Jeg vil gerne argumentere for "faglig stolthed"
Selvom det er et enten-eller spørgsmål, som du udtrykker det i #6, Nonig, så mener jeg alligevel der er en vis sammenhæng mellem de to begreber.
Kunstnerisk frihed hænger for mig sammen med et æstetisk formbegreb i den forstand, at der i det ligger friheden til at vise de følelser/tanker/idéer, man har, på den måde de udtrykkes bedst - om det så være sig via en stregtegning med en diller, et impressionistisk maleri eller guldfisk i en blender.
Der ligger noget smukt i tanken om kunsterisk frihed, men der skal så også sorteres en masse ligegyldigt fra - og noget, der har fået omtale på den konto, burde bare være losset af statsstøtten for mange år siden.
Kunstnerisk frihed kunne OGSÅ være, at man fortolker det, man er god til og der kommer et nyt resultat - som måske er bedre - ud af det, så på den måde er udtrykket rimelig bredt, men vidner ikke i sig selv om nogen garanti for kvalitet.
Derfor vælger jeg faglig stolthed som begreb, da der også ligger en æstetisk bagtanke i det.
Begrebet er bredere en kunstnerisk frihed, vil jeg mene, da det som udgangspunkt dækker flere erhvervsmæssige aspekter end det andet. Dog kan det også dække kunsten og er derfor at foretrække fremfor et noget mere snævert begreb, hvori der ikke ligger et kvalitetsstempel.
Faglig stolthed er selvfølgelig også en subjektiv størrelse, da der findes lige så mange måder at gøre ting på, som der findes mennesker, men der ligger alligevel i ordene, at man gør det bedste, man har lært, med de evner, man nu engang har.
Hvis der ikke fandtes faglig stolthed omkring et stykke arbejde, man præsenterer - om det være sig et kunststykke, musik, tømrerarbejde, en svejsning, et undervisningsforløb, en idé eller noget helt syttende - ville kvaliteten i min forståelse af begrebet som udgangspunkt ikke være så høj, da man ikke har lagt det allerbedste, man formår i det, man har gjort.
...
Der er på en måde en form for "hønen og ægget" over de to begreber, da der, efter min mening, automatisk burde ligge en faglig stolthed før enhver form for kunstnerisk frihed... 😎
Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Toft123 d. 24-01-2010 23:30:46.