Superbruger
Tilføjet:
03-02-2010 10:44:52
Svar/Indlæg:
198/26
Hej HWT brugere.
Her kommer et indlæg fra en vægelsindet gamer... eller sagt på en anden måde, en total forvirret gamer som ikke kan finde hoved og hale i fordele/ulemper ved forskellige platforme (P55 og X58) og hvornår det vil være et godt tidspunkt at investere i et nyt setup...
Jeg går og pønser på et nyt system og har gjort det i lidt tid. Først var jeg overbevist om at det skulle være et x58 setup, men så var der flere der anbefalede mig at tage et P55 setup, da i7-860 processoren skulle være et godt køb og være særdeles OC venlig. Yderligere er p55 mobo typisk billigere. Yderligere har jeg læst her på HWT og på HOL om folk der har haft problem med microstuttering ved SLI/crossfire på deres x58 platform. Sidstnævnte fik mig til at gå efter P55 løsningen.
Angåene tidshorisont, så har jeg altid været af den overbevisning, at man skal købe når behovet er der, da der altid vil komme noget bedre og billigere i morgen, om en uge osv. og hvis man skal vente på det, ja så får man aldrig købt noget nyt. Men men men, når man snakker kortere tidshorisont, kan der måske være en idé i at vente 1-2 mdr.
Okay, lang snak om tidshorisont, men hvad er det så jeg går og venter på? Jeg venter på nyeste grafikchip fra Nvidia, jeg venter på større udvalg i enten P55 bundkort og X58 bundkort med USB 3.0 og SATA-III. Da jeg er prisbevidst, vil jeg gerne have et større udvalg hvilket jo vil presse prisen, samt at nogle af de billigere producenter vil komme på banen. Når Nvidias nye grafikprocessor chip kommer på banen vil det nok også ændre på pris/performance billedet.
Når vi så snakker om USB 3.0 og SATA-III samt P55 vs. X58, så er der lige kommet nye dimensioner til for mit vedkommende, da jeg i dag læste en artikel her på HWT om det nye P55 bundkort fra Gigabyte. Her finder jeg ud af, at hvis man kører SLI/CF på et P55 bundkort, så kan man ikke udnytte USB 3.0 og SATA-III hastigheder da der ikke er nok båndbredde på kortet. Da jeg har planer om at købe ét 5870 kort nu og så opdatere med nummer 2 om ca. ét år, så har det jo klare konsekvenser for mit valg af platform. Men så melder et andet spørgsmål sig, er USB 3.0 og SATA-III egentlig afgørende, på nuværende tidspunkt er der ikke (ifølge min ringe viden) nogle enheder der understøtter SATA-III i hvert fald ikke enheder der er til at komme i nærheden af rent økonomisk, så vil det først få betydning om 1-2 år at have SATA-III understøttelse på sin platform? Men umiddelbart virker x58 setuppet som den bedste løsning, når der tages højde for SLI/CF behov samt understøttelse af USB 3.0 og SATA-III hastigheder.
Det skal siges, at mit behov bliver mere udbredt fra og med 3. marts hvor BF BC2 udkommer. Men kan godt vente én måned eller to, hvis det vil betyde at jeg kan få et bedre eller billigere setup?
For at opsummere. Jeg skriver dette indlæg for at høre om andre står med lignende overvejelser/tanker og om I er kommet frem til nogle gode konklusioner. For at opsummere hvad jeg ønsker afklaring omkring
- P55 vs. X58?
- USB 3.0 og SATA-III understøttelse, er det vigtigt?
- Skal man vente på Nvidias næste grafik processor og hvornår kommer den?
Tråden blev redigeret 3 gange, sidst af BlingBling d. 03-02-2010 12:10:38.