Kvittering osv. ved indbrud ?

Diverse d.  01. februar. 2010, skrevet af JF_Fredsgaard
Vist: 665 gange.

JF_Fredsgaard

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2010 19:20:33
Svar/Indlæg:
1000/101
Nu står jeg i den heldige situation at jeg flytter til et knap så heldigt kvarter hvad angår kriminalitet 😕
- Og oven i hatten har jeg været så heldig at få en lejlighed i stuen, med kæmpe vinduer lige ud til blokkens parkeringsplads 😕 😕

Og nu tænker jeg så, at når jeg en dag kommer hjem og de har rippet min lejlighed, hvordan beviser jeg så, overfor forsikringen, hvad jeg har haft i min computer, når nu jeg ikke har kvitteringer på alle delene?

Det samme gælder som sådan min efterhånden ret store DVD-samling, PS3 spil, Forstærker, højttalere osv.?

Hvordan hænger det hele egentlig sammen i forhold til en indboforsikring?

-ved godt det muligvis ikke er en HWT-tråd, også derfor jeg lagde den i Diverse kategorien..

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af JF_Fredsgaard d. 01-02-2010 19:20:49.
vanovich

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2010 19:24:27
Svar/Indlæg:
3972/242
Mange forsikringer skal du have en decidert forsikring på hw, den alm dækker vist ikke noget. men hæng mig ikke på det.

Zorba

Superbruger
Tilføjet:
01-02-2010 19:25:11
Svar/Indlæg:
1142/59
Jeg er ikke 100% sikker, men sørg for at tage billeder af lejlighedens rum og få især de dyre ting med på billederne. Derudover så sørg for at gemme kopier af kvitteringerne elektronisk et sted, hvor de ikke forsvinder (kvitteringer på det du altså HAR kvittering på).

Jeg mener generelt at selskaberne bare giver dig pengene, medmindre det lyder ekstremt at du skulle ha' så mange ting (så stor værdi i dit hjem). Det varierer derfor meget fra sag til sag, så sørg for at have billederne parate. Det er nok det eneste du kan gøre. Det er dog svært at få erstattet 100% især med computere man selv samler.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Zorba d. 01-02-2010 19:26:04.

JF_Fredsgaard

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2010 19:26:33
Svar/Indlæg:
1000/101
Jeg har en elektronik forsikring, som dækker computere, kamera, spillekonsoller, fjernsyn osv. så på den front er jeg sikret.

Det jeg er i tvivl om, er om det kræver en kvittering på en pågældende stykke hardware for at få udbetalt erstatning, når det er blevet stjålet ?

JF_Fredsgaard

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2010 19:28:29
Svar/Indlæg:
1000/101
Umiddelbart vil mit forsikringsselskab nok synes det virker usandsynligt at jeg som studerende har så stor værdi af elektronik i mit hjem, så vil tro jeg bare skal have klaret nogle billeder og så en liste over alle tingene.

- Men hvordan vil forsikringen så tjekke at jeg ikke snyder, hvis jeg nu har kvittering på noget jeg f.eks har solgt herinde?

crankyrabbit

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2010 19:53:41
Svar/Indlæg:
7765/230
det er så her din moral eller mangel på samme kommmer i spil..Melder du noget stjålet som du har solg feks her, sidder køber jo pludselig med tyvekoster i sin pc..Og hvis han skulle få prob. ville vedkommende jo nok smide det tilbage til dig..Det ville jeg ihvertilfælde og så har du pludselig en kriminalsag og højst sandsynlig en snavset strafattest.. 😛

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af crankyrabbit d. 01-02-2010 20:15:59.

Jesper

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2010 20:44:41
Svar/Indlæg:
2072/117
Som de andre siger, så billeder hvor de ligger gemt på en anden adresse.

Du kunne f.eks. lave en lille pose eller boks der har f.eks. 2 USB nøgler og nogle brændte skiver med dine billeder.

Så burde du være dækket rimlig godt ind.

ZnarF

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2010 21:38:21
Svar/Indlæg:
1058/59
Evt. spørg dit forsikringsselskab, og evt. få det registreret hos dem inden der sker noget. Det er jo naturligt at du er bekymret for dine ting, ellers ville du ikke have en forsikring!

Samtidig skal du tjekke at den sum som din indboforsikring er på, er stor nok til at dække hvad du har. Mange gange har man for overraskende meget.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2010 21:59:55
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Hvis du har et kamera i den bedre ende, eller en ven med et sådanne, kan du tage billeder af lejligheden og dine ejendele. Grunden til at jeg skriver "bedre ende" er, at du kan tage billeder i RAW-formatet.

Det kan (reelt set) ikke forfalskes, og er derfor enormt godt bevis i juridiske sammenhænge.

Mit råd til dig ville dog, under alle omstændigheder, være at kontakte dit forsikringsselskab. Få evt. en til at komme ud og dokumentere og skrive en rapport. Spørg om de vil godtage dokumentation i form af førnævnte billeder, og få det bekræftet på skrift.

Hvis du så har indbrud, kan du melde de pågældende ejendele stjålet. Men som sagt, får det lige clearet med dit selskab først, hvordan og hvorledes.

JF_Fredsgaard

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2010 22:22:14
Svar/Indlæg:
1000/101
Min indboforsikring dækker op til 617.000, og selv ved mere nøje sammenregning kommer jeg ikke derop, så det burde være nok 🙂

Den med at ringe til forsikringsselskabet er sgu nok en meget god idé, det vil jeg prøve imorgen.

Jeg har dog 'kun' et Nikon D50, og skal gerne være ærlig og sige jeg ikke aner så meget om det 🙂

Jeg tænkte bare den omvendte situation af den jeg ville ende i.. Altså, jeg har en mappe med alle mine kvitteringer, bankpapirer og alt det pjat, og ved gennemkigning i sidste uge faldt jeg over en del ting som jeg ikke har mere. Enten fordi det er gået bort ved døden, eller fordi det er solgt videre..

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2010 22:31:36
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #9

Du sætter det bare til at skyde i "NEF" i stedet for jpeg 🙂

JF_Fredsgaard

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2010 22:34:53
Svar/Indlæg:
1000/101
Sweet.. will do :)

Riis

Elitebruger
Tilføjet:
01-02-2010 23:12:16
Svar/Indlæg:
4657/53
Skriv serie nummeret på alt elektronik du har op.
Så får du det tilbage igen, hvis det mirakel skulle ske at politi finder det igen.
+ at de kan bevise ar den tyv har været i din lejlighed.

LarsL

Superbruger
Tilføjet:
02-02-2010 07:43:12
Svar/Indlæg:
445/37
Masser af billeder, og gerne opload dem, eller email dem til dig selv på en webmail, er så nederen at have dem på pc'en når de er rendt med den.

Og fif, undgå for alt i verden alm. brand forsikring, har dem selv pt og har haft indbrud for 3 måneder siden, jeg kommer ikke til at være kunde hos dem mere, til al held havde jeg et par få billeder af de dyreste ting der var stjålet, andre ting skulle jeg finde mig i at høre ting som, det kan du sagtens sige, har du billeder af det osv osv osv, så deres tømmers dårlige arbejde på at lave en nødløsning til at få lukket en havedør, en lægte og 2 skruer´, kunne jeg vidst godt selv, havde kunne klarer med et bedre resultat

krikke

Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2010 07:55:22
Svar/Indlæg:
2335/16

Jeg tror ikke det bare er Alm.Brand der forsøger at smyge sig uden om,jeg tror det er meget generelt desværre,men selvfølig er der dem som er værre end andre,og at de ligefrem siger som de gør til dig er langtfra god kunde service,men så er det da godt man ikke står hos dem.

Btw det kunne være man skulle få taget nogle billeder,så har man da lidt at stå imod med. 😎

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2010 08:34:03
Svar/Indlæg:
8947/160
Ja,. Man finder først ud af om ens forsikringsselskab er godt når man har problemer. Vi havde vandskade for et par år siden, og det var et mareridt. Vi skulle faktisk selv dokumentere alt. Og da det endelig blev en sag gik der et helt år før vi var færdige med gulv, køkken osv. Vi havde tryg, så dem kan jeg på ingen måde anbefale. Anyway, mht at forsikre "specielle" ting af værdi fik jeg besked på at tage billeder. Jeg har Feks fiskegrej for 150.000+kr ,div fluestænger, dyr elektronik osv,hjul endegrej, så jeg har taget billeder af det hele, og også oplyst mit forsikringsselskab om de specielle værdier så det står skrevet hos dem. 😉 Så mit nuværende selskab vil have ret svært ved at krybe udenom hvis uheldet skulle være ude. De er også oplyst om at mine 2 stk gamle audier er i ekstraordinær god stand ( tæt på nystand ) Så alt i alt har jeg sikret mig så godt jeg kan, ved at snakke med taksator, tage billeddokumentation osv. Og det vil jeg anbefale alle andre at gøre også for i disse krisetider kommer man HELT sikkert til at dokumentere det hele, for forsikringsselskaberne kryber under hvor gærdet er lavest hver eneste gang hvis de kan. 😉

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af Shutdown d. 02-02-2010 08:36:07.

JF_Fredsgaard

Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2010 08:53:16
Svar/Indlæg:
1000/101
Jeg har Tryg. Mine forældre anbefalede dem, da de aldrig har haft problemer med dem.
Men jeg vil prøve at ringe til dem og få dem til at notere hvor meget jeg egentlig har af værdi i mit hjem. - Nu jeg tænker over det er der jo for RIGTIG mange penge.

LED Fjernsyn, PS3, Forstærker, Gulvhøjttalere, Computer, MacBook Pro, over 250 DVD'er osv.. - det løber jo hurtigt op 😲

Shutdown

Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2010 10:29:43
Svar/Indlæg:
8947/160
Det løber nemlig RIGTIG hurtigt op. Og som sagt, man kender først sit forsikringsselskab når man står med skægget i postkassen.!!

JF_Fredsgaard

Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2010 11:24:12
Svar/Indlæg:
1000/101
Lucky at jeg barberer mig ret ofte 😎
- Spøg til side 😛

Tror bare jeg må ringe til dem og høre om billeder plus evt. serienumre på de genstande der har det, er nok til en erstatning i sidste ende..