Defekt puter, vil ikke starte = lange løg!

Diverse d.  27. januar. 2010, skrevet af Seth-Enoch
Vist: 769 gange.

Seth-Enoch

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2010 19:43:53
Svar/Indlæg:
94/26
Hej.

Det hele starter med at min puter nogle gange godt vil starte, andre gange ikke. Så en dag sker det uungåelige, nemlig at den ikke længere vil starte(Suprise!).

For at gøre en lang historie kort, så har jeg nu prøvet med nyt bundkort, CPU og GFX. Men den vil stadig ikke starte op.

Hvad kan der være galt?

Jeg har prøvet at "jumpstarte" PSU'en på det store stik til bundkortet, den starter og jeg kan høre blæseren. Når PSU'en er sat normalt til, så på bundkortet lyser en fin lille grøn diode, så strøm må der da være? Jeg har ikke haft mulighed for at låne RAM et sted fra, men jeg har 4x1gb PC6400. Men kan defekt RAM være skyld i at en puter slet ikke vil starte op? Plejer den ikke bare at te sig tosset og biip/hyle hvis der er fejl på disse? Jeg har nu et Asus P5Q Se Plus bundkort, kan man nøjes med éen ramblok, eller skal DDR2 køre i par? Tænker på at teste alle ramblokke hver for sig så.

Jeg har desuden prøvet at kortsluttet "power knappen" direkte på bundkortet, hvis nu knappen på kabinettet var defekt. Heller ikke der fejlen ligger.

Min puter kørte perfekt inden nedbrudet, ingen fejl, spontane reboots osv..

Så hvad kan få en puter til overhovedet ikke at gide at starte op?
Rasmus66

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2010 19:57:47
Svar/Indlæg:
8762/174
Hvad gør den når du prøver at starte den op?

Sker der entet eller køre laver den bare genstart loop?

Du kan sagtens køre med en ddr2 ram stang der behøver ikke at sidde to i 🙂

Seth-Enoch

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2010 20:00:36
Svar/Indlæg:
94/26
Den opføre sig som om der intet strøm er sat til maskinen. Når jeg prøver at tænde sker der INTET. Ikke én blæser starter, ingen HDD larm, biip, hyl eller hvad ved jeg total nada respons.

Jeg prøver éen blok ram af gangen nu så.

Kom endelig med mere input folkens!

animal-mik

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2010 20:00:42
Svar/Indlæg:
908/160
kan du låne en psu et sted ? (Strømforsyning)
har før haft psuer de stadig giver "grøn diode" på mobo men som
ikke vil starte dem.

Rasmus66

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2010 20:04:52
Svar/Indlæg:
8762/174
Jeg ville også lige prøve med en anden psu bare for at være på den sikre side.

Johnny

Superbruger
Tilføjet:
27-01-2010 20:26:49
Svar/Indlæg:
2127/11
For mig lyder det som et psu problem. Prøv at smide en anden i maskinen.

PS: Ingen garanti for biblyde, med mindre du har sikret dig at der er en f0orm for højttaler til den slags. Ram skal naturligvis testes, og defaultvalget er altid én stang af gangen 🙂

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
27-01-2010 23:50:31
Svar/Indlæg:
8947/160
Jeg er også ret sikker på at det er psu.

Seth-Enoch

Elitebruger
Tilføjet:
28-01-2010 19:06:05
Svar/Indlæg:
94/26
Jeg drøner til Viborg(shg) i morgen og køber en ny PSU så... Har ingen at teste med nemlig. Der var ingen held ved at prøve ét ram modul af gangen heller.

Tak for jeres input. Jeg melder tilbage når jeg har prøvet med en ny PSU i morgen engang.

Seth-Enoch

Elitebruger
Tilføjet:
29-01-2010 13:08:44
Svar/Indlæg:
94/26
Så fik jeg købt en ny PSU og der kom sq liv i maskinen igen!! Men glæden var kort, for der kom ikke det velkendte "biiip" og ingenting skete på skærmen. Så jeg tjekkede og dobbelt tjekkede alt på bundkortet, ledninger, gfx, lydkort, hdd osv osv osv.. Alt sad som det skulle.... Hm! Nå, jeg prøvede så at hive alle ram ud og teste én af gangen. Fandme om en af dem ikke var stået af også. Så nu har jeg 2gb RAM og win7. Når min puter er startet op, så har den brugt 68% RAM... øvøv.

Jeg køre pt. kun med 2x1gb RAM. Vil det gå helt af helvede til, hvis jeg smækkede 3x1gb RAM i?

Men win7 er super god til at håndtere hardware skift, det skal de fame have ros for hos MS. Den fandt ikke mindre end 52stykker nyt hardware og alt køre som før, pånær de manglende ram jo ;) Normalt plejer windows ikke at være tilfreds med motherboard skift, men den er ligeglad nu.