Internettets udvikling m.m.

Diverse d.  02. februar. 2010, skrevet af mp_3
Vist: 440 gange.

mp_3
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2010 17:21:26
Svar/Indlæg:
3588/418
Jeg er i denne uge igang med at skrive mit Studieretningsprojekt, som skal fylde 10-15 sider.

Emnet er: Internettets udvikling

Jeg skal redegøre for internettets fødsel og udvikling frem til i dag. Dette kan f.eks. ske med fokus på Microsoft eller anden parts rolle i denne udvikling. Dette skal belyses statistisk.

Derudover skal jeg undersøge internettets betydning for kommunikationen mellem mennesker, organisationer og i global sammenhæng. Brugen af internettet i forbindelse med informationssøgning, reklame osv.

Til sidst skal jeg diskutere internettets fremtidige udvikling, og give et bud på de 5 mest udbredte anvendelser af internettet de næste 10 år, samt eventuelle allerede udviklede teknologier.

Jeg vil derfor høre, om folk her på siden har nogle guldkorn i form af artikler eller andet jeg kan bruge til projektet.

På forhånd tak!


Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af mp_3 d. 02-02-2010 17:21:34.
NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2010 17:41:12
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #0

Jeg skrev et 13-tals projekt om selvsamme emne i 1.g

Der er nok sket en del siden da. Men hvad tænker du på, har du en specifik vinkel eller?

🙂


mp_3
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2010 17:48:48
Svar/Indlæg:
3588/418
De to fag jeg skal kombinerer er kommunikation/it A og samfundsfag B.

Internettets fødsel og udvikling går jo ud på alt fra Arpanettet, den første browser, den første e-mail og frem til nu.

Der skal samtidig være fokus på det kommunikative omkring internettet igennem tiden, og ikke mindst i dag. Reklamer, borgernes deltagelse i den demokratiske proces, spil og fildeling.


Exido
 
Overclocker
Tilføjet:
02-02-2010 17:53:30
Svar/Indlæg:
44/5
Hmm okay, en anden vinkel kunne være The dot-com bubble, det er samfundsfags orienteret. http://en.wikipedia.org/wiki/D... for hurtig reference.


NoNig
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2010 18:00:01
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #2

Hva' med menneskerettigheder?

Et meget overset aspekt i Internettet og dets udbredelse. Især Kina kontra USA. Bare et eksempel.

En let gennemgang af det historisk tekniske.

Altså noget alá:
Indledning/Præsentation af projektet.
Historik
Samfundsmæssig indflydelse:
- Offentlig administration
- Fora/netværk/Facebook
Informationsstyring kontra flow:
- Menneskerettigheder
- Censur

En rød tråd kunne være "Hvordan bliver Internettet brugt?" og "Hvad bruges det til?"

Lidt overfladisk: Hvem kan tilgå hvilken information (offentlig og privat)? Hvordan bruges Internettet (informationssøgning, fildeling og propaganda)? etc.


mp_3
 
Elitebruger
Tilføjet:
02-02-2010 19:23:03
Svar/Indlæg:
3588/418
#4
Det er ingen dårlig idé. Jeg vil gå videre med overskrifterne.


Exido
 
Overclocker
Tilføjet:
02-02-2010 20:33:18
Svar/Indlæg:
44/5
McMillan J. (2002) Reinventing the bazaar: A naturally history of markets

Kunne være en god bog at låne, historisk har den lidt info fra side 157ff omkring internettets oprindelse.
Og ellers rammer den nok ikke dine temaer omkring informationsstyring, men mere internettet som en markedsplads.