 13:13:25
Svar/Indlæg:
818/58
#14 Tak og skal vi ikke 'sticky' dit indlæg.

Btw: Der står intet i loven om returret (man har ikke nogen, medmindre butikken giver dig det)

Mvh. Scheea 🙂

kasperg

Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2010 13:25:38
Svar/Indlæg:
1436/25
Selv tak 🙂

Fuldstændig rigtigt at der ikke står noget om returret i købeloven og faktisk heller ikke i forbrugeraftaleloven. Valgte blot at komme med en sammenligning af noget de fleste internethandlende har styr på. 😉

Desyncer

Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2010 13:47:47
Svar/Indlæg:
825/76
Her er hvad de skrev til mig i brevet (forkortet)

"Fysisk skade er ikke reklamation berettiget.

Reklamationen er afvist"

Jeg vil heller aldrig handle hos getmore igen :) Og hvad headsettets mærke angår så vælger jeg anden producent i fremtiden. Selve headsettets kvalitet virkede også lidt bob-bob, men indmaden, altså lyden, var absolut elskværdig.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2010 13:58:36
Svar/Indlæg:
4120/115
Forhandleren har jo handlet helt korrekt!

Du har ret til at reklamere over produktionsfejl i 2år, dog med de bevisbyrder som #14 beskriver! Men at produktet ganske enkelt er ringe kvalitet er en helt helt anden ting.

Så skulle producenten have givet dig en garanti, for at det ville holde i eks. 2 år. Eller hvor meget de nu har lyst til, eller hvad de nu har lyst til at garantere for! Det er ikke noget som købeloven beskriver.

bamselinen

Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2010 14:33:27
Svar/Indlæg:
2145/218
#12 jeg gør præcis det samme.

Som 12 skriver har de i computercity en glimerende reklamations procedure på deres low end varer såsom headsets og den slags, indenfor 2 år for du pengene retur eller mulighed for at få et nyt udleveret.

Tro mig jeg ved det forbi jeg selv har været med til at lave de retnings linier i computercity i sin tid.

micma18

Elitebruger
Tilføjet:
22-01-2010 15:02:48
Svar/Indlæg:
4120/115
Det er jo også nemt nok at lave sådan nogle retnings linier. Men hvis det var én selv der skulle hive penge op af lommen, og direkte ud af overskuddet, og endda æde en vare som man ikke kan tørre af på sin egen leverandør. Så er det lige pludselig ikke så sjovt længere.

Respekt for dem der gør det, men man kan, og skal ikke forvente mere end det købeloven foreskriver i den slags sager.

Hvis de kan tillade sig at bytte på den måde, så har de nok også tjent deres avance, så de kan tillade sig det... Men sådan hænger det jo sammen 😉

Desyncer

Elitebruger
Tilføjet:
24-01-2010 21:01:28
Svar/Indlæg:
825/76
Det lader til at sennheiser giver 2 års garanti og deres produkter er lavet af diamant for de holder godt efter hvad folk fortæller :P Sådan et til mig