Lidt om video.

Diverse d.  04. februar. 2010, skrevet af NoNig
Vist: 374 gange.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2010 06:23:30
Svar/Indlæg:
23132/740
Hey all

Jeg skal bruge et videokamera, til lidt fis og ballade. Det kommer nok til at ligge på hylden det meste af tiden, så orker ikke at bruge kr. 10.000,- på et eller andet superdupersmart.

Men!

En fed feature kunne være muligheden for at skyde i RAW, men til mit budget, er det nok urealistisk. Men alternative kvalitetsforslag modtages gerne, og jeg har ikke det store imod at handle brugt 🙂

Anywho.

Skal det være nyt, har jeg kigget lidt på disse to:
Sanyo Xacti VPC-CG10: http://www.edbpriser.dk/Produc...
Kodak Zi8: http://www.edbpriser.dk/Produc...

Hva' synes I? 🙂
tom81

Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2010 10:10:33
Svar/Indlæg:
20170/383

Jeg sladrer til Henry.
Du skal ikke installere kamera i soveværelset uden hun er klar over det 😉 😀

korben

Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2010 10:30:04
Svar/Indlæg:
1081/251
Vil du ikke skrive hvad du mener med RAW når vi taler om video??

(måske du tænker på RAW/NEF og still foto?)

korben

Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2010 10:32:32
Svar/Indlæg:
1081/251
Men der er mange som er glade for de her http://www.theflip.com/en-us/

Jeg har kun set den i 5min og kan ikke give dig input på den. Men den skulle være nem at bruge og lave noget ok video.

korben

Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2010 15:49:26
Svar/Indlæg:
1081/251
Fik du styr på det?

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2010 20:54:37
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #1

*shh* 😛

Btw.: Svar dog på din/jeres post 😴

-> #2

Jeg ved enormt meget lidt om video, men når vi snakker dSLR har man jo muligheden for at optage i RAW og dermed manuelt stille hvidbalancen - om det samme gør sig gældende for video, skal jeg ikke kunne sige 😳

-> Korben

Desværre, nej.

Sidder lidt og overvejer om man skulle købe et Nikon D5000, bare for videodelen...

Der er åbenbart en masse anmeldelser på dette område, men generelt meget lidt, hvad skal man kalde det "know how"? 😐

korben

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2010 21:39:57
Svar/Indlæg:
1081/251
Ja og jeg ved en masse om video 🙂 Der er ikke kommet et RAW format til video som er på samme måde som til RAW/NEF til stil foto. Så nej det kan du ikke.

Det med Nikon D5000 syntes jeg ikke selv om. Jeg købte et Nikon D300s til backup kamera og for at prøve at lave video med sådan en. Og jeg må sige at det dur bare ikke til mit behov. ( jeg ville ikke engang tage den med som ferie video kamera)

Video delen er i en rigtig god kvalitet og du kan lave nogle fede ting med dine gode optiker som du får svært ved at lave bedre på et lowend video kamera til samme pris. Men jeg kan bare ikke bruge video delen til noget fordi du ikke har nemt ved at lave fokus og auto fokus har du ikke mulighed for at bruge.

Så jow et Dslr kamera laver flot video men bare ikke noget jeg syntes man kan bruge til så meget ud over stativ ting. Jeg ville på ingen måde kunne lave nogle gå ture med fokus skift eller anden form for kamera flyt. ( Jeg ved godt at mange af de kamera jeg bruger koster 150.000-575.000 Kr og har en masse fuktioner og at jeg dermed også har svært ved at gå på kompromi. Men jeg syntes bare ikke det dur til en meter)

Og ja ja du kan finde en masse video på www lavet af en Vincent Laforet og andre fotografer som få dette kamera til at se ud som et film kamera til 1 mil.
Men skal bare huske på at disse video'er er lavet med hjælpe udstyr og lysfolk osv. Som bare gør at de laver noget som du på ingen måde ville kunne lave selv. Mange af hans ting er lavet på Jib Arm og steadicam og så er der sat monitor på hans kamera og en masse andre ting. Tro mig det er ikke den type video du skal kan lave hvis du får sådan et kamera..

Så Nikon D5000 til video kommer meget andet på hvad du skal bruge den til. Jeg er selv ved at købe et ferie kamera og det bliver en Canon S21 http://www.usa.canon.com/consu... Den kommer til at koste ca 9000kr og har mange fede fuktioner.

(jeg er ikke klar over om Nikon D5000 har auto fokus men det har D300s ikke. Dine arme falder af efter 3min optagelse og den manuel fokus.)

Alle der har prøvet mit Nikon D300s giver mig ret i at det laver rigtig flotte billeder men at det bare ikke dur til så meget.)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2010 21:49:58
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #6

Det er også 112 % min egen skyld, eftersom jeg ikke rigtig har fortalt hvad jeg skal bruge kameraet til.

99,9 % af tiden kommer det nok til at ligge på en hylde, eftersom jeg har et EOS 30D jeg elsker næsten lige så højt som min dill... jeg mener, kæreste. Selvfølgelig mener jeg min kæreste. Hvorfor insinuerer du overhovedet at jeg snakker om min penis?! 😐

... du er jo syg.

Anywho.

Det er til noget videosjov i forbindelse med en fødselsdag, hvor der skal laves en dokumentar alá Anders' "Gasolin" - såfremt du/I har set denne. Dvs. alle optagelser kommer til at foregå på stativ, som så meget andet. Hvis ikke jeg har givet udtryk for det, så er jeg ikke en video-mand, men en foto-mand (ingen af delene, særligt godt 😳).

Der skal optages en række interviews og video-delen skal blandes sammen med en masse gammelt VHS, DVD og DV og alt derimellem, sågar lidt "ekstra årgang '85 og opad"-hvad-jeg-nu-kan-finde-på-eks.-Youtube.

Med andre ord: Fis og ballade og intet seriøst.

Grunden til, at jeg måske går lidt efter noget HD (og dem jeg nævner i #0 er langt fra at være et minimumskrav, men skal blot tolkes som et "det her har jeg kigget lidt på, og jeg håber at det provokerer jer nok til at komme med nogle rigtigt gode forslag") er fordi der skal arbejdes lidt med noget Keying.

Hvis du har lyst, kan vi godt tage lidt af det over PM - som sagt, jeg er en nar til video. Men det med Photoshop falder mig let for, og jeg tænkte at After Effects (som jeg har arbejdet lidt med før) nok nemt skulle kunne tjene mit formål. Jeg mener, CS4 er jo installeret, så hvorfor bekymre sig om alt muligt andet?

... hvorom alting er.

Jeg aner ikke hvad sådan noget skal kunne, skal koste eller skulle hedde.

Mine eneste krav er det vanligt irriterende:
"Skal have ret ok billedkvalitet, men må maks. koste kr. 100,-"

- you get the point.

Så jeg tænkte, at noget alá EOS 500D (så kan jeg i det mindste 'genbruge' mine EF-S optikker og kæresten har et kamera at lege med) måske kunne tjene formålet?

Nikon D5000 var også blot et forslag, men jeg er - mildest talt - imponeret af billedkvaliteten på de D3s optagelser jeg har set indtil videre.

... måske jeg bare skulle smide slanterne og få købt det D7? 😐

korben

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2010 22:03:53
Svar/Indlæg:
1081/251
Igen Mange af de videoer man ser fra Dslr kamera ser rigtig godt ud. Men det dur bare ikke til hverdag. Husk at se efter hvad du kan tage ind af lyd før du køber noget. Du skriver jo at du skal kunne lave interviews.

Jeg tror du ville få mere ud af at købe et lille video kamera frem for et Dslr løsning.
kunne være en http://www.edbpriser.dk/Produc...

Og ja CS4 er en helt ok pakke og der ville du nemt kunne lave de ting du taler om.

Du skal huske på en ting når du taler om key og at du skal gøre det nemt for dig selv. Lave dine ting op af en 100% ensfarvet baggrund og din lyssætning er 100% det der afgør hvordan din key kommer til at se ud.

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2010 22:10:23
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #8

Lyd og key har jeg styr på. Det har jeg arbejdet med siden '99, ingen problem dér 🙂

Det er bare alt det med kamera. Sidst jeg filmede (noget der skulle bruges, at least) var med et JVC DV-kamera, hvor man skulle indstille hvidbalancen med et stykke papir og alt det hejs.

Ja ja... er lidt teknisk bagefter på visse områder.

Men hvis vi nu leger, at jeg kun skal fokusere på billedet, er det så fuldstændigt hul i hovedet at overveje noget dSLR (med video-mode), frem for et kamera?

Sidst jeg filmede lidt var med henholdsvis en Creative Vado og et Panasonic SD9. Ingen af delene var prangende, men ej heller skuffende.

Igen, min viden er enormt begrænset, men mine ønsker er omvendt proportionelle.

Har sågar overvejet et brugt HF100 el. HF10, men det er langt over mit budget/niveau.

korben

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2010 22:52:22
Svar/Indlæg:
1081/251
#9 Hvis du kun taler om den opgave type så er et Dslr kamera et rigtig godt køb. ( du sætter altså stadig WB på et stykke papir eller noget andet som har den temp du gerne vil have.

Et EOS 500d koster vel stadig 4000-5000 fra nyt? Og der kan du få meget video kamera for de penge. På et EOS 500d kan du vel ikke styre lydniveau. ( kender ikke noget til canon still cam's)

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
09-02-2010 23:10:39
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #10

Me neither. Satsede på en ekstern løsning, du ved, en mikrofon på "offeret" og eks. en Minidisc-recorder.

HF200 ser faktisk ud til at være et ret fedt kamera. Det er i hvert fald en løsning jeg er nødt til at overveje, og et par SD-kort koster jo ikke alverden 🙂

korben

Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2010 00:32:01
Svar/Indlæg:
1081/251
Canon laver nogle af de bedste kamera når det kommer til lowend kamera. HF200 er et godt køb til prisen og den har mic indgang. Så du har mulighed for at sætte mic til. og hovedtelefoner. Manuelle lydkontrolknapper dette er 3 ting som jeg Syntes SKAL være på et kamera. ( og mange andre ting.)

Jeg er 200% sikker på at du vil få mere ud af sådan et kamera end et Dslr kamera til video..

og så har den USB så har du jo et ok WEBCAM 🤣

som jeg skriver så går jeg selv og venter på mit nye ferie kamera som er et canon S21 http://www.canon.dk/For_Home/P... men den kommer også til at koste ca. 2xprisen af en HF200

NoNig

Elitebruger
Tilføjet:
10-02-2010 16:32:47
Svar/Indlæg:
23132/740
-> #12

Jeg prøver at se hvad budgettet siger 🙂

korben

Elitebruger
Tilføjet:
18-02-2010 10:30:56