#30 - Jeg vil gerne modargumentere...
Nu er det sådan at licens går til at sørge for at der ingen politisk indblanding i DR's journalistik er.
- Hvordan er det lige licenspenge kan gøre det? DR er trods alt stadig regeringsejet og det er nu alligevel mennesker der med holdninger der laver programmerne og er værter. Vil du påstå at man ikke kan mærke på deres udsendelser at de er præget af bestemte synspunkter og med formålet at retfærdiggøre og rigtiggøre disse synspunkter?
Hvis der ikke betales nogen licens, er der INTET på TV når du slutter stueantennen til.
- Hvorfor dog det? Der er da massere af andre kanaler med kvalitetsprogrammer. Skal vi nu alle se DR fordi du mener deres programmer er de eneste der er noget værd? Hvis jeg kan slippe for mindre afgifter og få samme kvalitet, hvilket jeg få ud af mange andre kanalers programmer, så vil jeg da hellere det... goodbye DR,
Generelt mener jeg DR tjener almenvellet i et politisk og demokratisk samfund: de tjener demokratiet på den måde at borgerne skal holdes underrettede om samfundets gang, så demokratiet kan leve fordi borgerne kan tages stilling til noget.
- Okay, og derfor skal vi andre mene det samme... eller hvad? SKAL borgerne holdes underrettede? Er det ikke noget de selv bestemmer? Det må da være den enkeltes ansvar at underretter sig og tage stilling. Desuden er der mange andre der kan tilbyde os de samme informationer for brøkdele af pengene.
Men jeg mener absolut ikke, at TV2 Film, TV2 Sport, TV3, Canal+ eller Kanal 5 tjener almenvellet overhovedet. Der er ikke én af de kanaler der har en nyhedstime, som DR og TV2 har.
- Nej, det er da klart når de ikke har en chance. DR tvinger sig til overdrevet meget licenspenge og har derfor langt mere at gøre godt med, selvom det meste af det går til nye kanaler og underskud. Hvis nu DR kunne gøres til privat ejet så ville de skulle konkurrere med de andre kanaler på lige fod og det ville betyde at de andre kanaler ville have en fair chance når det kommer til informations- og journalistiktv.
Selvfølgeligt står det borgerne frit for, om de vil gå på jp.dk eller politiken.dk for at underrette sig om samfundets ve og vel - og de der gør det burde da belønnes. Det er for demokratiets skyld, at der skal betales licens, men demokratiet bør finansieres over skatten.
- Hvorfor skal man belønnes for noget, man gør af egen fri vilje for sin egen skyld og som kun gavner en selv? Der er ingen der holder sig underrettet om samfundsrelaterede problemer, for at tage stilling så det gavner samfundet og demokratiet. Næh, stillingen bliver taget med udgangspunkt i hvad der er bedst for en selv. Det burde bare ikke være sådan, men det er en anden snak. DR er som sagt ikke en fundamental demokratisk byggeblok og de skal derfor ikke stå i ly under skatten. Opgaven DR varetager burde stilles frit til alle der ønsker at varetage den.