købt anlæg - sælger mystisk (fona)

Diverse d.  04. februar. 2010, skrevet af Drunken
Vist: 1059 gange.

Drunken

Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2010 07:54:06
Svar/Indlæg:
1107/258
hey folks.-

har igår købt et anlæg stik imod mine egne "regler" har betalt for noget de ikke havde.. kan være farligt..
men anyway, samlet køb lød på de 15.000, begyndte bare at undre mig da manden dernede sagde jeg ikke kunne bytte varerne efter jeg købte dem (14dages garanti) bliver man lidt mistænktsom... er alligevel en del penge at spendere specielt hvis det viser sig at være noget lort til ens rum

købte et Bose Lifestyle 18 med trådløse baghøjtalere og så 5 stk vægbeslag og en optisk ledning samt deres største forsikring. fik udleveret de trådløse højtalere samt vægbeslag og ledningen ved køb. resten skulle komme idag..

men hva mener i om den 14 dages garanti ? egentlig bare det jeg syntes er stik mod alle regler ? de har trukket pengene allerede uden de har varerne. - havde i gamle dage en kollega der købte et kamara til en ferie hvor han "forudbetalte" og der gik 5-6 uger før han fik den - fik den ikke med på ferien. vil jeg jo ikke være udefor. hvis situationen skulle blive grim.

men anyway regner jo med at jeg bliver glad for setup´et

Tråden blev redigeret 1 gang, sidst af Drunken d. 04-02-2010 07:55:50.
LeetDonkey

Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2010 08:05:59
Svar/Indlæg:
699/41
14 dages returneringsreglen gælder KUN hvis man køber over nettet.

Du skulle have insisteret på at betale efter du havde modtaget varerne hvis du var lidt loren ved det, men jeg tror generelt at det er sådan i Fona osv. at man forudbetaler for bestillingsvarer

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
04-02-2010 08:13:12
Svar/Indlæg:
5363/442
#0 Det er fomentlig ikke 14 dages garanti der er tale om, men 14 dages returret. Det kører Fona normalt med, men ved en bestillingsvare er det forståeligt at de ikke vil give dig dette. Det er de forresten heller ikke forpligtet til iht købeloven..

Drunken

Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2010 08:27:34
Svar/Indlæg:
1107/258
ok. skal siges at det var varer de havde bestilt i forvejen. altså ikke noget jeg har "bestilt" blot reserveret, (de får 10 stk hjem i sort) men ok, hvis det ikke spiller ordentligt ved mig så er jeg fucked. hmm lidt ærgeligt at tænke på.

mit gamle anlæg købte jeg hos hifiklubben. en utrolig service man får der. de havde bare ingen diskrete højtalere hehe.. var nede efter garantien udløb og få skiftet strømforsyning graatis i min nad forstærker. se det er service. 🙂 kan man vist ikke sige om fona. fremover køber jeg nok også kun småting i fona. som jeg plejer.,

krikke

Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2010 08:43:14
Svar/Indlæg:
2335/16

Du lyder som du har fortrudt købet,men så lad den handel gå tilbage de må under alle omstændigheder ikke trække dine penge før de sender varen.

Og få så lige de der mundtlige aftaler skrevet ned en anden gang,så du har det sort på hvidt. 😉

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af krikke d. 04-02-2010 09:09:41.

Jesper

Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2010 08:44:06
Svar/Indlæg:
2072/117
#1 Det er ikke helt rigtigt, hvis man endnu ikke har åbnet varen kan den stadig returneres.

LeetDonkey

Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2010 09:06:01
Svar/Indlæg:
699/41

Så er det en service Fona giver, der står intet i købeloven om at man må returnere en vare man har købt i en butik.

tom81

Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2010 10:06:44
Svar/Indlæg:
20170/383

Hvorfor også handle hifi i en butik der sælger stort set alt andet end netop hifi.

Lidt som at købe computer i bilka.

Tahiti

Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2010 11:08:33
Svar/Indlæg:
2676/147

Hvad er der galt med at hande pc dele der? Er da ret sikker på at det er der mine D5 pumper er fra 🤡

auhagen

Superbruger
Tilføjet:
04-02-2010 12:27:53
Svar/Indlæg:
53/7
Intet og frygte.

Så længe du ikke har åbnet varen eller fået varen udleveret kan du fortryde købet i op til 14 dage så den er såmænd god nok. Hvis det er en bestillings varer du dog fortryder så vil der blive taget penge for levering af varen, og det er primært derfor der tages penge på forskud i sådan et køb, for at sikre sig at butikken ikke brænder inde med en vare.

Jeg har personligt aldrig brudt mig om boses anlæg, du får simpelthen ikke nok for dine penge imo og billede delen i et bose anlæg er lige til at grine af.

Og jo hifiklubben har da masser af diskrete højtaler løsninger, nok ikke så diskrete som du vil have dem til lyder det til, men okay kommer jo også an på hvor meget man går op i lyden.

Hessi

Elitebruger
Tilføjet:
04-02-2010 14:24:11
Svar/Indlæg:
1972/260
I bliver altså nødt til at adskille jeres erfaringer og viden omkring netkøb fra køb i butikker.

Fysiske butikker er ikke underlagt loven om 14 dages returret. Det er den enkelte butik der suverænt selv bestemmer om den vil yde sådan en service. Nogle butikker gør det med en uges returret. Om varen er åbnet eller ej er irelevant. Hvis butikken på den ene eller anden måde udtrykker at de yder sådan en service, er den selvfølgelig bindende. Men er det ikke udtrykt, er butikken slet ikke forpligtet til at tage noget retur, igen uanset om varen er i ubrudt emballage.

Mht. betaling er jeg ret sikker på igen at butikker gerne må tage betaling og vente med levering, sålænge det er aftalt. De fleste steder plejer de at skrive på kvitteringen at varen er betalt dog ikke leveret og bliver afhentet senere.

Netbutikker må IKKE trække betalingen før varen er sendt, med mindre andet er aftalt. Det skal sikre at køber får sin vare.

sortiarius

Superbruger
Tilføjet:
04-02-2010 15:10:17
Svar/Indlæg:
353/59
hvad er der galt ved at handle i fona?

tja ud over at du betaler 15.000kr for noget du ikke fysisk får, så kan det fås for 10.000kr andetsteds ( http://nbradio.dk/shop/bose-li... )

og det kan siges om en del ting i fona for øvrigt...

og nåja hvis det er 14 dages returret i.f.m. køb på nettet som alle taler om, så må man somænd også gerne pakke det op og bruge det i 13 dage for derefter at returnere det hvis man da passer ordenligt på emballagen ... det gælder de fleste varer undtaget specielle ting som serviceydelser, software m.m.

køb af ting i butikker er derimod på helt eget ansvar

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af sortiarius d. 04-02-2010 15:10:57.

Drunken

Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2010 03:01:56
Svar/Indlæg:
1107/258
11# tja du har vist ikke læst mine posts. kostede også 10k i fona.. opgraderede bare baghøjtalerne og købte diverse xtrra . læs evt 1 post.....

men jegh fortryder ikke mit køb andet end jeg burde ha fået det samme dag de træk beløbet,, DET er en fortrydelse.. ellers er jeg cool og venter spændt..

men selvfølgelig er jeg lidt nervøs- ikke hverdag jeg køber for 15K uden at få mine ting med det samme.
de ringede aldrig idag så går ud fra de ikke har modtaget mine varer. ringede til dem 6-8 gange med 30 min interval. ingen tog den. utroligt... men må nok indse at telefon opkald er udelukket.. tager derned fysisk imorgen og lige tjekker det an

Pizzadude

Redaktør
Tilføjet:
05-02-2010 08:05:51
Svar/Indlæg:
5363/442
#11 Varen skal være i væsentlig samme stand og mængde som da den blev leveret, hvis dette er overholdt og embalagen er intakt kan du selvfølgelig godt bruge varen - men det er vist i en moralsk gråzone...

#12 Jeg ville ikke være urolig hvis jeg var dig, mon ikke du nok skal få dit anlæg 🙂

sesam

Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2010 08:20:43
Svar/Indlæg:
2516/381
Langt ude,

For selvfølgelig bliver du glad for det.. Det er jo BOSE,, Har selv dog kun det lille 321 setup,, Spiller kanon.

Dog skal du være glad for den ekstra garanti du har købt, for hvis du skulle være så uheldigt at det går i stykker, så koster det kassen at få lavet..

Har lige fået nyt drev i mit 3500kr

Toft123

Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2010 09:07:55
Svar/Indlæg:
1600/230
Hvis du på nogen måde skulle kunne få pengene tilbage for dit fortrudte køb, er her et par hjemmesider, du kan kigge på:

http://www.recordere.dk/faelle...

http://www.av-connection.dk/?M...

http://www.hifi4all.dk/

Den sidste og sidste side har et forum, hvor folk garanteret kan hjælpe med at finde noget lignende dine BOSE

Drunken

Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2010 10:45:24
Svar/Indlæg:
1107/258
ok. tak for feedback gutter 🙂
ja satser på at det bliver nice med et anlæg- mit første surround anlæg så tror jeg har valgt et udemærket et,,

og mht at evt skulle få penge tilbage dte er kun hvis de trækker udleverings datoen.. da bliver jeg irriteret. princip sag vel.. ligesom ferie penge,. de skal allesammen bare komme i starten af april og trække renter på min konto og ikke arbejdsgivers hehe 😉

men senest d. 17. der er der gået 2 uger med de ting jeg har fået først-. da skal jeg sgu ha fået anlægget også. ellers kan jeg jo ikke bytte de første ting på trods af det ikke er åbent.. wier.d.. hehe

og ja købte den 4 års total forsikring der skulle dække ALT. så går anlægget i stykker om 3 år - der laaver de ikke denne version mere - så får jeg et nyere tilsvarende 🙂 kanon.. lifestyle 18 er udgået fra production nemlig. på både godt og ondt. Derfor jeg også valgte en stor forsikring så man kan være mere rolig.

bumbum
Drunken

UGP

Superbruger
Tilføjet:
05-02-2010 12:39:56
Svar/Indlæg:
301/42
Tillykke med anlægget, skal du sgu nok blive glad for, især når det er det første, så skal der heller ikke så meget til før man synes det er WOW 🙂 (intet ondt ment)

Derudover vil jeg gerne se en hjemmel til returret i kbl i fysiske butikker 🙂

cornerrage

Elitebruger
Tilføjet:
05-02-2010 15:16:06
Svar/Indlæg:
3532/303
Jeg har det lidt ambivalent med de forsikringer.
Det kan, i længden, bedre betale sig at købe en samlet el og elektronik forsikring gennem dit normale selskab. Hvis du dog kun har en enkelt ting af værdi eller noget i den dur, så kan du sagtens købe de enkelte forsikringer.
Hvis du, fx. som mig, har pc, spejlrefleks, evt. anlæg, tv, smart mobil etc. Så kan man lige så godt købe en samlet forsikring igennem alka, topdk etc.
Jeg sælger selv den slags til dagligt, men derfor må man jo gerne have hjernen med sig :p

Edit:
Som tilføjelse, der er mange gode grunde til at butikkerne ikke bestiller noget hjem til kunder uden før betaling. Jeg har så tit oplevet kunder man har bestilt noget hjem til, som aldrig kommer og afhenter deres lort. Selv folk der har betalt depositum. Så sidder man måske med en niche vare som den almene bruger ikke kan bruge til noget som helst og derved går det udover butikken.

Svaret blev redigeret 1 gang, sidst af cornerrage d. 05-02-2010 15:19:30.