Ville en ekstra pumpe gavne her??

Vandkøling d.  23. januar. 2010, skrevet af Znatch
Vist: 1061 gange.

Znatch

Superbruger
Tilføjet:
23-01-2010 20:19:50
Svar/Indlæg:
16/2
Helle allesammen!

Håber der sidde en vandkølingsguru der kan svare mig på følgende spørgsmål..

jeg har et forholdvist restriktivt loop.

jeg har vandkølet et asus rampage II gene bundkort, CPU og grafikkort med følgende kølehoveder:

CPU: XSPC X2O Delta V3 - http://coolbits.dk/koelehovede...

NB: XSPC Delta V3 Chipset - http://coolbits.dk/koelehovede...

SB: EK-ASUS NB/SB 4 - Acetal - http://coolbits.dk/koelehovede...

Mosfets: MIPS MCH2163 - http://www.mips-computer.de/

HD4870x2: EK Water Blocks EK-FC 4870 X2 CF - Acetal + Nickel - http://www.caseking.de/shop/ca...

Der er brugt Tygon 14/10 slange, og koolance push-on fittings til det hele.

Radiatoren er en MO-RA2 - http://www.coolerkit.dk/waterc...

og pumpen er en Laing DDC plus (18W) - ttp://www.coolerkit.dk/laing_ddc___1...

pumpen er monteres med XSPC reservoir top - http://www.coolerkit.dk/xspc_l...

og så har jeg benyttet 1 sæt koolance lynkoblinger - http://coolbits.dk/fittings-41...

OG SÅ KOMMER SPØRGSMÅLET! - ville det gøre en væsentlig (mere end et par grader) forskel hvis jeg købte en pumpe mere, magen til, og smed en xspc dual top på, samt et lille reservoir? (swiftech micro res eller ligniende)

Håber i kan gennemskue mit spørgsmål, ellers må i lige melde jer.. håber ikke det blev alt for rodet.. 🤡

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Znatch d. 23-01-2010 20:20:17.
Rasmus66

Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2010 20:23:44
Svar/Indlæg:
8762/174
Det ville i hvert fald ikke skade!

Lynkoblings fitings og din mora radiator er meget meget restriktive.

Så det vil imo være en god ide med sådan en dual laing top og en pumpe mere.

Znatch

Superbruger
Tilføjet:
23-01-2010 20:36:45
Svar/Indlæg:
16/2
ja det er jeg nemlig også klar over.. men vandet render findt rundt osv. derfor vil jeg gerne være helt sikker før jeg skal til at smide7-800kr yderligere på mit vandkøling.. 🤡

har du nogen ide om hvor mange graders forskel det ville gøre? 5 eller 15?

hansen2605

Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2010 20:39:58
Svar/Indlæg:
2845/99

Du vil ikke vinde flere grader, dit kølehoved er nok det som trækker mest ned temperatur mæssigt i dit setup.... Dog ville jeg flå den lynkobling ud right away, du finder ikke noget mere restriktivt... Din mora er ikke så restriktiv igen...

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2010 20:43:22
Svar/Indlæg:
20170/383
Altså, ja kølehovedet trækker da ned i flowet. Men netop dette Delta kølehoved er nok et af de mest flowvenlige på markedet.

Så det der trækker ned er uden tvivl, som andre også er inde på, lynkoblingerne og den SK*** Mora radiator 🙂

Var jeg dig, altså #0, ville jeg nok hellere bruge pengene på en ordentligt radiator. Den er stor og fin, ja- Men en god triple radiator fylder mindre og køler ligeså godt. Og så er eventuelle flowproblemer væk 🙂

edit. Ja okay, enig her. Væk med de lynkoblinger. Det må være billigste løsning 🙂

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af tom81 d. 23-01-2010 20:44:17.

Rasmus66

Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2010 20:54:51
Svar/Indlæg:
8762/174
Ja en udskiftning at radiatoren ville måske også være en ide.

XSPc's RX360 og TFC Xchanger 360 fylder både mindre og yder hvis også et par grader bedre.

Desuden bliver dit vand flow meget bedre.

Znatch

Superbruger
Tilføjet:
23-01-2010 22:05:43
Svar/Indlæg:
16/2
tak for alle svarene indtil videre!

jeg har som sådan ikke flow problemer overhovedet.. der er fin gang i vandet, og radiatoren bliver "fin varm"

grunden til at jeg spørger vare mere for at høre om det gav noget ydelse at smide en pumpe mere i systemet.. 🤡

jeg skifter ikke radiatoren ud, da den er en del af mit mediecenter setup (ja rimelig overkill mediecenter, i know) og af samme grund fjerner jeg heller ikke lynkoblingerne..

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
23-01-2010 22:54:18
Svar/Indlæg:
20170/383

Så lad du bare tingene være som de er 🙂

noxon

Elitebruger
Tilføjet:
24-01-2010 02:15:53
Svar/Indlæg:
3321/21
Prøv evt at klemme en slange sammen, så der er minimalt flow og se hvad det har at sige for load tempen ?

Min erfaring er at det er ret ligemeget for de fleste kølehoveder, nogle blokke yder dog bedre ved højere tryk, men det er under 5 grader vi snakker om..

Znatch

Superbruger
Tilføjet:
24-01-2010 16:00:36
Svar/Indlæg:
16/2
jeg må indrømme jeg er ovenud lykkelig for de svar i har givet mig.. 🤡 synes bare altid folk snakker om at det gælder om at have så meget flow som muligt..

men ja, jeg har prøvet på at vælge hoveder efter hvad der var minds restriktiv, netop pga. lynkoblingerne, samt radiatoren..

men i får mange tak for hjælpen.. så slipper jeg for at investere de penge.. - nu burde det så også hjælpe lidt når jeg får smidt nogle blæsere på radiatoren, lige nu kører den bare passivt.. men der skulle gerne dumpe nogle scythe gentle typhoons ind af brevsprækken på mandag.. 🤡

Tzorion

Overclocker
Tilføjet:
31-01-2010 14:18:39
Svar/Indlæg:
8/1
ok, først og fremmest.

Som skrevet så er mora til enten til passiv køling eller OC og den er sktremt effektiv, specielt med 9 blæsere på :)
Derudover, jeg kørte med 2 pumper pga radiatoren, ikke fordi det var nødvendigt men fordi jeg ville være sikker på at det kom ordentligt rundt og chancen for at overbelaste en pumpe er derved mindre.

Men du skal nøje overveje setup af det system med 2 pumper.

Jeg læste nogle tests af: 1#
Pumpe 1> radiator > køleblok > retur
Pumpe 2> radiator > køleblok > retur

2# Pumpe 1 > pumpe 2 > radiator > køleblok > retur

Hvor du helt sikkert skal gå efter #1, da du normalt får bedre flow og du kan køre med 2 forskellige pumper (alt afhængig af høhjde osv).

Jeg havde stor glæde af det og havde ingen problemer med temp, kunne se en klar forbedring ved brug af 2 pumper.

men held og lykke med det :)

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Tzorion d. 31-01-2010 14:19:04.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
31-01-2010 16:31:52
Svar/Indlæg:
20170/383
En mora er måske stor. Men det gammeldags design, og en god triple radiator kan sagtens gøre det samme. Desuden er den klodset og grim 🙂

Znatch

Superbruger
Tilføjet:
01-02-2010 08:56:39
Svar/Indlæg:
16/2
Er faktisk fint tilfreds med Mo-ra'en.. synes ikke den er grim med det rustfri "bur" den er i.. den er en del af mit hi-fi rack i stuen, så den passer perfekt i størrelsen (den "ligger ned" på en seperat hylde i forhold til mediecenteret) - desuden er der mange der lige skal hen og se hvad det er for noget, nogle tror det er en effektblok osv.. meget sjovt.. 🤡

efter jeg har fået mine blæsere monteret gav det jo et drastisk fald i temperaturerne, så tror jeg dropper ideen om en ekstra pumpe i første omgang.

mine 9 blæsere kører ved omkring 5-6 volt, så de kan kun høres hvis du ligger øret direkte mod radiatoren. og mine temperaturer ligger ved idle på:

I7 920 @ 4,2ghz - 42grader
HD4870x2 - 35grader
Northbridge - 40grader
Southbridge - 35grader

og ved load stiger de til:

I7 920 @ 4,2ghz - 52grader
HD4870x2 - 42grader
Northbridge - 44grader
Southbridge - 38grader

(temperaturerne er aflæst via "Asus lcd poster" og "Ati CCC")

før (passiv) lå min I7 @ 3,4ghz på over 80grader ved load og radiatoren var så varm at man næsten ikke kunne røre ved den. - nu føles den umiddelbart lige så kold ved load, som når computeren er slukket.

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2010 15:42:53
Svar/Indlæg:
4112/53
Hvis du meget gerne vil investere mere i dyret, så kan du gå igang med at investere i en blæser-styring af kaliber. Det vil sige noget i stil med en Aquero eller en T-BAN XL eller noget i dén kaliber.

Så sætter du en temperatur sensor i loopet, f.eks. i et T-stykke, så der (stort set) ingen ændring er i system-modstanden, og så kan du sætte controlleren til at starte blæserne på din Mo-Ra 2 "sætvis", sådan at du ved én vandtemperatur starter de første 3 blæsere, en anden temp. de næste 3 blæsere, og ved en tredie temp de sidste blæsere, men stadigvæk på lave omdrejninger.

Skal det være endnu mere advanceret, kan du gå igang med pumpe-styring også, ved hjælp af .eks. en Aquacomputer PowerAjust USB, til at styre din DDC-Pro Plus, og så sætte pumpen til at køre lavere omdrejningern ved lave temperaturer, og på dén måde "spare" endnu mere støj.
Du skal dog være OBS på, at PowerAjust USB sluger ca. 5-800rpm af max hastigheden på pumpen, i forhold til at have den tilsluttet direkte til MoBo/Molex.

Med mit gamle system (det der er i profilen) der gjorde jeg noget i samme stil, som det jeg foreslår dig, og det var rart at når man bare surfede, så var der så godt som ingen støj, men når det var nødvendigt, så startede blæserne og pumpen op i fuld gas, og så var der køling af kaliber disponibel.

Znatch

Superbruger
Tilføjet:
01-02-2010 16:01:56
Svar/Indlæg:
16/2
Har faktisk netop en Tban -sl4 (samme som XL, bare til montering ligesom et pci kort osv) som styrer mine blæsere.. den styrer så bare dem alle på en gang..

når jeg surfer er de helt slukkede, de tænder kun ved gaming, og når som regel aldrig højere op end 5-6 volt.. så dejligt lydløst.. de bliver ihvertfald overdøvet af pumpen..

det der larmer mest er faktisk min pumpe.. hvilket er død ærgeligt.. og tør næsten ikke nedsætte omdrejningerne på den, pga. det restriktive loop..

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2010 16:28:38
Svar/Indlæg:
4112/53
Du kan sagtens sænke rpm på din pumpe, selvom loopet er restriktivt.

Der er vist nok også en pumpe-controller til TBAN, eller i hvert faldet et relæ der kan trække 35W, og det er jo nok en fordel at bruge TBAN til pumpen også, og så har du samme software til at styre pumpen og blæserne.
Og da det er pumpen der er din største støjkilde, så er det jo netop en fordel at bruge pumpen som det sidste led der skal hæves rpm på.

Og så længe du bare har et lille flow hen over køleblokkene, så har du en fornuftig køling, og så kan du jo lave en profil i din TBAN, der er baregnet til gaming, hvor du sætter rpm op på pumpen, før blæserne bliver startet.

Znatch

Superbruger
Tilføjet:
03-02-2010 09:25:15
Svar/Indlæg:
16/2
Du mener altså ikke flowet ligefrem "går i stå" selvom pumpen kører langsommere? det var egentlig det jeg lidt frygtede.. 🤡

har du nogen idé om hvor lavt man kan køre sådan en Laing? synes ikke rigtig jeg kan finde ud af hvad den skal ha i startstrøm for at køre, samt hvor lav spænding den reelt kan køre ved..

Znatch

Superbruger
Tilføjet:
03-02-2010 11:25:10
Svar/Indlæg:
16/2
Ville 2 pumper ved 9volt, larme mindre end 1 ved 12volt? nogen der kan svare mig på det??

krikke

Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2010 12:09:59
Svar/Indlæg:
2335/16

Prøv 😉

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2010 12:24:52
Svar/Indlæg:
20170/383

Altså, hvis en pumpe står på noget skumgummi-lignende og stadig støjer så det generer. Så en man enten totalt lydhysterisk, har en voldsomt god hørelse eller en defekt pumpe.

Znatch

Superbruger
Tilføjet:
03-02-2010 12:37:45
Svar/Indlæg:
16/2
#18 har ikke en ekstra pumpe endnu, så ville måske gerne være overbevist inden jeg punger 600kr ud.. :P

#19 da det er mit mediecenter, pumpen sidder i, så skal det gerne være så lydløst som muligt, og ja, jeg er nok "totalt lydhysterisk" - men problemet ved lyden fra pumpen, er netop det at den ikke er 100% konstant.. den svinger en lille smule i "nuance", hvilket gør at man ligger mere mærke til den end man lige burde.

tvivler på at pumpen er defekt, den er ikke et halvt år gammel endnu, og ja, den er monteret på den skumpude der medfølger - det er ikke vibrationsstøj, nærmere en "snurrende/brummende" lyd..

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2010 12:48:03
Svar/Indlæg:
20170/383

Synes godt nok det er lidt mystisk. Den burde ikke sige noget som helst. Har du prøvet at se om du kan hænge den i nogle elastikker.

Znatch

Superbruger
Tilføjet:
03-02-2010 13:09:25
Svar/Indlæg:
16/2
#21 har tænkt i mange forskellige baner, men den kan sgu ikke rigtig placeres anderledes.. der er ikke voldsomt meget plads i sådan et mediecenter kabinet..

synes dog ikke den larmede nær så meget i mit gamle setup, selvom placeringen er næsten identisk. - dette kan dog også skyldes at den før var overdøvet af min strømforsyning, dette er ikke længere tilfældet..

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2010 15:49:29
Svar/Indlæg:
4112/53
Den eneste måde at finde ud af, hvor meget du kan sænke rpm med, er at prøve dig frem.
Powerajust USB har en indbygget funktion, der giver pumpen 100% power til at starte på, og så efterX antal sekunder (kan så vidt jeg husker indstilles via Aquasuite), så reducerer den rpm på pumpen.
Er du bange for at flower stopper helt, så kan du evt. sætte en flow-måler ind i loopet også (selvom det gør det endnu mere restriktivt), så vil du kunne sætte softwaren til at overvåge, om flowet er gået helt i stå, og så kan du selv sætte den til at holde et givent flow ved en given temp.

Jo flere pumper du sætter i serie, jo lavere differens tryk er der behov for over hver enkelt pumpe, for at opnå det samme totale tryk, men jo mindre rpm, jo mindre flow kommer der.
Hvordan pumpekurverne er på DDC kan du sikkert se ude på h2okoeling.dk og så kan du selv sammenligne nogenlunde, hvordan 2 pumper i serie kan reduceres i rpm, for at opretholde samme tryk som én pumpe ved 100%.

Men hvis du smider 2 pumper i loopet alligevel, vil jeg anbefale dig at smide dem ind i loopet på forskellige steder, f.eks. noget i denne her stil:
Res --> Pumpe 1 --> CPU --> NB --> HDD --> Pumpe 2 --> GFX1 --> GFX2 --> SB --> Mosfet --> Radi --> Res.

Uden at have studeret hvilke blokke du har, og på hvilke komponenter, vil jeg sige at de to mest restriktive ting i dit loop er hhv Radiatoren og CPU-hovedet, mens de mindst restriktive er hhv HDD, Mosfets og hvis du kører EX-blokke på GFX, dem også, med NB/SB som værende de "midterste".

Ved at køre på dénne måde, har du pumpen i midten til at sørge for et trykfald over CPU, NB og hdd, mens de resterende blokke (heller ikke hdd for den sags skyld) har behov for særligt stort trykfald, og derfor har det fint med at komme op mod radiatorens store modtryk, og varmeafledning, før vandet ry'er i res. igen.

Znatch

Superbruger
Tilføjet:
03-02-2010 16:07:18
Svar/Indlæg:
16/2
#23 du har sgu nok ret.. det må jeg lige prøve at lege lidt med så.. 🤡

mht trykfaldet, vil jeg ikke mene at det "falder" jo længere rundt vandet kommer, i og med at vand ikke kan komprimeres, vil trykket da være ens i hele systemet.. og af plads hensyn ville det klart være at foretrække at sætte pumperne sammen, med samme top..

og cpu hovedet er da netop ikke særlig restriktivt? det markedsføres da ihvertfald netop som være meget lidt flow sænkende...

M.Thomsen

Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2010 17:00:04
Svar/Indlæg:
4112/53
Vand er ganske rigtigt inkompressibelt, men ikke desto mindre, så er der et tryktab i systemet, efterhånden som du kommer igennem mere og mere slange/rør og over/igennem flere køleblokke, og det er på dén måde, at trykket opstår i systemet, og derfor der er "gevinst" ved at hav en pumpe placeret midt i loopet, frem for begge to samme sted i loopet.

Ja, det er meget nemmere at placere dem samlet i én top, og det vil også give et fint flow i systemet. Men det andet vil give en anden ydelse på især restriktive blokke, som Apogee GTZ og FuZion et eller andet (hvad de nu hedder til efternavn) til at køle multi-core processorer med.
Ok din blok er ikke restriktiv (jeg skrev også jeg ikke har studeret hvilke blokke du har), men jeg vil påstå, at hvis du havde en af de der "high performance" blokke, så ville du opnå et par graders forskel, ved at have en pumpe før og en pumpe efter CPU-blokken.

Måske du skulle invistere i sådan en fætter her i stedet for:
http://vcore.dk/shop/silentsta...

Znatch

Superbruger
Tilføjet:
03-02-2010 22:03:42
Svar/Indlæg:
16/2
2 grader fra eller til goer ikke den store forskel.. jeg er egentlig fint tilfreds med temperaturerne samt ydelsen af mit system.. det eneste jeg lige mangler at fin justere er som sagt lyden.. 🤡

Har ogsaa kigget paa netop den boks der, men saa vidt jeg kan maale mige frem til, saa kan jeg umuligt faa plads til den.. men tak for forslaget anyhow.. 🤡

riska

Elitebruger
Tilføjet:
03-02-2010 22:07:14
Svar/Indlæg:
7241/274
En laing DDC 18w kan ikke starte på 9v den skal have mindst 9.5 volt for at starte

Znatch

Superbruger
Tilføjet:
03-02-2010 22:15:36
Svar/Indlæg:
16/2
hmm.. okay.. saa maa jeg investere i en tban bigng ogsaa, hvis det bliver noedvendigt..